Sidder på en campingplads uden for Nancy i Frankrig med problemer med generatoren...måske? (1.9 diesel)
Vi oplevede pludselig idag, ikke at kunne starte. Batteriet var fuldstændig dødt. Det tog 3 forsøg fra 3 forskellige biler at starte den, og holde den kørende ved hjælp af en tung fod på speederen.
Manden som hjalp os, var fransk, og kunne gestikulere til os at batteriet var dødt og skulle skiftes. Sammen fik vi også skruet på de to skruer som holder generatoren, så vi kunne stramme kilremmen op.
Vi kørte til nærmeste større by, og fandt en lokal fransk pendant til THansen, hvor jeg fik forklaret at vi skulle bruge et nyt batteri.
Manden skyndte sig ud og målte på batteriet. Først uden tænding, derefter med motoren kørende (den var ikke glad for at starte). Hans målinger viste en spænding på 11,59 v på batteriet, og en ladning fra generatoren på kun 10,93 v. Han fik forklaret på en blanding af fransk og gebrokkent tysk at det var generatoren som ikke virkede. Han havde desværre ikke en generator, og en tur hen til det lokale VW værksted rundt om hjørnet gav heller ikke bonus. Han kunne have generatoren hjemme i næste uge.
Vi besluttede os for at køre en lang tur, for at se om ikke det kunne hjælpe på at lade batteriet. Vi er opmærksomme på at det som måske har gjort udslaget er 5-6 korte ture i det sidste døgn...hvis generatoren så ikke lader med særligt meget har det vel gjort udslaget.
Vi nåede at køre over 110 km til Nancy hvor vi er nu. Men undervejs holdt termometeret op med at virke (til trods for 34 grader lufttenperatur, viste den en kold motor). Jeg havde næsten tanket, så tanken burde vise næsten fuld, men den droppede pludselig ned til omkring 1/4 fuld. Blinklyset holdt op med at virke, når man prøver at blinke, lyser den grønne lampe i panelet konstant. Radioen som ellers burde køre på forbrugsbatteri, holdt også op med at virke.
Efter ankomsten målte jeg spændingen på startbatteriet til 11,10 v hvilket burde indikere at det er temmeligt dødt.
Planen imorgen er at se om den kan starte ved egen hjælp...jeg tvivler på at den kan, og så ellers at finde en mekaniker som kan udbedre fejlen.
Er der nogen som umiddelbart har en ide om hvad der skal til for at afhjælpe fejlen?
For en god ordens skyld må jeg lige sige, at vi havde lignende problemer for et par uger siden, hvor vi fik Dr Thing til at kigge på problemet. Vi skiftede sammen flere generatorer, og han undrede sig over at generatoren ikke sendte de 14 v afsted som den burde. Vi troede problemet løst. Men nu står jeg så her ca. 2300 problemfri km senere....med et problem. Hjælp!