Forfatter Emne: HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel  (Læst 1580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Dato: 18. Juli 2013 kl: 19:43:46 »
Sidder på en campingplads uden for Nancy i Frankrig med problemer med generatoren...måske? (1.9 diesel)  :(

Vi oplevede pludselig idag, ikke at kunne starte. Batteriet var fuldstændig dødt. Det tog 3 forsøg fra 3 forskellige biler at starte den, og holde den kørende ved hjælp af en tung fod på speederen.
Manden som hjalp os, var fransk, og kunne gestikulere til os at batteriet var dødt og skulle skiftes. Sammen fik vi også skruet på de to skruer som holder generatoren, så vi kunne stramme kilremmen op.

Vi kørte til nærmeste større by, og fandt en lokal fransk pendant til THansen, hvor jeg fik forklaret at vi skulle bruge et nyt batteri.
Manden skyndte sig ud og målte på batteriet. Først uden tænding, derefter med motoren kørende (den var ikke glad for at starte). Hans målinger viste en spænding på 11,59 v på batteriet, og en ladning fra generatoren på kun 10,93 v. Han fik forklaret på en blanding af fransk og gebrokkent tysk at det var generatoren som ikke virkede. Han havde desværre ikke en generator, og en tur hen til det lokale VW værksted rundt om hjørnet gav heller ikke bonus. Han kunne have generatoren hjemme i næste uge.
Vi besluttede os for at køre en lang tur, for at se om ikke det kunne hjælpe på at lade batteriet. Vi er opmærksomme på at det som måske har gjort udslaget er 5-6 korte ture i det sidste døgn...hvis generatoren så ikke lader med særligt meget har det vel gjort udslaget.

Vi nåede at køre over 110 km til Nancy hvor vi er nu. Men undervejs holdt termometeret op med at virke (til trods for 34 grader lufttenperatur, viste den en kold motor). Jeg havde næsten tanket, så tanken burde vise næsten fuld, men den droppede pludselig ned til omkring 1/4 fuld. Blinklyset holdt op med at virke, når man prøver at blinke, lyser den grønne lampe i panelet konstant.  Radioen som ellers burde køre på forbrugsbatteri, holdt også op med at virke.
Efter ankomsten målte jeg spændingen på startbatteriet til 11,10 v hvilket burde indikere at det er temmeligt dødt.

Planen imorgen er at se om den kan starte ved egen hjælp...jeg tvivler på at den kan, og så ellers at finde en mekaniker som kan udbedre fejlen.

Er der nogen som umiddelbart har en ide om hvad der skal til for at afhjælpe fejlen?

For en god ordens skyld må jeg lige sige, at vi havde lignende problemer for et par uger siden, hvor vi fik Dr Thing til at kigge på problemet. Vi skiftede sammen flere generatorer, og han undrede sig over at generatoren ikke sendte de 14 v afsted som den burde. Vi troede problemet løst. Men nu står jeg så her ca. 2300 problemfri km senere....med et problem. Hjælp!
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Svar #1 Dato: 18. Juli 2013 kl: 21:18:12 »
Jamen så kan man lære at køre nordpå hvor man kan forstå hvad de siger.  :P

Når du kan måle spændingen på batteriet kan du så også måle spændingen på generatoren. Det kan jo være begge dele. Hvis generatoren leverer hvad den skal nytter det jo intet hvis batteriet er dødt og omvendt. Der må da være nogle huggere selv i Frankrig der har andet end Renault og Citroen. Er det en 1,9 må det jo være muligt at finde noget fra andre vw modeller da motoren sikker er hugget fra sådan en.

Håber det lykkes.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Svar #2 Dato: 18. Juli 2013 kl: 21:59:13 »
Check jeres stelkabler mellem motor og karosseri. Problemet kan ligge der. Målte i spænding på generatorklemmerne og stel på motoren, eller stel på karosseriet ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Svar #3 Dato: 18. Juli 2013 kl: 22:05:51 »
I første ombæring skal du nok måle lidt: Den spænding du har over batteriets poler skal du også kunne måle mellem stel og generatorens B+ ( Det " fede " kabel )
Er ladekonrollen i orden ? Tynd blå ledning tilsluttet D+ på generatoren. Du kan forsøgsvis lave et stykke strømførende ledning mellem D+ og f.eks. batteriets + pol og måle, om spændingen derved ryger op på 13,8 - 14 volt ?  Gør den det er det din ladekontrol der laver " ged " i systemet. HUSK! At hvis du " shunter " på denne måde, SKAL den strømførende ledning afbrydes når bilen holder med standset motor.
Der må være Golf Diesel hos ophuggere i alpehuernes land ? I nødstilfælde vil en Golf benziner kunne bruges, omend ladestrømmen ikke er helt så kraftig.
Hellere noget strøm end slet ingen, men mon ikke du kan få den til live med lidt pilleri ? Og hvis de har T.Hansen lignende butikker har de vel evt. en spændingsregulator ( også kaldet kulholderen ) som sidder med to skruer bag på generatoren. Den kan skiftes på under fem minutter, men pas på skruerne! Taber du dem, er du på Herrens mark.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Svar #4 Dato: 18. Juli 2013 kl: 23:25:24 »
Takker for svarene :)
Vi stod og kiggede på det med 3 engelske mc-fyre, og den ene af dem foreslog også at checke stelkablerne mellem motor og karosseri. Vi prøvede på at skruer kablet løs, så vi evt. kunne rense det. Men jeg jeg tror ikke det har været af de sidste 20 år, det var i alt fald for stramt til at vi kunne gøre noget ved det.

Regulatoren skiftede Dr Thing og undertegnede for 3 uger siden, den burde virke.

Det lyder interessant med det der med huggerne, hvis man altså kan forstå hvad de siger  :cheer:
I mellemtiden er der kaldt til ro på campingpladsen, og første punkt på dagsordenen i morgen er at ringe til vejhjælp (jo, man har jo flottet sig og købt den udvidede  ;) ) og se om de kan hjælpe på vej....

Det bliver i alt fald spændende, om jeg når på arbejde til tiden 23.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Svar #5 Dato: 19. Juli 2013 kl: 00:16:52 »
Du må ALDRIG konkludere, at noget virker - alene ud fra en formodning om alder og nyligt udskiftet. Eneste sikre metode er det du kan måle / teste.
Men ud fra den meget lave spænding under drift vil jeg anbefale en test af ladekontrollen som noget af det første, og beskrevet i tidligere indlæg.

Du kan teste manglende / dårlig stelforbindelse med et startkabel f.eks. fra generator til karrosseriet. Det er relativt nemt at konstatere, om det gør nogen forskel.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Svar #6 Dato: 19. Juli 2013 kl: 12:50:31 »
Jeg må nok erkende at jeg ikke lige kunne overskue at fejlfinde problemet selv. Synes ikke at jeg har de fornødne værktøjer eller erfaring til lige at kunne gøre det her.
Så: nu er bilen blevet bugseret på værksted, og så må vi se hvad det ender med.
I skal alligevel have mange tak for inputs! Jeg tror måske lige at jeg havde brug for at høre om der var nogle "nemme" ligetil-aha-løsninger som lige kunne bruges af sådan en som mig  B)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk