Forfatter Emne: Gearing spørgsmål  (Læst 7310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #15 Dato: 25. August 2014 kl: 16:51:33 »
Citat fra: "Jens Flensborg" post=114287


Viscoen skulle være i orden?

Den er ikke svejset sammen og ikke løbet tør og den er monteret efter reglerne? Der er visco i den og ingen 1:1 jernbolt???

Jens



Kan du ikke lige forklare lidt nærmere!!

Jeg har faktisk sådan et lille flexibel kamera... Kan jeg komme til at tælle tænderne på den måde?
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Gearing spørgsmål
« Svar #16 Dato: 25. August 2014 kl: 19:19:41 »
løft bilen op i den ene side, så et for- og baghjul er løftet.. drej rundt på baghjulet. Forhjulet skal rotere præcist lige så meget som baghjulet. Lav evt. mærke på dækkene, eller hold øje med ventilerne... uanset hvor mange omdrejninger du drejer baghjulet, skal forhjulet dreje præcist lige så mange omdrejninger...  Det bliver ikke mere simpelt..
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #17 Dato: 25. August 2014 kl: 21:02:04 »
Fed ide Erik ...

skal prøves
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #18 Dato: 26. August 2014 kl: 15:50:45 »
Det ser jeg lige om jeg kan få tid til i aften  :)
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #19 Dato: 26. August 2014 kl: 15:51:26 »
;)
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #20 Dato: 26. August 2014 kl: 21:11:26 »
Så er det prøvet. Nu ved jeg ikke hvor stor forskellen vil være med to forskellige gearinger men 10 omgange med forhjulet giver det samme på baghjulet. 100 gange med forhjulet giver næsten 10 cm forskel på baghjulet.
Der er jo lidt slip så det er svært at sige præcis.
Hvad vil i mene?
Jeg har kun prøvet på den ene side.
Det lyder lidt tørt når jeg køre men det gør der også når den holder stille..
Forskellen mellem pinden og ventilen efter 100 omgange på billede 2
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #21 Dato: 26. August 2014 kl: 22:37:24 »
Du åbner den defekte gamle gearkasse og så tæller du tænderne ... den ligger jo på hylden ...
og så sammenligner du resultatet med en 6PA ...

Enten er den gamle ikke original eller den nye 6PA er anderledes ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #22 Dato: 27. August 2014 kl: 08:34:11 »
Jeg må nok hellere prøve om jeg kan få talt tænderne på bilen for at være sikke.

men for at få den anden metode sluttet af, med at dreje hjulene.
Hvis vi sige at omkredsen på et 16" er 200cm og jeg drejer forhjulet 100 omgange = 200m og der så er 10 cm forskel på for og baghjul, vil i mene om det er meget?
Jeg syntes det kunne være spændende hvis der er et par stykker der vil prøve det samme, til sammenligning og videre viden.

 :)  :)
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #23 Dato: 27. August 2014 kl: 11:00:22 »
Lidt teoretisk snak i skurvognen om det her med at dreje hjulene:

Hvis men har en normal gearing som der hedder 38:7, så vil det vel sige at hvis jeg drejer baghjulet 38 gange rundt så vil forhjulet også dreje 38 gange rundt = ok

Hvis der er sat forskellig gearing på: 38:7 i gearkassen og 34:7 på fortøjet, så vil det vel sige at når jeg drejer baghjulet 38 gange rundt så vil forhjulet have drejet 34 gange rundt = det hele vil hoppe og danse!

Er denne teori ikke korrekt?
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #24 Dato: 27. August 2014 kl: 13:05:03 »
for mig lyder det logisk

eneste usikkerhed er, om viscoen transporterer 1:1

viscoen kunne være skadet, måske er det viscoen der har mekanisk skade? ellers er der måske forkert gearkasse ...

hva kan du fortælle om viscoen?
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #25 Dato: 27. August 2014 kl: 13:48:02 »
Min visco erfaring er meget lig 0 end til nu. Desværre .
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #26 Dato: 27. August 2014 kl: 15:40:29 »
Hvem har skiftet gearkassen, hvem har kontrolleret arbejdsprocessen?

Der var i Berlin snak om, at man "derude i provinsen" glemte at hælde frisk gearkasseolie ind i en nyrenoveret syncro gearkasse, selvom denne vigtige detalje var blevet meddelt overfor kunde og værksted. Værkstedet monterede gearkasse uden ny olie og gearkassen blev derfor smadret i løbet af kort tid.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #27 Dato: 27. August 2014 kl: 16:05:27 »
Jeg har købt gearkassen brugt af Jason og det er en rigtig mekaniker der har monteret den, og der er ny olie på den, men han har ikke arbejdet med t3 før....
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #28 Dato: 27. August 2014 kl: 17:14:48 »
Mht. dine 10 cm. "slip", er det så ikke bare viscoen der har "skredet lidt". Den burde jo i teorien ikke tage forhjulene med rundt før den er blevet varm. Problemet er så hvis viscoen er skredet mere end de 10 cm., så er der noget galt med gearingen.
10 cm på 200 m svarer til 0,5 promille som svarer til 0,3 mm i diameter, hvis vi sætter dækket til at være 60 cm. Så nøjagtige tro jeg ikke engang at dækkene er fra fabrikken :P
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Quaade

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Gearing spørgsmål
« Svar #29 Dato: 28. August 2014 kl: 11:50:59 »
Citat fra: "4X4" post=114367
Mht. dine 10 cm. "slip", er det så ikke bare viscoen der har "skredet lidt". Den burde jo i teorien ikke tage forhjulene med rundt før den er blevet varm. Problemet er så hvis viscoen er skredet mere end de 10 cm., så er der noget galt med gearingen.
10 cm på 200 m svarer til 0,5 promille som svarer til 0,3 mm i diameter, hvis vi sætter dækket til at være 60 cm. Så nøjagtige tro jeg ikke engang at dækkene er fra fabrikken :P


Nu ved jeg ikke så meget om vicoens virkemåde endnu og om hvordan jeg kontrolere den....!!

Jeg har meget svært ved at se hvad der skal være galt med gearringen når det er så lidt forskel.

I min teori, igen igen, så skal forhjulene vel også køre en "my" hurtigere end baghjulene, for at have bedre styring, og forhjulene vil vel altid køre lidt længere end baghjulene, når man for eksempel drejer i sving.

I må meget gerne rette mig hvis jeg er galt på den....
16" syncro 2,1I Finsk mili ambulance.