Forfatter Emne: hvem kan tyde VW vare-numre?  (Læst 2868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Dato: 23. Juni 2007 kl: 20:57:26 »
Hej

Når forhandleren skriver std*std el. std*-0.25 el. +0.25*std hvad mener de så? hvilken en af værdierne er ydre mål, og hvilken er indre mål?

Er der eventuelt nogen som har en onkel som kan tyde disse vare-nr. for mig:
025 563 B
025 505 D
025 105 533 C

Ja, jeg ved godt det er hovedlejer til en WBX, men hvad er målene?

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #1 Dato: 25. Juni 2007 kl: 12:30:07 »
slet ingen som ved noget? Så må jeg jo hører VW!!!

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #2 Dato: 25. Juni 2007 kl: 13:50:47 »
jeg har ringet til onkel og læst numrene op, men intet svar fra den anden ende ?
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #3 Dato: 25. Juni 2007 kl: 14:20:08 »
min online onkel er heller ikke for samarbejdsvillig :cry:
Håber min far har kontakterne i orden!

/Mads

transpeter

  • Gæst
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #4 Dato: 25. Juni 2007 kl: 18:11:53 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Hej

Når forhandleren skriver std*std el. std*-0.25 el. +0.25*std hvad mener de så? hvilken en af værdierne er ydre mål, og hvilken er indre mål?

Er der eventuelt nogen som har en onkel som kan tyde disse vare-nr. for mig:
025 563 B
025 505 D
025 105 533 C

Ja, jeg ved godt det er hovedlejer til en WBX, men hvad er målene?

/Mads


STD = STANDARD.
Et eksempel : std + 0,25 = standard + 0,25 mm.
Et andet eksempel : 1.overstr. = første overstørrelse.

Når du skal ha' tydet et varenummer, er det en fordel at det er et oe-nummer = original-nummer. 025 105 533 c, er et oe-nummer. 025 563 b er ikke et oe-nummer. Men hvis det er til motoren, kunne det rigtige nummer være : 025 105 533 c. Men det kan osse være så meget andet. De 105, indekerer hvilken varegruppe det er.

Et oe-nummer, er opsat efter et specielt system. Et fiktivt nummer kan være 123 456 789 ab. "4" indikerer hovedgruppen. I dette tilfælde er det forreste hjulophæng. "56" indikerer undergruppen. "789 ab" indikerer hvilken del. "123" indikerer hvilken model det er til. De "123", kan dog godt variere, efter som delene bli'r erstattet, eller hvis de 'er opfundet til en anden model. Til T3-erne, "burde" "123" i stedet være "251", hvilket det er til de fleste af de dele der er specifik til T3-eren.

TRANSPETER - Jan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #5 Dato: 25. Juni 2007 kl: 18:37:56 »
Hej Mads

Jeg har også lige snakket med min onkel, og han har heller aldrig hørt om de numre.

Til gengæld er jeg 100% sikker på, at det er rigtige VW-numre, du giver os - måske blot med et forkert ciffer.

Det er rigtigt som der er skrevet, at mange af vores numre sterter med 251, men når det gælder motorer, så har hver motortype sine egne tal. 1,6 D/TD hedder f.eks. 068, 1,9 hedder 028, Ky hedder 069, de firecylindrede rækkebenzinere 056 osv. Den vandkølede boxer hedder 025, og det passer jo med dine tal. De næste tre cifre - som formentligt i alle numrene er 105 henviser til "Kurbeltrieb" - altså noget i relation til krumtappen - sikkert hovedlejer.

Altså check tallene igen og vend tilbage. Alternativt kan vi gå den anden vej, hvis du kender delen og motorkoden.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #6 Dato: 25. Juni 2007 kl: 19:40:22 »
Citér
STD = STANDARD.
Et eksempel : std + 0,25 = standard + 0,25 mm.
Et andet eksempel : 1.overstr. = første overstørrelse.

Det besvarer ikke rigtigt mit spørgsmål! Der er jo to dimensioner på et leje, en indre og en ydre dimension, det jeg spørger om er hvilken dimension bliver skrevet først? Det kan jeg naturligvis finde ud af ved at skrive til forhandleren, men jeg tænkte bare at der måtte være en standard måde at skrive den slags på?

Numrene er VW-numre, der er VW/audi logo foran nummeret, men jeg har ikke flere cifre og de er også skrevet rigtigt! Problemet er måske at man normalt har et vare-nummer for et helt leje sæt???

Det drejer sig om krumtap lejer til en WBX-blok fra efter '86, og jeg har en formodning om at den er blevet krydsboret?, da det standard leje-sæt jeg har er for lille! Jeg har ikke målt blokken, men det bliver jo nok løsningen :roll:

/Mads

transpeter

  • Gæst
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #7 Dato: 25. Juni 2007 kl: 19:45:56 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Citér
STD = STANDARD.
Et eksempel : std + 0,25 = standard + 0,25 mm.
Et andet eksempel : 1.overstr. = første overstørrelse.

Det besvarer ikke rigtigt mit spørgsmål! Der er jo to dimensioner på et leje, en indre og en ydre dimension, det jeg spørger om er hvilken dimension bliver skrevet først? Det kan jeg naturligvis finde ud af ved at skrive til forhandleren, men jeg tænkte bare at der måtte være en standard måde at skrive den slags på?

Numrene er VW-numre, der er VW/audi logo foran nummeret, men jeg har ikke flere cifre og de er også skrevet rigtigt! Problemet er måske at man normalt har et vare-nummer for et helt leje sæt???

Det drejer sig om krumtap lejer til en WBX-blok fra efter '86, og jeg har en formodning om at den er blevet krydsboret?, da det standard leje-sæt jeg har er for lille! Jeg har ikke målt blokken, men det bliver jo nok løsningen :roll:

/Mads


Det er muligt at der er vw-logo foran. Men det ændre ikke på, at det IKKE er et komplet VW-nummer du opgi'r her. ALLE originale vw-numre, er opbygget som jeg tidligere har skrevet. Ingen undtagelse herfor. Et originalt vw-nummer 'er på ni tal, eventuelt efterfulgt af nul, et, eller to bogstaver. Sådan er det bare. Så der mangler altså noget i dit nummer.
Det er ikke noget jeg har fundet på, men dem nede på vw-fabrikken.

TRANSPETER

Mads-kaa

  • Gæst
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #8 Dato: 25. Juni 2007 kl: 20:25:07 »
Jeg har tilgengæld heller ikke fundet på at der ikke står flere numre på de lejer jeg har!?!?!

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hvem kan tyde VW vare-numre?
« Svar #9 Dato: 25. Juni 2007 kl: 20:39:51 »
Jeg tror ikke, at nogle her er i tvivl om, at VW-numre er normalt er 9 cifrede (jeg skriver normalt, fordi det ikke gælder deres forbrugsstoffer - olier, hydraulikvæsker, kølervæsker, std. bolte/møtrikker, lakker mv.) og at der ofte er tilknyttet et eller to bogstaver

Imidlertid ses det både hos VW selv og i eftermarkedet , at man udelader de tre mellemste cifre - kig f.eks på Hovwdiaudis katalog i papirudgave. Det er derfor helt korrekt, når du foreslår, at "105" indsættes i de numre, Mads har vist, ider dette tal med "1" angiver hovedgruppe "motor" og "05" undergruppe "Kurbeltrieb" (Krumtapshalløj).

Imidlertid løser denne snak jo ikke Mads' problem, men mon ikke en opmålig med et måleur med vinkelfod kunne afsløre lejeoverfaldenes diameter?

Og Mads du har ret. Både krumtap og plejllejer kan være "væk fra std." både indv. og udv. Indv. pga. en slebet krumtap, der derved har mindre diameter. Så angiver man typisk lejet som "std. + x" (fordi lejet jo er "fyldigere") Se f.eks her: http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=185990

Det andet scenarie, hvor lejeoverfaldene er honet til overstørrelse, mens den indv. diameter (krumtapsølens) er std. angives normalt som "x + std." Det er ikke rigtigt en type vi møder i dieselverdenen - vi har jo nok af andre problemer... :wink:

Den angivelse du har fundet, hvor der tales om "-x" er enten kreativ eller har forbigået min opmæsksomhed. Derfor må du nok gribe fat i forhandleren
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!