Forfatter Emne: 1.6 TD JX start problemer.  (Læst 11378 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 06. Februar 2016 kl: 19:49:44 »
Jeg må ty til fællesskabet omkring dette problem, hvilket jo måske også kan gavne andre.

Mit problem er at min syncro doka 1.6 TD JX har utrolig svært ved at starte.

Jeg lader motoren forvarme i en rum tid, trækker koldstarten (hvis det er koldt) og tørner motoren. motoren tørner fint rundt i god hastighed og der kommer en smule røg fra udstødningen efter et par omdrejninger, Men der er intet tegn på start. Efter ca 3-4 min med forsøg af 10sec med efterfølgende pause (stakkels starter) begynder den at tage fat. Når den starter skal den holdes i forhøjet tomgang med speederen i en 5-10 sec før den går af sig selv.

Følgende er forsøgt:

Gløderør skiftet.
Gløderørene er målt og modtager strøm (12v) jeg kan ikke finde ud af at måle ampere så jeg ved ikke endnu om de modtager 40 ampere.
Diesel filter er skiftet inklusiv thermostats/tilbageløbs ventilen som næsten var tilstoppet- disse to ting har fjerne luftbobler i systemet som nu næsten er helt væk og må være normalt.
kølevæske thermostaten har været afkoblet for maksimal glødetid (uden held)
Motoren har kørt med dyserens.

Jeg kan tilføje at motoren starter promte hvis den får et pift diesel start, jeg gjorde det kun for at teste og bruger det ikke ellers.

Et spørgsmål jeg har er om pumpen bør prime som den gør på en wbx? i så fald kan jeg ikke høre at den gør dette.

Hvad skal jeg nu prøve!? de er jo simple de diesel maskiner, men hvad i alverden har min gang i? ;)

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #1 Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:05:55 »
Hvordan er problemet opstået? er det kommet snigende(lydløst som en ninja :D) eller er det opstået "over night"?
Du har ingen elektrisk brændstofpumpe på en JX det er indsprøjtningspumpen der suger selv, derfor er det vigtigt at systemet er tæt, men det har du været over, skriver du. Hvordan går den når den først kommer i gang? Hvor mange km har den gået/er du sikker på at der er kompression nok på den?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #2 Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:22:49 »
Jeg har overtaget syncroen fornyelig, men har kendt den igennem længere tid, og den har haft problemet de sidste 20.000km Det er ikke så slemt som det er nu om sommeren.

Motoren (eller bilen i hvert fald) har kørt 240.000 Jeg tror ikke at kompressionen fejler noget da jeg er ret imponeret over den trækkraft som er meget tæt på min gamle AAZ 1.9 syncro. Den køre fremragende når den er i gang! og udover de første 5-10 sec der kræver gas for at den ikke går ud, er der intet at sætte på motorgangen... (når motoren er varm starter den ligeledes på slaget)

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #3 Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:24:57 »
hvis systemet er utæt, er det så ikke at forvente at den tømmer enten forsynings eller tilbageløbs slangen? det gør den nemmelig ikke. men om den tømmer filteret ved jeg ikke- men kan ikke se at det skulle kunne lade sig gøre uden også at tømme de to slanger?

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #4 Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:36:29 »
Jeg ville skifte bladsikringen til forvarmeren i den sorte boks fremme tv i motorrummet. Den kan sagtens være forvitret og selvom du kan måle spænding på gløderørsbroen, kan sikringen være så sølle, at den ikke lader en ordentlig strømstyrke passere... Den koster ikke mange basører, sådan en... Pøj.pøj med det.. ;)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #5 Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:39:24 »
jeg har tænkt det samme, den ser bare fin ud, og har ingen modstand i sig... men det er da et forsøg værd! Hvor kan sådan en anskaffes?

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #6 Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:42:58 »
Jeg købte 4-5 stykker hos en VW-forhandler for en 50'er... Lagermanden ville vist gerne bruge hyldepladsen til noget andet... ;)

(Jeg har iøvrigt kun 1 tilbage, som indgår i nød-pakken...)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Bussemand

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 272
  • Glad t3 kører
    • Vis profil
  • T3 model: 1.8i Benzin reimo camper
  • By: 3460 birkerød sjælland 40922457
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #7 Dato: 07. Februar 2016 kl: 00:08:41 »
Har du haft dine gløderør helt ude og set de gløder
Har kørt diesel indtil 4.4.2016

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #8 Dato: 07. Februar 2016 kl: 09:19:34 »
Du behøver ikke at kunne måle ampere for at se om gløderørene trækker 40ampere hvis du måler spændinger over batteriet samtidig med at der er en der drejer nøglen over til forvarmning så skal du se et drop i batterispænding hvis dette ikke ses så trækker de ikke strøm nok.

Ang. sikring så kan du ikke måle ikke om den er ½ død (medmindre at du har et meget præcist og fintfølende ohm meter)

Du kan også have et stel problem hvis returvejen ikke er solid nok så kan der heller ikke trækkes strøm nok ind i systemet. Dette tjekkes nemt ved at sætte et start kabel mellem minus på batteriet og motor blok. Rens godt af.

Du kan også prøve at sætte et startkabel fra batteri plus direkte til gløderørsbroen i 20-30sek og så prøve at starte den, pas meget på med dette da du ikke har nogen sikring til at beskytte dig.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #9 Dato: 07. Februar 2016 kl: 17:05:49 »
Et lynhurtigt tip :
Sæt dig ind, sluk alt (radio, blæser o.l.) Tænd et kabinelys, og drej nøgle til forvarmning, og hvis så gløderørene bruger noget strøm bliver kabinelyse en del svagere.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #10 Dato: 07. Februar 2016 kl: 20:54:49 »
Jeg testede gløderørene da jeg satte dem i, men jeg tog ikke stel derfra hvor de får når de er monteret, så det var jo faktisk en mulighed at stellen er for dårlig!

Jeg forsøgte tricket med kabinelyset, men det der sker er at lyset dæmper sig en smule når jeg sætter bilen i tænding, men det får ikke styrken igen når glødetiden er ovre, så det siger vel ikke noget? Det skal siges at bilen har to batterier! og jeg har ikke kendskab til hvordan det er lavet. Jeg formoder der må være et laderelæ osv.

Nå men jeg vil prøve tipset med at give stel med start kabel! hvis det ikke hjælper vil jeg prøve med direkte plus til glødebroen... Skal jeg tage ledningen af til glødebroen inden at jeg prøver dette? jeg tænker om jeg kan skade sikring og relæ?

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #11 Dato: 12. Februar 2016 kl: 19:55:25 »
Nå, pinligt... en næsten forudsigelig fejl blev til en jagt på skygger og teoretiske muligheder....

DET VAR GLØDERØRENE!

Ja, jeg var jo sikker på at det ikke var dem, jeg skiftede dem som jeg skrev i sommers, dengang hjalp det ikke på den dårlige start, derfor gik jagten ind på andre muligheder- Jeg havde også et af rørene ude og tjekkede det, det virkede fint!
Men så blev jeg idag arrig over at intet virkede og pillede alle 4 op- det var kun det ene (som jeg tjekkede) der virkede! de 3 andre var helt døde selvom de er ca 15.000km gamle... Så jeg kørte ned og købte nogle nye... disse er en del kortere og MEGET dyre- men hold op hvor de virker!

Jeg mistænker de gamle rør for at være stået af nærmest med det samme efter monteringen, og må være dårligt lavet...

Ja det er selvfølgelig også muligt at mine dysser drypper og spiser dem i løbet af nul komma fem... Lad os se hvor længe det holder! nu køre den fantastisk hvilket jo sikkert også kan tilskrives alt det andet jeg nåede at lave på bilen ;)


Næste skridt er en ny tandrem, det ser umiddelbart nemt nok ud, men kender nogen en guide på nettet? jeg tænker især på hvordan man låser de forskellige hjul (pumpe, Knast krumtap)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #12 Dato: 12. Februar 2016 kl: 20:16:55 »
Jeg har sagt det ofte og siger det igen. Skift af tandrem er ikke noget man gør uden kyndig
bistand.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #13 Dato: 12. Februar 2016 kl: 20:34:17 »
Tak for advarslen. Men jeg har skiftet mange mange tandremme- det er ikke noget problem, Men jeg bruger altid lang tid på at gennemskue en ny motor, og det hjælper en del hvis nogen har et par fif.

Offline rka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro - MV
  • By: Brande, 7330
Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Svar #14 Dato: 13. Februar 2016 kl: 18:07:46 »
Husk du også skal bruge måleur til dieselpumpen og en skinne til at låse og grundindstille knastakslen med :-)