Forfatter Emne: SØGER MOTOR  (Læst 6122 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
SØGER MOTOR
« Dato: 22. Marts 2016 kl: 15:59:12 »
må nok erkende at min gamle 2,1 wbx DJ ikke kan mere . ( olie lampe lyser og buzzer giver alarm , har fået målt olietryk , og ved start er der men når bilen bliver driftsvarm , er der ingen tryk mere. Har skiftet oliepumpe+filter og fyldt frisk olie 20/50 castrol på , men straks motor bliver varm lyser olie lampen + alarm over 2000 omdrejninger. Motor tikker meget højlydt.)
Bilen står parkeret indtil videre, så Hvem har eller ligger inde med en god ombytningsmotor ???

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #1 Dato: 22. Marts 2016 kl: 20:09:04 »
Har du prøvet at fjerne papirpakningen fra oliepumpen?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #2 Dato: 23. Marts 2016 kl: 19:09:45 »
er overbevist om at problemet ikke er oliepumpen , men at fejlen ligger dybt begravet et sted inde i motoren.
ingen der har en DJ ér liggende . evt. link til udlandet . hvad med ham Hasse fra Sverige , nogen der kender ham måske han har noget. Evt alternativ subaru motor osv. Kom nu foråret banker på og jeg vil gerne ud og køre igen  .....

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #3 Dato: 25. Marts 2016 kl: 11:19:47 »

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #4 Dato: 25. Marts 2016 kl: 14:25:32 »
Så er motor ude , klar til en ny.  Det tog faktisk kun under 2 timer.  Nemmere end jeg havde regnet med. Bare den ny  motor går lige så nem ind igen. ( når jeg engang finder en), imedens er jeg gået i gang med at rense og rengøre motorrummet.  :P

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2016 kl: 14:53:36 »
Der er jo også den mulighed, at du renoverer den du har?
Stumperne kan sikkert købes hos vw-shoppen og der er måske en venlig sjæl der vil bistå dig i den opgave?
Haynes manual er glimrende vejledning, dog skal man bestemt ikke følge den med hensyn til montering af strømfordeleren FØR alt andet er monteret. Gør man det, kvaser man messinggearet. Det kan fremskaffes, men det er ØV at skulle skille ad igen og skifte.
Jeg lover dig, at du vil nyde en velspillende motor bagefter. Tanken om, at man selv har haft fat i hver eneste detalje er noget helt specielt.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #6 Dato: 26. Marts 2016 kl: 16:00:01 »
[attachment id=1 msg=125345][attachment id=2 msg=125345]
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #7 Dato: 27. Marts 2016 kl: 09:51:10 »
så er ombytningsmotor fundet og hentet i går. Tak til Jønne og Holger. OG efter 6 timer med flytning af komplet udstødning og andre småting, sidder den "nye " motor i Herman nu. Da først motoren var monteret med alle stumper gik selve monteringen super let . motor på donkraft , ind under bil , linet op foran koblingsklokken lift sænkes og motor skubbes på plads. det tog under 5 min. 
Efter frisk olie + filter og Kølervæske tørnede vi lige motor et par omgange ( med den ene tænd kabel af, så olien rigtigt kunne fordele sig) og så STARTEDE motoren i første hug, dejligt. kølesystemet blev tømt for luft og motor kørte i  tomgang til drifts temperatur. SÅ skisme under opvarmning lyste/brummede olietrykslampen ( den er ved at give mig dårlige nerver) . det gjorde den i ca 5- 7 min og så gik den ud . ??? jeg var så ude og trille,  først stille og roligt, og så med lidt mere omdrejninger .I alt i ca 10-12 min , INGEN lampe der lyste og INGEN summe fra olietrykssummer. MEN jeg lod Herman stå på værksted,  for i dag lige at få målt olietryk , bare så nerverne bliver beroliget .
Første indtryk af motor ved sammenligning af min gamle motor : går lidt uroligt i tomgang , og tøver lidt i acceleration i lave omdrejninger, men har masser moment og er meget villig ved højere omdrejninger.
Lyden er også markant anderledes, (og det er jo det samme komplet udstødning fra den gamle motor da det var under 1 år gammel) lyden er skarpere mere skinger og højlydt akkurat som en luftkølet vw bobel ???
OG temp måler når motor er driftsvarm står markant lavere ??
fortsættelsen følger.....

Tak til alle indspark /input , alle guldkorn bliver suget til sig.

Uffe: super interessant salgsannonce, det er sku lige før man skal slå til både med motor og gearkasse bare for en sikkerhedsskyld. Gode stumper hænger ikke på træerne ....

Der skulle ligge en tråd på t3 nettet om min nye motor fra Mads Kaa ( tror det er sådan han hedder) , han har ombygget/let tunet motoren, nogen der har link til tråden ??

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #8 Dato: 27. Marts 2016 kl: 10:02:39 »
Øv Uffe link med motor og gearkasse, de er allerede reserveret. Man skal sku være hurtig

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #9 Dato: 27. Marts 2016 kl: 15:04:35 »
så er olietryk blevet målt. Ved start ligger den på 50-60 psi og når motor er varm og ved omdrejningermekllem 2000-3000 konstant på 60 psi.
Er det normalt/godkendt ?
Og igen gik olietryksalarmen/summeren under tryk måling og den summede lystig i ca 3-4 min for så igen at gå ud
( jeg blev lidt overrasket idet jeg troede at når selve olietryksføleren er ude og erstattet af målere manometeret så bliver der ikke sendt nogen alarm til instrumentbrættet??)
Da jeg så kørte bilen , ca 20 min , kom der ingen alarmer. Jeg Vil have en VDO måler installeret så jeg konstant kan se mit olietryk. Nogen der har noget liggende eller hvor kan en olietryksmåler af god kvalitet købes ?
Mht temp måler så er jeg vant til med den gamle motor at viseren mere eller mindre konstant stod lige midt i, nu ( vi prøvede at bytte om på kontakterne, da som først beskrevet temp viseren var lang tid om at bevæge sig og kun lige knap flyttede sig ud af de første hvide felt) står den en del til højre fra midten ?? hvad er her normalt   
« Senest Redigeret: 27. Marts 2016 kl: 20:42:08 af gasa139 »

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #10 Dato: 27. Marts 2016 kl: 18:57:22 »
Har du en støjdæmper siddende på generatoren ved W klemmen, og ledning fra W-klemmen til RPM??? oliealarmen sammenholder tryk og omdrejninger, og det kan sagtens være en elektrisk fejl i dit speedometer... eller støjdæmperen, som går ind og giver fejlsignal...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #11 Dato: 27. Marts 2016 kl: 21:00:29 »
Erik :  de gange alarmen har lydt har indtil nu været på liften under test/opstart/tryk test og ikke under selve kørsel hvor speedo har været i gang, dog skal det siges at mit speedo har sit eget liv/er meget levende indtil ca 80 km/t,  hvor den så falder til ro( kabel skiftet for ca 10 mdr siden , tror det er et spørgsmål om at tage instrumentpanel af og rokke ved stik/kabel
Olietryks instrument til kabinen er bestilt og med farer for at det bliver en Brian bil så er også instrument/måler til olietemp vandtemp. voltmeter bestilt.....

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: SØGER MOTOR
« Svar #12 Dato: 27. Marts 2016 kl: 21:28:39 »
jeg mente ikke at det er hastigheden som er bestemmende for olietryksalarmen, men elektronikken i instrumenthuset som styrer alarmen. tryk sammenholdt med omdrejninger som på DJ gives via impuls fra generator...

Det er dumt at have en masse bekymringer om manglende olietryk, hvis det viser sig at være en fejl i elektronikken i den anden ende af bilen...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...