Forfatter Emne: En tur til Afrika med TigerMus  (Læst 36765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #60 Dato: 05. November 2016 kl: 16:44:46 »
I må undskylde at det har taget så lang tid med en opdatering, men webmasteren er jo stadig hjemme i Danmark. Jeg har det godt, og har travlt med at nyde det hele. D 20/10 kom jeg med flyet tog toget videre  for at hente bilen. Var på havnekonteret om morgenen, dagen efter, og betalte 700 euro for at få båden sejlet til Haifa. På toldkontoret betalte jeg 300 euro for havnetold. Bilen blev gennemset, alt tømt ud og stelnummeret tjekket. Da det hele var overstået kørte jeg hen til skibet for at hente min registreringsattest på bilen. ”Ups”, sagde de, ”der er sket en fejl. Den ligger stadigvæk i Grækenland. Du kan få den når næste skib kommer om en uge.” Mærkelig nok blev jeg ikke sur. Trak bare på skuldrene og sagde, at det kunne da være dejligt at få den igen, så jeg kan komme videre.Godt jeg ikke er i tidspres. Heldigvis er det altid i ventetiden man møder de sjoveste mennesker. Blev inviteret ud i byen for at høre musik, hjem til aftensmad og ud på stranden. Ja en uge går stærkt når man rejser rundt i TigerMus. Alle er nysgerrige og vil høre om turen.
Nu kommer Peter også snart og det glæder jeg mig til. Det er trods alt bedst at have en at dele oplevelserne med. Hvad bilen angår, så har den nu kørt 5000 km med den nye motor. Den kører ca. 10 km på literen. Venstre baghjul spilder lidt bremsevæske fra bremsecylinderen. Det laver jeg når Peter kommer med en ny ankerplade. Den gamle er så rusten at jeg ikke tør røre pille ved den inden jeg har en ny. Dieselpumpen spilder stadigvæk lidt diesel fra venstre side, men det er en stor omgang at få lavet. Det er så lidt diesel der kommer ud, så det må bare være sådan. Lyskontakten begyndte at brumme i går aftes og lyset begyndte at blive usikkert. Pludselig forsvandt kørelyset på bilen. Øv. Nu er det kun det lange lys der dur. Det må jeg nok lære at leve med indtil videre, det lader til at hornet er vigtigere end lyset her i Egypten.
.

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #61 Dato: 27. November 2016 kl: 08:52:29 »
Er nu i ethopien. Turen fra Egypten til Sudan var god. alle mennesker vi mødte var venlige og vi har sovet hos så mange forskellige familier. Hver gang vi stoppet for at sove et sted kom der nogle for at sige at vi er meget velkommen og vi bare kan sove hjemme hos dem. Her i Ethopien er det ikke så let. Folk er bange for os ude på landet. I går nat fandt vi et sted hvor der stod nogle gravemaskiner og en vagt med ak47 maskingevær. Han kunne ikke engelsk, men vi lavet hånd tegn, til at vi gerne ville sove her. Det var ok troede vi, men kl 23 kom en pige og sagde vi ikke kunne sove her. Så kørte vi ind til byen fandt et stille sted og lage os til at sove. Kl 02 stod der 4 mænd med maskingevær og lyste ind i bilen, hvad laver i her. Det var politibetjent ( det kan man ikke se for de har ikke uniform på) vi skal komme med dem hen til politistationen, hvor det er sikkert at sove. Nu kører vi fra hotel til hotel til Kenya som vi rammer om 4 dage. Håber der er t3 i Kenya for der løber bremsevæske ud ved bremsepedalen det er svært at se hvor det kommer fra det drypper bare ned langs slangen der hvor den slår et knæk, men det kommer længer oppe fra? Hvis der er nogle der har en ide om hvad vi kan gøre, skriv gerne..

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #62 Dato: 27. November 2016 kl: 09:18:31 »
Lidt spændende at høre om. Scary too. Bremsevæske kan man da få alle steder. Der kører vel biler i Etiopien som bruger den slags også. Kobling og bremse kører på samme beholder, så når koblingen ryger så er der ikke langt til at bremserne ikke virker. Prøv at stramme rørsamlingerne op, og få fat i noget bremsevæske. Hvis ikke i ved det så sidder beholderen under instrumentbrædtet[attachment id=1 msg=128172].
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #63 Dato: 27. November 2016 kl: 09:48:07 »
Tak otto
Har lige fyldt 400 ml på. Det kommer ikke fra den banjoboldt man kan se nede fra pedalenerne. Er der nogle længer oppe jeg kan stramme?

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #64 Dato: 27. November 2016 kl: 10:28:32 »
Hej Morten. 

Jeg tror at det er din Hoved cylinder der er dårlig. Bremsevæsken løber igennem cylinderen på grund af den vacum der er i vacum forstærkeren og så ligger det nede i bremse forstærkren.
Jeg har så sent som i sidste uge lavet det samme på en syncro.

Jeg går udfra at den bremser som den skal? At det ikke er et bremserør der er knækket?

Men så længe at du er klar over at den skal have lidt væske en gang i mellem ind til du kan
finde en anden hovedcylinder. 

Eller kunne du også tage slangen af til vacum forstærkeren. Men så bremse den ikke nær så godt.

Ellers er du velkommen til at ringe. 
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #65 Dato: 27. November 2016 kl: 13:29:21 »
Jeg kan tilbyde at tage nogle stumper med til Malawi 5 dec hvis i finder ud af hvor den er utæt.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #66 Dato: 27. November 2016 kl: 18:50:14 »
Det er hovedcylinder/givercylinder som denne der er problemet:
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_110&products_id=81

Den utæt ved "den bevægelige del".

Den startede med at dryppe, men spilder nu større mængder.

Spørgsmålet er:
Kan denne utæthed laves? (sidder der fx en O-ring eller simrering inde bagved der kan skilles ad og udskiftes?) eller kræver det en ny cylinder? (I Ethiopien skal man ikke forvente, at den lige ligger på lager på det nærmeste værksted).

Alternativet for os er at køre videre og bare fylde DOT3 på undervejs. Men mister vi pludselig store mængder, så risikerer vi at bremserne ikke virker.

Mvh
Morten

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #67 Dato: 27. November 2016 kl: 19:08:16 »
hvis du har konstateret at det er koblings-hovedcylinderen ved bremsepedalerne, som er utæt, så er der ikke den store fare på færde.. koblingen kan aldrig tømme beholderen, så det indvirker på bremse-virkningen. udtaget til koblingen sidder midt på beholderen i modsætning til udtag til bremser, som sidder i bunden. Den røde bremse-lampe begynder at lyse inden koblings-delen bliver berørt, så det er bare med at fylde oveni.

Det er ikke usædvanligt, at koblings-cylinderen begynder at dryppe, og den er relativ let at skifte. omvendt kan den køre rigtigt længe uden at det giver andre problemer end bremsevæske på gulvet under måtten, men det er også irriterende nok, idet bremsevæske opløser malingen. Prøv at få fat i en ny, men kør glad indtil da ...

Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #68 Dato: 27. November 2016 kl: 19:20:46 »
Mange tak for svaret :)

Vi prøver imorgen at lede efter værksteder mv. som evt. har noget liggende. (Vi har set 4 stk. T3'ere indtil videre i Ethiopiens hovedstad Addis Ababa og snakket med ejeren til den ene af dem, som gavos visitkortet på hans mekaniker... forhåbentlig lykkes det her).

Men alternativet er store mænger DOT3 og bare fylde på undervejs og køre videre :)

mvh
Morten

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #69 Dato: 29. November 2016 kl: 05:22:40 »
5 stk. Malawi cichlider må du godt tage med hjem fra malawisøen milos camperbus. Kører sele forbi malawisøen og prøver at få nogle fisk med hjem

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #70 Dato: 29. November 2016 kl: 05:38:04 »
Så blev det fixet med nye pakninger i hovede cylinderen. Kørte på værksted i regnvejr så der blev ikke lavet så meget da vi kom. Så vi kørte ud i byen få at finde O-ringe/ simmerring 4 timer sener kom vi tilbage til VW  værksted, de lavet det på 30 minutter.  Så nu kører vi vider til Kenya

Offline Morten

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 68
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro
  • By: Nykøbing F.
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #71 Dato: 29. November 2016 kl: 05:57:39 »
VW-shoppen i Addis Ababa

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #72 Dato: 29. November 2016 kl: 06:13:58 »
Det er jo det fantastiske ved T3, alle kan skrue på den simple mekanik uanset hvor i verden man er havnet  :)

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: En tur til Afrika med TigerMus
« Svar #73 Dato: 05. December 2016 kl: 17:14:25 »
Hvad gør i når i når til syd Afrika
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!