Forfatter Emne: Ladning af forbrugsbatteri  (Læst 9146 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Ladning af forbrugsbatteri
« Dato: 11. Juli 2017 kl: 08:15:33 »
Hej,

jeg har lidt udfordringer med min forbrugsbatteri i min camper. Der er installeret et marine batteri til forbrug, så det er lidt mere modstandsdygtigt for fulde afladninger..

For at kunne tænde mit køleskab på gas, kræver det at det er forkølet/varmet i en time med enten 12v eller 220v, som vist er meget standard. Hvor at køle det med 12v, kræver det at motoren/generatoren kører, hvorved der tændes et relæ, som tillader køleskabet at trække fra forbrugsbatteriet. OK. I det det gamle skab trækker omkring 7-8 ampere, ak, aflades batteriet meget hurtigt. Tit til omkring 6-7 volt.

Udfordringen er, at forbrugsbatteriet ikke lades som ventet, når motoren kører - tog 300 km i går, og batteriet kom ikke over 8,2 v og jeg måtte lade det med 220 da jeg kom hjem.

Hvordan virker opladning af forbrugsbatteriet?

Oplades det når mit startbatteri er fyldt, så kan det være det der er problemet - startbatteri er nyt..?
Er det noget skillerelæ der ikke virker?
Er det generatoren der ikke kan følges med - 60 vs 90 ampere?
Det kan selvfølgelig også være køleskabet aflades lidt hurtigere end det kan lades?

Er der nogen der har et bud hvad jeg skal kigge efter?

Vh Kjeld 

---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #1 Dato: 11. Juli 2017 kl: 18:08:45 »
Jeg tror at det er dit skilerelæ der er i udu, eller der er en løs forbindelse til skillerelæet.

Når det virker skal det lade både start og forbrugsbatteri når motoren kører, og slukke for al strøm fra startbatteri, når generatoren ikke lader. Det strøm der er tilsluttet forbrugsbatteriet må aldrig trække strøm fra startbatteriet.

Du lader begge batterier op samtidig, der er ihvertfald ikke noget teknik  i min, der måler om startbatteriet er opladet, før den går igang med at lade forbrugsbatteriet.

Hvis relæet hænger eller der er en dårlig forbindelse til relæet  fra generatoren, så tror jeg at det kan være grunden til dit problem.

Ring endelig, jeg har været der.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #2 Dato: 11. Juli 2017 kl: 18:35:00 »
Hvis dit forbrugsbatteri er nede på 8,2 V er det dødt eller er ved at dø.

Ja, marinebatterier kan tåle dybdeafladninger bedre end almindelige startbatterier, men 8,2V over flere dage, så er det hastigt på vej i batteri døden......

Alt under 10,5V er skadeligt for et batteri også et marinebatteri..

Prøv omgående at få det ladet op med en moderne automatlader CTEK eller lign, så vil du se om det er færdigt eller kan reddes.

[attachment id=1 msg=129961]

[attachment id=2 msg=129961]



« Senest Redigeret: 11. Juli 2017 kl: 18:56:25 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #3 Dato: 12. Juli 2017 kl: 10:26:49 »
Ja, Kim har desværre nok ret.
Har lige været der med Mary og hendes forbrugsbatteri, som ellers var et godt gel batteri (anbefalet af Kim).
Hendes var også nede omkring de 8V og den lokale (og gode) batteripusher prøvede at lade det op natten over med sin superlader.
Dommen var klar, batteriet var stendødt, for det tog ikke strøm når det blev ladet på, blev blot rigtig rigtig varmt.
Desuden var polerne ved at blive "løftet op" hvilket skulle være et sikkert tegn på at der sker ting og sager nede i batteriet, som bestemt ikke er godt.
Nå, men vi fik da et nyt batteri i, samme som det foregående så nu er alle glade og Mary kan trække både køleskab, lamper, radio, vandhaner og fyret samt lade diverse kommunikatorer op, medens hun holder stille.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #4 Dato: 12. Juli 2017 kl: 11:56:07 »
Ja, Kim har desværre nok ret.
Har lige været der med Mary og hendes forbrugsbatteri, som ellers var et godt gel batteri (anbefalet af Kim).
Hendes var også nede omkring de 8V og den lokale (og gode) batteripusher prøvede at lade det op natten over med sin superlader.
Dommen var klar, batteriet var stendødt, for det tog ikke strøm når det blev ladet på, blev blot rigtig rigtig varmt.
Desuden var polerne ved at blive "løftet op" hvilket skulle være et sikkert tegn på at der sker ting og sager nede i batteriet, som bestemt ikke er godt.
Nå, men vi fik da et nyt batteri i, samme som det foregående så nu er alle glade og Mary kan trække både køleskab, lamper, radio, vandhaner og fyret samt lade diverse kommunikatorer op, medens hun holder stille.

Jeg ved ikke hvad der er sket med dit batteri Dennis, men det Exide 115 Ah gelbatteri, som jeg satte i Arnold, holder så vidt jeg ved stadigvæk 13V i hvilestrøm, selvom det er købt i starten af 2011 og dermed er over 6 år gammelt.

Det skyldes jo nok at det er monteret med et intelligent Septor 75 skillerelæ, og at det bliver vedligeholdt året rundt med solceller.

Det 225 Ah Exide Gel batteri, som jeg monterede i Ulven, efter samme opskrift, holder på tredje år de oprindelige 12,9V hvilespænding.

Ingen af batterierne har nogen sinde været afladt til under 12,3V hvilestrøm, og det kan forlænge levetiden, med op til flere gange.
« Senest Redigeret: 12. Juli 2017 kl: 12:00:51 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #5 Dato: 12. Juli 2017 kl: 12:32:22 »
Tak, så er der jo endnu mere grund til at få rettet fejlen, så det næste batteri ikke bliver ødelagt.
Dog, som nævnt, så blevet det ladet på 220v da jeg kom hjem, og det holder stadig fint strøm, så helt dødt kan det ikke være.
Otto, jeg kigger på det, og kommer evt forbi en dag - tager en kold sommerøl med :)
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #6 Dato: 12. Juli 2017 kl: 12:57:27 »

Hvordan virker opladning af forbrugsbatteriet?

Oplades det når mit startbatteri er fyldt, så kan det være det der er problemet - startbatteri er nyt..?
Er det noget skillerelæ der ikke virker?
Er det generatoren der ikke kan følges med - 60 vs 90 ampere?
Det kan selvfølgelig også være køleskabet aflades lidt hurtigere end det kan lades?



Vh Kjeld

Hej Kjeld

Hvordan din ladning foregår afhænger af hvordan dit relæ er "skruet sammen". Hvis det er et simpelt skillerelæ/arbejdsrelæ der er sat imellem de 2 batterier fungerer det nok ved at primærkredsen får en + fra tændingsnøglen, og derved trækker relæet og kobler de 2 batterier sammen. Dvs. at du lader på begge dine batterier og trækker på dem som om det var ét stort batteri. Det er uhensigtsmæssigt af flere grunde. Hvis dit forbrugsbatteri (marinebatteri) er i kælderen trækker det dit startbatteri med "ned" i startøjeblikket hvor der skal bruges rigtig mange ampere, dvs. en hård belastning af dit forbrugsbatteri som ikke er så glad for at levere en høj startampere. Derudover er der ikke nogen prioritering ved ladning, dvs. du "hælder" bare strøm på uden at tage hensyn til at du skal prioritere startbatteri og uden at tage hensyn til batteri-temperatur. Jeg ved som sagt ikke hvordan dine batterier er koblet, men mine var koblet på ovenstående måde. Det eneste jeg sikrede var at mit forbrug ikke kunne aflade startbatteriet og på sigt kostede det mig et (næsten nyt) forbrugsbatteri fordi det ikke blev brugt "rigtigt". Den eneste løsning i mine øjne er et intelligent skillerelæ der kan lade temperaturafhængigt og derudover prioriterer rigtigt mellem de 2 batterier. Alternativt landstrøm/solceller på forbrugsbatteriet og fuldstændig afkobling mellem de 2 batterier, det er også en mulighed.
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #7 Dato: 12. Juli 2017 kl: 13:03:55 »
Se evt. mere på http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/naar-du-sammenkobler-batterier/ direkte koblede batterier skal være af samme type og samme størrelse...

Udover Septor er der også C-Tek Dual som jeg selv bruger, den er også født med indgang fra solcelle. Det virker ret godt, altid juice på startbatteriet og automatisk prioritering :-).
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #8 Dato: 12. Juli 2017 kl: 16:07:55 »
Det var et fantastisk batteri at du anbefalede Kim og vi har kun været fuldt tilfredse med det.
Fejlen ligger nok desværre ved os selv og vores glæde og fascination af hvor godt det batteri kunne holde strøm.
Så pludselig var det jo ikke nødvendigt at slukke køleskabet selvom vi ikke brugte Mary i flere uger, ligesom det heller ikke var nødvendigt at afmontere alle strømtyve og strømbrugere når hun blev opstallet for vinteren.
Så nu har vi købt et batteri magen til og har også tillært os lidt bedre vaner.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #9 Dato: 12. Juli 2017 kl: 16:30:23 »
Det var et fantastisk batteri at du anbefalede Kim og vi har kun været fuldt tilfredse med det.
Fejlen ligger nok desværre ved os selv og vores glæde og fascination af hvor godt det batteri kunne holde strøm.
Så pludselig var det jo ikke nødvendigt at slukke køleskabet selvom vi ikke brugte Mary i flere uger, ligesom det heller ikke var nødvendigt at afmontere alle strømtyve og strømbrugere når hun blev opstallet for vinteren.
Så nu har vi købt et batteri magen til og har også tillært os lidt bedre vaner.

 :) :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #10 Dato: 12. Juli 2017 kl: 16:38:44 »
Se evt. mere på http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/naar-du-sammenkobler-batterier/ direkte koblede batterier skal være af samme type og samme størrelse...

Udover Septor er der også C-Tek Dual som jeg selv bruger, den er også født med indgang fra solcelle. Det virker ret godt, altid juice på startbatteriet og automatisk prioritering :-).

Hvis man investerer i en Septor, skal man være opmærksom på at 3. generation af vidunderet ikke skiller fuldstændigt ved forbrug fra sekundær batteriet, men opfatter det hele som en stor pulje, indtil en vis afladning af startbatteriet er nået. Det gælder i hvert fald for den store udgave, der kan tage 300A. Jeg måtte returnere den og få den byttet til en 2. generation, der skiller 100% ved forbrug
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #11 Dato: 12. Juli 2017 kl: 20:46:09 »
Mens vi havde Gogge kørte vi med et alm. arbejdsrelæ til at skille batterierne ad ved stilstand.
Styrestrømmen var koblet til således at der først blev ladet på forbrugsbatteriet efter ladelampen var slukket.
Et andet sted har Kim skrevet, at et batteri ikke kan lades med mere end 10% af sin kapacitet i timen, for mig vil det sige, at hvis vi på vort Exide på 120 AMP. har brugt det halve vil det tage 6 t. at få det fuldt opladet uden forbrug.
Hvis de to startbatterier vi havde monteret(fordi sådan nogle havde jeg lige) på hver 50 AMP. så mangler f. eks 20 % skal der lades et par timer, uden forbrug.
Kim, nu må du korrigere mig hvis jeg er helt på afveje, i praksis er der jo altid et forbrug, og Gogge var udstyret med en 90 AMP. generator, og det dækkede jo fint forbrug og ladning.                                                                                                                                                                                                                   Vi har ikke haft andet end et problem, og det var en uge med det gamle køleskab tændt.
Det kostede forbrugsbatteriet.

Mvh. Kurt.

Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #12 Dato: 13. Juli 2017 kl: 07:31:28 »
Mens vi havde Gogge kørte vi med et alm. arbejdsrelæ til at skille batterierne ad ved stilstand.
Styrestrømmen var koblet til således at der først blev ladet på forbrugsbatteriet efter ladelampen var slukket.
Et andet sted har Kim skrevet, at et batteri ikke kan lades med mere end 10% af sin kapacitet i timen, for mig vil det sige, at hvis vi på vort Exide på 120 AMP. har brugt det halve vil det tage 6 t. at få det fuldt opladet uden forbrug.
Hvis de to startbatterier vi havde monteret(fordi sådan nogle havde jeg lige) på hver 50 AMP. så mangler f. eks 20 % skal der lades et par timer, uden forbrug.
Kim, nu må du korrigere mig hvis jeg er helt på afveje, i praksis er der jo altid et forbrug, og Gogge var udstyret med en 90 AMP. generator, og det dækkede jo fint forbrug og ladning.                                                                                                                                                                                                                   Vi har ikke haft andet end et problem, og det var en uge med det gamle køleskab tændt.
Det kostede forbrugsbatteriet.

Mvh. Kurt.

Hej Kurt.

Jeg er ikke helt klar på hvad dit spørgsmål går ud på men tommelfingerreglen er, at et batteri max kan modtage ca. 10% af sit pålydende i timen.
Dvs. at dit 120 Ah batteri max kan modtage ca. 12 Ah i timen. Da din generator yder 90Ah, er der rigeligt til yderligere forbrug, så længe motoren kører.

Du nævner noget om at have brugt det halve af kapaciteten.
Hvis din hvilestrøm er nede på det 50%, hver gang I har været af sted, så har du brugt for meget, til at dit batteri får et langt liv.

Hold den på mindst 12,3V= 60-70%, så slider det ikke så meget på batteriet. Så er det rigtigt at et gel batterier tåler flere og dybere afladninger end et almindeligt batteri, men hvis du kommer ned på 50% hver gang, så er batteriet for lille eller forbruget for stort.

Det er vigtigt at skelne mellem hvilestrøm og spænding under belastning. Hvilestrøm kan du måle, når batteriet har været ubelastet eller ikke har været ladet på i nogle timer. (og at dine solceller er frakoblet) :)

Denne lille bog, som kan købes hos nogle bådforhandlere er i øvrigt guld værd, når man går og roder med strøm i Campere.

[attachment id=1 msg=129982]
« Senest Redigeret: 13. Juli 2017 kl: 07:37:06 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #13 Dato: 13. Juli 2017 kl: 10:09:47 »
Skiljerelät skall inte styras via tändningsnyckeln utan via samma uttag som laddningslampan. Jag kommer inte ihåg vad utgången på generatorn heter. Om förbrukarbatteriet är dåligt laddat så kommer systemet att försöka utjämna det och starbatteriet när tändningen slås på och man vill att generatorn skall leverera ström innan det sker.
Per

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Ladning af forbrugsbatteri
« Svar #14 Dato: 15. Juli 2017 kl: 16:38:36 »
Problemet er løst. Det var min egen skyld..  Havde glemt at forbinde forbrugsbatteriet da jeg fornylig skiftede startbatteri, hurra!
Der lå den jo fint pakket ind og lavede ingenting..

Forbrugsbatteriet holder stadig spændingen fra sidst det blev ladet, samt det lades når generatoren kører.

:)

[attachment id=1 msg=129994]
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet