Forfatter Emne: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser  (Læst 6612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sneakerfreak

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Dato: 26. Oktober 2017 kl: 09:27:35 »
Det er lykkedes mig at pille lige lovligt meget ved kablerne under instrumentbordet, så nu kan jeg ikke få liv i bilen igen.

Bilen kom med eftermonteret elektrisk centrallås, som fungerede usandsynligt dårligt, så jeg besluttede mig for at afmontere det (motorene i dørene var døde alligevel og de ekstra kabler gjorde overblikket umuligt). Det var tilsluttet sikring 7, som jeg forstår er en ekstra sikring til hvad man nu skulle have lyst til at eftermontere. Jeg tænkte at jeg bare kunne pille det hele af og så var det det, men nu vil bilen som sagt ingenting. Et af kablerne fra centrallåsen var forbundet til stelforbindelsen under instrumentbordet og jeg har ikke efterfølgende sat noget til stel fra den kontakt. Når jeg kigger på diagrammer fra Haynes kan jeg ikke lige se at sikring 7 skal forbindes til stel, men jeg kan jo tage fejl. Pt. er sikring 7 forbundet med en eftermonteret on/off kontakt guderne må vide hvad er til (centrallåsen måske). Overvejede også at pille det ud, men tænkte at et spørgsmål her ville være en god ide inden jeg graver mig ned i et dybere hul. Jeg har efterfølgende fundet ud af at en af kabelskoene til et af de andre kabler på stelforbindelsen er halvt knækket og derfor ikke sidder ordentlig fast, den skifter jeg (men ikke gjort endnu).

Mine spørgsmål er:
1) Hvad skal forbindes til sikring 7 (hvis noget overhovedet)? Der sidder pt. en forbindelse bagerst over til sikring 8 så vidt jeg lige kan se.
2) Mit batteri aflader som situationen er lige nu, kan det skyldes rodet med kablerne eller skal jeg være opmærksom på noget andet? (det fungerede fint før jeg gik i gang)

Mvh. Peter
T3 Transporter/Camper 1979 2.0 CU

Offline sneakerfreak

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #1 Dato: 26. Oktober 2017 kl: 09:31:51 »
Lige en ting til. Som det ser ud nu, er der jo et ledigt punkt på stelforbindelsen som tidligere var forbundet til centrallåsen. På diagrammerne fra Haynes er punkterne til stelforbindelsen nummereret, men jeg kan ikke lige regne ud hvordan numrene passer med virkeligheden, da punkterne på stelforbindelsen er forbundet i en cirkel. Jeg antager at alle punkter i stelforbindelsen skal have et kabel, men hvordan bestemmer jeg nummeret?
T3 Transporter/Camper 1979 2.0 CU

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #2 Dato: 26. Oktober 2017 kl: 11:20:20 »
Når du siger du ikke kan få liv i bilen, må du lige forklare. Kører selvstarteren? Er der lys i instrumentbordet, olie vand batteri? Jeg ved ikke noget om sikring 7.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline sneakerfreak

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #3 Dato: 26. Oktober 2017 kl: 11:48:50 »
Når jeg drejer nøglen kan jeg høre et klik, instrumentpanelet lyser kort op og går ud med det samme, motoren drejer ikke.
T3 Transporter/Camper 1979 2.0 CU

Offline sneakerfreak

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #4 Dato: 26. Oktober 2017 kl: 19:24:13 »
Glem det forrige indlæg, jeg prøvede lige igen, da jeg kom hjem. Jeg ladede batteriet op og forsøgte igen. Når jeg drejer nøglen til første hak, lyser batteri og olie lampen. Der er en lampe, der blinker ovre til højre ved benzinmåleren, noget der ligner en olietemperaturmåler (den blinker altid når jeg starter og stopper når motoren kører (når tingene virker)). Drejer jeg nøglen videre for at starte sker der ikke noget, starteren går ikke i gang og motoren drejer ikke. Lamperne lyser stadig, men går lidt ud, når jeg drejer nøglen.
T3 Transporter/Camper 1979 2.0 CU

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #5 Dato: 26. Oktober 2017 kl: 21:47:51 »
Det kunne måske væreen ledning der er røget ud af tændingen. De sidder i bundstykket, som du finder ind til ved at tage kappen omkring ratstammen af
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #6 Dato: 27. Oktober 2017 kl: 08:17:07 »
Det kunne faktisk også være relæet ved sevstarteren der har sat sig fast. Jeg har oplevet det. Slå på den med en hammer og prøv igen. Du er velkommentil at ringe hvis du ikke forstår. 23838188
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline sneakerfreak

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #7 Dato: 27. Oktober 2017 kl: 21:26:32 »
Tak, det kommer jeg nok til. Jeg tænkte jeg ville tage tingene fra en ende af og starte med batteriet. Så det har jeg afkoblet helt og opladt. Det taber stadig støm, så det er vist tid til et nyt. Den ene polsko til batteriet var også knækket kunne jeg se, så det skal også lige skiftes.
T3 Transporter/Camper 1979 2.0 CU

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #8 Dato: 27. Oktober 2017 kl: 21:48:29 »
Så har du måske allerede fundet fejlen. Hvis ikke , kan du prøve følgende.
 Ved ikke hvad du har af måleinstrumenter, men hvis ingen du har, er kan en måde at finde afladningsproblemer på være, at fjerne en sikring af gangen, og så se om der kommer gnister når du sætter polskoen på batteriet, men før du begynder , skal du have frakoblet evt. radio med standby- funktion, eller andet der kan bruge strøm, når bilen står med tænding afbrudt. Hvis du har et voltmeter, kan du bruge det.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline sneakerfreak

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #9 Dato: 27. Oktober 2017 kl: 22:02:32 »
Jeg har et multimeter (det billigste jeg kunne finde, så det er nok ikke superpræcist), men jeg er ikke en ørn til at bruge det (kan dog finde ud af at måle spændingen på bilbatteriet :D ). Havde godt set et andet indlæg om at gå sikringerne igennem en for en, men er ikke helt sikker på hvordan jeg bruger multimeteret til fejlsøgning her.

Nu når du nævner bilradioen, så undrer det mig at den stadig viser noget i displayet, selvom batteriet er afmonteret. Indbygget batteri i radioen? (det er en moderne bilradio)

Og hvis det ikke har fremgået tydeligt nok af mine tidligere indlæg, så sætter jeg stor pris på jeres feedback! Nu glæder jeg mig bare til at jeg kan få liv i maskinen igen. :)
T3 Transporter/Camper 1979 2.0 CU

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #10 Dato: 28. Oktober 2017 kl: 09:23:31 »
Sæt multimetret til at måle volt, og sæt batteriet i bilen , sæt minuskablet på batteriet, forbind så multimetrets  + klemme til batteriets + pol og -klemmen til det batterikabel der skal sidde på pluspolen . Hvis der er afladning viser multimetret 12 v , ellers næsten 0.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #11 Dato: 01. November 2017 kl: 18:39:07 »
altså det lyder lidt forvirrende.

Hvis du har rodet med ledninger og den umiddelbart efter ikke kan starte, skyldes det nok en løs forbindelse.

Der går en stor rød kabel fra batteri til sikringsholderen, som giver strøm til alt. hvis den er halvknækket  kan dioderne lyse, og når der kommer belasting på vil den give et klik og afbrøde strømmen. Det samme vil dårlige forbindelse ved batteripolerne gøre.

Den røde ledning går op i din tænding, og derfra sender den strøm tilbage til en ledning som går til styrrestrømmen på starteren.

Du kan prøve at sætte en ledning mellem plus på dit batteri og til der hvor den mindste ledning sidder fast bag på starteren. (der er tre, minus, plus og styrestrøm) hvis starteren ikke køre rund, når den får direkte plus på styrrestrøm, er problemet et andet, og så må vi tage den derfra.

ps dit batteri har måske afladet hele tiden. Det problem har nok ikke noget med det andet at gøre.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline sneakerfreak

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 30
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Sv: Starter ikke, batteri aflader og løse stelforbindelser
« Svar #12 Dato: 09. December 2017 kl: 18:23:58 »
Det viste sig at være batteriet, der var stået af. Det tog mig dog lidt tid at finde ud af, da jeg målte og ladede på forbrugsbatteriet og ikke startbatteriet. Da ti-øren faldt blev problemet hurtigt løst.
T3 Transporter/Camper 1979 2.0 CU