Forfatter Emne: Webasto eller Eberspacher fyr?  (Læst 2874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brittogtorben

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Transporter
  • By: 4100 Ringsted
Webasto eller Eberspacher fyr?
« Dato: 14. Februar 2018 kl: 10:36:58 »
Kære T3ere

Fruen og jeg har næsten besluttet af få installeret et fyr i vores benzin T3 transporter for at holde varmen, når vi drager på tur 15. april (måske til England, måske til Tyskland afhængig af vejret).

Jeg har hørt at Eberspäscher larmer mere end Webasto. Hvis nogen af jer har erfaringer med disse eller andre fyr, vil vi meget gerne høre om det. Ligeledes om fyret bør installeres i motorrummet, ude foran eller inde i kabinen. Så vil jeg føle mig bedre klædt på når jeg skal diskutere med værkstedet.

På forhånd tak
Britt og Torben

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Sv: Webasto eller Eberspacher fyr?
« Svar #1 Dato: 14. Februar 2018 kl: 11:55:56 »
Hej,

Har kun erfaringer med de gamle Eberspächere monteret i Westfalia campere. De er monteret under bilen i højre side, så det meste af støjen bliver udenfor. Indsugning/udblæsning er så under bagsædet. Afhængigt af jeres indretning kunne det være en mulighed. Jeg synes, det fungerer glimrende med den montage. Med mindre I regner med at skulle køre gennem vandløb, tror jeg, det er den montage, jeg ville vælge.

Til Webasto kan man vist nok tilkøbe lyddæmpere, man sætter på indsugning/udblæsning, der tager en del af blæserstøjen, der ellers reflekteres i slangerne. Under alle omstændigheder er det vigtigt at tænke på montagen, så vibrationer bliver isoleret fra karossen så vidt muligt.

Jeg så lige forleden et eller andet sted, at det er en fordel med ekstern termostat, som kan placeres væk fra fyret, da det giver en mere kontinuert gang; fyret larmer mere under opstart, så hvis man kan holde det kørende i længere tid ad gangen giver det både fordele mht. strømforbrug og støj.

mvh. Lars



Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Webasto eller Eberspacher fyr?
« Svar #2 Dato: 14. Februar 2018 kl: 15:54:22 »
Et luftfyr monteres efter min mening, bedst i kabinen, fordi der ellers skal bores et stort hul til slangen, gennem karossen. Desuden er fyret bedre beskyttet der.

Alle luftdele fra Webasto kan bruges sammen med Eberspächer og visa versa. De bruger begge 60 mm slange, hvis de er på 2000W.

Selv om jeg er rimeligt lydsensitiv, har jeg aldrig været generet af støj fra nogen af de efterhånden 6 fyr jeg har monteret i henholdsvis både og campere. Selvfølgelig kan man høre når det starter, men de nyere fyr kører op og ned i hastighed, alt efter hvor megen varme der behøves. Når det ikke kan køre langsomt nok, slukker det og starter så stille og roligt, når der igen er behov for det.

Udstødningen vil i begyndelsen, efter montering, larme lidt mere end, når det har nogle timer på bagen. Formodentlig fordi der bliver dannet lidt belægning i udstødningssystemet efter at være brugt et stykke tid.

Som nævnt i en anden tråd, monterede jeg en lyddæmper på indsugningsluften til en 4000W Webasto i min Badroadcamper.
Den kostede omk. 700 kr. men tog til gengæld også ca. halvdelen af luftstøjen.

Jeg er pt. ved at montere en Webasto 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren. Jeg vil høre den køre, før jeg beslutter mig til om jeg skal investere i en luftlyddæmper til den. I min syncro Arnold, havde jeg ingen lyddæmper på en 2000W benzin Webasto og der var endda en meget kort luftslange. Det var ikke et problem. Sååå...

Det man skal vænne sig til er de små klik fra brændstofpumpen. Man kan ikke helt undgå at høre dem, men på de nyere Webasto fyr, er der gjort meget ud af at reducere den støj, der bliver overført til karossen. Der er lavet nye gummiophæng og desuden er der medleveret gummislanger med 90 graders bøjning, så lyden forplanter sig mindre.

« Senest Redigeret: 14. Februar 2018 kl: 16:15:09 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline brittogtorben

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Transporter
  • By: 4100 Ringsted
Sv: Webasto eller Eberspacher fyr?
« Svar #3 Dato: 18. Februar 2018 kl: 17:40:45 »
Kære hjulmand og portneren

Mange tak for jeres svar. Jeg har været på rundtur i Ringsed og talt med 3 forskellige værksteder, og jeg har følt mig godt klædt på efter jeres indlæg.

Bedste hilsner
Torben