Tak for forklaringen! det begynder at hænge lidt sammen i hovedet på mig nu
Men jeg er stadig ikke helt indforstået med polemikken omkring slidtage af dækkene- Forstå mig ret, jeg er helt klar over at forskellige størrelse dæk som følge af uens slidtage vil belaste en bil utilsigtet på aksler og gearkasser, men hvorfor er syncro kørere så optaget af dette? er det voldsommere end på andre biler da?
Fordi, som jeg forstår Andreas, så betyder det egentlig ikke noget (for VC´eren) hvis det ene dæk på bagakslen er lidt mindre en det modsatte på samme aksel, dette bliver udlignet af differentialet (Dette gælder naturligvis ikke når spærren er slået til. så vil belastningen blive voldsom)
Kort, ud fra denne forståelse sker der ingen ting med VC´eren hvis jeg en dag punktere på mit grabber, og smider et 15 continental helårsdæk på- halter hjem og får grabberen lappet... Tar jeg fejl? differentialet udligner vel mønsterforskellen?
Grunden til at jeg spørger er at det er meget logisk for mig at forstå at HVIS denne forskel ikke udlignes af differentialet- så vil VC olien koge og blive ødelagt efter ganske kort tid.
Nå ja, og når vi er ved drivlinien så kommer en anden ting jeg har spekuleret over- som lidt er et spinoff af ovenstående, nemlig dæktryk. HVIS at en smule skævslidtage på et dæk kan belaste og briste store komponenter som gearkasser og differentialer, hvad kan 0.5 bar så ikke gøre? Jeg køre på 3.0 hele vejen rundt! og jeg høre mange forskellige meninger om dette, nogle mener at det skal være 2.5---3-0 og dette vil da ændre rulle diameteren på dækket?