Forfatter Emne: Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)  (Læst 2903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Dato: 18. Januar 2016 kl: 20:18:06 »


Hvad gør man inden man slæber værktøjet frem og skiller ad og går igang med gummihammer og penentrerende olie?

Problemet er bagerste Diff-lås. Den slår ikke til. Vakuumet fungere fint og kommer frem til den lille blå servo, men intet sker.

Findes der nogle gode tricks man kan lave ? jeg tænker manøvre eksempelvis?

Ellers er der jo ingen vej uden om at skille det ad, det er også ok- men det er sgu koldt udenfor! og det lader til at drivakslen også lige skal af for at man kan tage de lange små 7mm bolte ud som holder servoen.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.191
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Svar #1 Dato: 20. Januar 2016 kl: 17:33:22 »
Husmandsløsningen er at forsøge med WD40 ude fra mens man rykker i akslen, som går ind i gearkassen, og som aktiverer spærret.

Min erfaring er at det eneste rigtige er at hive gearkassen af og afmontere koblingsklokken og så adskille selve akriveringsdelen til spærret. Det er ikke svært, men i sagens natur et lidt større job end bare at plaske WD40 på.

Når du har fået akslen ud, ved at fjerne en lille rørsplit, så kan du komme til at pudse gammelt alu-oxid ud af huset/hullet hvor akslen sidder, og når du så har givet projektet en frisk o-ring i stedet for den 25 år gamle og stenhårde ring, samt givet lidt fedt... så behøver du ikke at spekulere mere på spærrets funktion de næste 25 år...

god fornøjelse og husk billeder af dine strabadser...

vh Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Sv: Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Svar #2 Dato: 21. Januar 2016 kl: 08:52:39 »
afmonter den blå servo og tjek om den virker i afmontered tilstand fjern diff lås kontakten og held lidt gearkasseolie i hullet, med en lille skrutrækker eller lign iggenem hullet i låsepin kør låsepinnen frem og tilbage indtil den selv popper ud uden hjælp
Mvh Jason
22644383

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Sv: Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Svar #3 Dato: 21. Januar 2016 kl: 19:04:55 »
Tak for svarene :)

Det var nu tricks som ikke involveret at skille ad som jeg ledte efter, altså manøvre i terrænet der lokker diff låsen lidt ekstra. Men efter et par ture i grusgraven er der ingen tvivl om at det ikke kommer igang uden adskillelse.

Det bliver lige når temperaturen stiger lidt igen ;)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Svar #4 Dato: 21. Januar 2016 kl: 20:15:28 »
......og når spær'ene så virker, er det en rigtig god ide, at aktivere dem 3-4 gange om måneden. Så er der en god chance for, at de ikke sætter sig.
« Senest Redigeret: 21. Januar 2016 kl: 20:21:03 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Sv: Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Svar #5 Dato: 24. Januar 2016 kl: 19:10:50 »
Jeg havde for over 3 år siden både gearkasse og frontdiff adskilt og fik poleret alubøsningen med smergellærred, tapet fast til et bor i en skruemaskine. Jeg smurte med olie imens og selvom bilen reelt har stået stille i over 2 år, var det en stor glæde, at begge spær koblede til/fra nærmest øjeblikkeligt, da jeg fik gang i kareten igen... Det er altså en rigtig god ting, at få det udbedret "rigtigt", så det virker fremover - og så iøvrigt finde en grusvej/ P-plads, hvor man kan motionere funktionen med jævnt interval... Der er fedt, når det bare virker... God arbejdslyst... ;)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)