Forfatter Emne: Bagbremser - tid?  (Læst 1483 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bagbremser - tid?
« Dato: 16. Juni 2013 kl: 01:26:39 »
Hej,

Hvor lang tid tager det at skifte bagbremser - når det er første gang nogensinde man gør det?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Bagbremser - tid?
« Svar #1 Dato: 16. Juni 2013 kl: 09:09:45 »
Få fat i det rigtige værktøj:
46er nød + lang arm til kræfterne
2 bukke til bagerste undervogn
stålbørste, skruertrækker mm.

3-6 timer ...

1. splinterne skal ud af begge møtrikker
2. løsne møtrikker bagerst sådan at de kun "holder" på tromlen
3. op med bagerste dæk, bussen skal helst stå på bukke
4. af med dækkene
5. løsne møtrikker på tromlen
6. hive tromlen af (her er der ofte problemer)
- problemet kan løses i at dreje inderst på "Nachstellschraube" sådan at bremsebakkerne rykker mere sammen
7. fri adgang til bremserne
- ofte er hjulcylinderen utæt ... koster ny 10 euro her i landet
8. rense og skifte dele

montering

husk NM til de store møtrikker når den igen står på dækkene

jeg brugte "næsten" nye bremsedele ved udskiftningen. De lå på hylden ...

har selv lige prøvet det på min syncro camper og her var det utætte hjulcylindre ... prøver på at finde et billede.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Bagbremser - tid?
« Svar #2 Dato: 16. Juni 2013 kl: 10:22:01 »
Det er vel unødvendigt at tage kronmøtrikken af, hvis ikke du skal lave mere end bremser. Bremserne kan fint skiftes uden at tage den af.
Som jens siger er det værste at få bremsetromlen løs, derefter er det ret ligetil. Sørg for at rense selvjusteringsmekanismen godt, så du ikke skal til at skille det ad igen senere.

God arbejdslyst.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Bagbremser - tid?
« Svar #3 Dato: 16. Juni 2013 kl: 12:30:29 »
Helt enig, det er absolut unødvendigt at tage nav med af, det gør arbejdet en smule lettere (det er lettere at få værktøj derind), ja, men slet ikke nødvendigt...

Hav en mukkert parat og giv tromlen et par solide dask for at løsne den fra nav.
Evt. en lang flad skruetrækker, til at stikke igennem et af hullerne på bagsiden, så du kan justere bremsebakkerne tilbage (ikke nødvendigt hvis ikke der er slidt fordybninger i tromlen).
Husk også at notere dig hvordan fjedrene sidder og ikke mindst vender.
Vender du fjedrene forkert kan de blokere for selvjusteringen. Og som nævnt, sørg for at smøre justringsanordningen godt, evt. med keramisk fedt.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bagbremser - tid?
« Svar #4 Dato: 17. Juni 2013 kl: 11:03:16 »
Tak for gode input.

Jeg valgte at holde søndagen fri, og istedetfor lade en god mand lave bremser i denne uge.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bagbremser - tid?
« Svar #5 Dato: 17. Juni 2013 kl: 22:34:51 »
Overvej kraftigt at undlade at tage navflangen af. Når den er afmonteret, er der helt åbent ind til lejets ruller.  Dvs. at alt snask fra bremserenoveringen har fri adgang ind til dine baghjulslejer. Det ønsker man ikke. Eneste grund til at tage navflangen af er, hvis man skal skifte ankerplade.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!