Forfatter Emne: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?  (Læst 7229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #15 Dato: 29. December 2010 kl: 22:50:14 »
Der er 5 Nm til forskel. Der er altså stadigvæk 5000 at spare om året i vægtafgift, så der er da til et par måneder...

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #16 Dato: 29. December 2010 kl: 22:52:03 »
Okay...
Må ærligt tilstå at jeg endnu ikke er nået til at finde og sammenligne data og momentkurver på de listede motorer...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #18 Dato: 30. December 2010 kl: 00:58:21 »
Helt præcis, så er vægtafgiften + manglende-partikelfilter-afgift 11.240 kr. Hvis vi foprudsætter, at benz.motoren kører 1 km kortere på literen, så er der altså til at betale prisforskellen i literpris mellem benz og diesel rigtig rigtig mange gange.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #19 Dato: 30. December 2010 kl: 01:10:41 »
tror du kommer længst med at stalde syncroen op om vinteren og kun have plader på 3-4 mdr om året, og så lade den være diesel :)
hvis du kører 2500-3500km om mdr. bør du i stedet finde en gammel diesel personbil  der kører 19-20km/l til 20-30k, den vil du være bedre tjent med økonomisk set.
man skal heller ik holde fast i noget der ik hænger sammen :)

tror din syncro og din højrefod er for tung til at køre med 75 benz heste, motoren er sløv selv i en vento!!
og skal du af med mere afgift igen tror jeg ik dit regnestykke går op ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #20 Dato: 30. December 2010 kl: 01:21:49 »
et hurtigt regnestykke. med udgangspunkt i 30.000 kørte km om året
benzin r4 10 km/l, benzin til 11kr pr.l.
diesel r4 11km/l, diesel til 9kr pr.l.

ja så er ca 8500kr dyrere at køre på benzin!
kører du mindre kan det muligvis svare sig at konvertere!

der er jo mange faktorer der spiller ind! det ene er at vedligeholdelsen på en ABS er meget lav!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #21 Dato: 31. December 2010 kl: 08:35:28 »
Jeg overvejer et helt tredie scenarie:
Kommandørbussen er en hvidplade diesel med en egenvægt på under 1500kg. Det udløser en afgift på 8520kr incl partikkelfilterafgift. Et skift til benzmotor ville også for mig kun spare 5000kr om året. Denne besparelse er ikke nok til at kompencere for mine morfaragtige 45.000km om året. Sørgeligt nok er det faktisk nok til at anskaffe mig (benzin) bil nummer to, der koster nada i vægtafgift OG kører over 14km/l OG er billig at reparere OG busssen kan stå inde og hygge sig hele vinteren OG  jeg kunne spare den for 30.000km om året.....DET VAR BARE IKKE MENINGEN. Meningen var jo at jeg altid skulle køre rundt i bussen, altid have mine ting, altid have muligheden for en overnatning osv osv.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #22 Dato: 31. December 2010 kl: 09:06:13 »
Du rammer SPOT-ON, Jønne...

Desuden, min er jo en syncro, kæft jeg har været glad ved de MANGE gange de seneste par mdr. ;) Og vinteren er jo ikke ovre endnu...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #23 Dato: 31. December 2010 kl: 09:19:49 »
Hvad faen er nu det?

Jeg troede da at det var billigere at have en benziner på plader???

http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm

Som jeg lige  læser det koster det sgu 4920kr om året at have en 1500kg benziner rullende det er sgi da kun 2600kr billigere end dieselen!!! Det kan jeg sgu ikke holde bil for! Er der foretaget nogle ændringer?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #24 Dato: 31. December 2010 kl: 09:23:31 »
Nej den er god nok, 1301-1500 kg koster 4920 pr år.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #25 Dato: 31. December 2010 kl: 09:24:12 »
11.240kr for diesel over 1500kg
 6.780kr for en benz over 1500kg

=4460kr sparet

aargh......
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #26 Dato: 31. December 2010 kl: 09:30:45 »
*BLIP* ...Ny situation!

Mine biler vejer under 1500kg. En besparelse på 2600 i afgift er ikke nok til at jeg vil skifte brændstof (så længe jeg har dieselmotorer og topstykker på lager allefals)

Hurra så skal der fame vippes ny dieselkværn i kommandørbussen så skodaen kan blive rullet i havnen 8)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #27 Dato: 31. December 2010 kl: 09:38:43 »
Det er sjovt, som der budgetteres selektivt. Måske er det noget psykologisk - der er ting der "tæller med" i budgetter og ting, der ikke gør. Benzinprisen og vægtafgiften opgøres minutiøst - gerne med decimaler. Men den med vished kommende kapitalmotorskade på dieselerne medregnes ikke. Hvad med de tusindlapper og de weekenders arbejde, der er forbundet med at holde en diesel kørende? Hvad er den egentlige udgift ved et topstykkeskift inkl. topstykke, pakninger, bolte, kølervæske, ekstra kørsel osv.? Hvad koster følgeskaderne af, at man har været nødt til at lege med oliekøler, og den er blevet utæt? Hvad er den egentlige pris, når et takthjul går løs?

"Jamen CS'erne går da aldrig i stykker" - Nej - det er sandt, og har man sådan en i, så har man også fortjent at køre billigt. "Jamen min JX'er har kørt problemfrit i årevis" Godt, struds.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #28 Dato: 31. December 2010 kl: 10:05:34 »
Nu er der jo stadigt lidt topstykker og saugermaskiner på lageret og jeg har intet problem med effekten. Om et par år når min sidste dieselmotor er brugt og jeg står på E45 med motorhavari, er det da heller ikke usandsynligt at jeg kunne tænke nyt. (Til den tid er der jo også en bruger på T3nettet der har kørt et par år med en ABS og vejen er således banet for os KISS-feticister)

....LIGE en slutbemærkning om en CS'er. Jeg var på Fyn i går i brandbussen (som lige har rundet de 100.000km) klampen i bund hele vejen speedometeret 115(gps 108)ned ad bakke og ikke under 100 (gps 97)op ad bakke. Den bil kører så svinsk godt at det er til at tude over. Straffen kom ved sluttankningen 401km på triptæller (411 jvf krak)  og 37,8l dieselolie. 10,6 km/l er ikke meget når jeg i læ af lastbilerne på en tilsvarende tur ville ligge på mindst 13km/l. Til gengæld tog turen ikke mere end 5 timer incl læsning og losning af en sofa.

Nu skal det så ikke hedde sig, at jeg ikke kunne tænke mig at have 100hk i måsen og smide  mig ud i overhalingsbanen med 150km/t, men det må lige vente lidt endnu
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline totto

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 11
    • Vis profil
Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
« Svar #29 Dato: 31. December 2010 kl: 14:23:28 »
Er det ingen problemer med taktjul som løsner på en bensiner?

Totto
ps
Godt nytt år fra Norge!