T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Retroborg efter 02. September 2018 kl: 08:59:30
-
Efter flere års drømme, er jeg stærkt på vej til at blive ejer af en T3 fra 1987. I forbindelse med handlen kan jeg vælge om jeg vil have en 1.6 med, som lå i originalt, eller en 1.9 diesel.
Jeg er mest til 1.9, men totalt blank og meget usikker på, hvad der skal laves om for at få en 1.9 i. Fandt en tråd med link, men det virker ikke. Og er det en god ide at gå fra 1.6 til 1.9 med en fire trins gears gearkasse? Synes jeg har læst at man ikke får meget mere fart ud af det, og at man skal skifte gearkasse også?
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5463
Er der nogen, der kan hjælpe med linket? Beklager, hvis jeg har overset en tråd?
-
Hej du må lige skrive lidt om motore ,er det 1,6 sugediesel 50 HK eller 1,6 turbodiesel 70 HK og hvilken 1,9 er det en sugediesel md 64 HK ? . 4 trins gearkasse er behagelig at køre med i forhold til skift ,5 trins sænker omdr. Lidt men ,hvis det er 50 HK du har er den på arbejde i femte . De to andre kan du gear lidt med større dæk og så beholde din 4 trins .
Hilsen Poul
-
Hej Polle55,
Det er en "almindelig" 1.6 TD (JX - jeg er ved at prøve at lære begreberne? :-) ). 1.9 er en TD - AAZ. Det er vist det, der kaldes en sugediesel. 1.9 er ikke TDI, men mekanisk pumpe
Tak for råd om dæk og gearkasse
-
Hej hvis den 1,9 er klar til at lægge i ville jeg vælge den ,jx er for kendere den skal køres meget forsigtig , den 1,9 er jo nærmest en evighedsmaskine .
Hilsen Poul
-
Tak. Ved du hvor der findes en vejledning? Linket, jeg fandt herover i forum, er dødt. Fandt noget på tysk, men det var meget, meget teknisk.
Jeg kører nu altid ret forsigtigt. 50.000 km om året i en Lupo med over 600.000 på klokken :-)
-
Der er nogle der er bedre end mig til diesel og elektronik ,men det lader ihvertfald til du køre pænt ,men jx har problemer med varme og toppakning og det bliver dyrt hvis man ikke kan lave det selv .
Hilsen Poul
-
Ja, det er forstået. Men ved du hvor der findes en god vejledning til ilægning af en 1.9? Det link, jeg fandt virkede ikke.
-
Fint valg med en 1,9. Stod der ikke at du kunne vælge?
Vejledning, tror der ligger rigtig mange anvisninger på nettet og herinde. På på t3-infos.de der ligger vist en fin Aaz vejledning.
Edit: her er den http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#aaz
-
Tak for hjælpen, Hinze. Den er købt og vognen også. Nu er det bare med at komme igang.
-
Så kom min 1.9 AAZ i gang - stort set med det samme. Fantastisk, og den lyder godt.
Er der nogen her der ved - er der ikke noget med at man skal bruge oliepinden fra JX for at kunne tjekke olietank rigtigt?
-
hvis du bruger jx setup til oliepind, skal du have lavet en mellembøsning nede i blokken,da jx røret er lidt tyndere end det originale AAZ.
Du kan også vælge at forlænge AAZ oliepinden, så den kan nå ned til olien. Når du lige har skiftet olie, og fyldt korrekt mængde på, så passer oliestanden jo til maks-mærket på pinden, så det er bare at stikke en målepind ned og finde ud af hvor lang AAZ pinden skal være for at nå ned..
-
Tak, Erik.
Et andet råd fra dig eller nogen af jer andre garvede eksperter.
Nu er min AAZ startet op, og den lyder sund. Men jeg vil gerne holde øje med olietemperaturen og omdrejninger. Har I noget råd til køb af temp måler og omdrejningstæller - bare fra T Svansen eller andet? Altså gode instrumenter til eftermontering.
Jeg mangler en pakning mellem turbo og udstødning, og hængsler og hjul til skydedøren. Hvor køber I den slags nye stumper.
-
Dele kan du købe hos Hovwdiaudi hvor du får rabat hvis du er medlem af T3Klub Danmark
https://www.hovwdiaudi.dk/products/product-search?cbrand=121&cmodel=BUS/TRANSPORTER&cversion=26674&category=080 (https://www.hovwdiaudi.dk/products/product-search?cbrand=121&cmodel=BUS/TRANSPORTER&cversion=26674&category=080)
Eller
https://www.vw-shoppen.dk/ (https://www.vw-shoppen.dk/)