Forfatter Emne: Slidte Stempler ???  (Læst 2533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Slidte Stempler ???
« Dato: 01. September 2009 kl: 19:43:10 »
Umiddelbart ville jeg sige "ingen slør"

Hinze

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Slidte Stempler ???
« Svar #1 Dato: 01. September 2009 kl: 19:48:31 »
Ville der være  en mulig 1/100 milimeters tolerance i topøget på en af mine luftkølede motorer herhjemme, så interesserer det mig ikke. Måske er der meget mystik og hysteri omkring en JXer TD, men skal man ikke samtidig beregne varmeeffekten, såfremt 1/100 kompenceres af varmeudfoldelsen.? Og olien skal der også være plads til? Og man tager da først fat i problemet, når man nærmer sig 1/10 milimeter?! Det er alle tiders "klugshitteri" det her, lad os alle blive klogere på det!

Jeg arbejder med fineste følelsesfornemmelse, når stempelpinden sidder på i de luftkølede, ikke noget med nonius eller måleur, bare der ikke føles noget af en for står toterance ... er jeg nur en sjusker - måske er livet anderledes med en JX?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Slidte Stempler ???
« Svar #2 Dato: 01. September 2009 kl: 20:01:22 »
Jeg er bange for, at afgørelsen ikke bliver entydig.

Historisk set er der fire principper i spil.

1) Der findes plejlstænger, hvor krydspinden er fixeret i topøjet vha. en bolt, der spænder det opslidsede topøje sammen om krydspinden. Her er der i sagens natur intet spillerum mellem krydspind og plejlstang, og glidebevægelsen finder sted mellem krydspind og stempel.

2) Så er der nålelejet, der er det udbredte princip i små totaktere. Her er glidebevægelsen naturligvis, hvor krydspinden går gennem lejet, og der er slør, så der er plads til varmeudvidelse.

3) Kæmpemæssige dieselmaskiner har et krydshoved, hvor plejlstangen er delt midtpå og øverste del er fast boltet på stemplet.

4) Og endelig er der vores princip med flydende krydspind, hvor glidebevægelsen kan foregå både mellem plejlstang (dens topbøsning) og krydspind, men også mellem krydspind og stempel. Den væsentligste bevægelse er dog mellem topbøsningen og krydspinden. Og her er der naturligvis slidtage, men det er dælme lidt! Der skal selvf. være et spillerum til smørefilmen, og hvis du eftersøger den tilladte størrelse af det, så siger en gammel tommelfinger regel, (hvis jeg husker ret), at smørefilmen skal have fri plads på mellem 1 og 3 promille af lejets diameter. Hvis det spillerum, som I kan måle holder sig der inden for, så er alt ok - (lejet e i dette tilfælde 24 mm Ø, og så kan du selv hekse med at udregne 3 promille) - er det mere, så må der nye topbøsninger i. Der er dog yderst sjældent, at der er et problemsted - det ses faktisk kun, hvis motoren er død af oliemangel - det er så ussel lille en bevægelse, der sker i dette leje, og en JX'er har jo oliesprøjtedyser, så der bliver konstant spulet olie på stedet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Slidte Stempler ???
« Svar #3 Dato: 02. September 2009 kl: 10:17:46 »
Stempelsuppe (uden boller i)
med lidt 10W40 VWNORM  50.500 krydderier
mhhh lækker

Mon man ikke skal prøve på at komme over de 500 grader?
Vandet klarer kun 100 iflg. min hukommelse
Eller er materialet ligeglad med differancen fra 100 til 400, er udformningen den samme?

Det her er bare "klugshitteri", men man ved jo aldrig

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Slidte Stempler ???
« Svar #4 Dato: 02. September 2009 kl: 16:49:34 »
Spændende opgave og nu er jeg helt nervøs for, at jeg skal pille en motor sammen i en sauna ved 100 graders varme for at leve op til mine egne forventninger, måske har man en fordel i at være i en garage i ørkenen til middagstid ...
Bedes tages med humor - det er lidt klugshitteri
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963