Forfatter Emne: Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB  (Læst 2264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Dato: 03. September 2009 kl: 18:17:14 »
http://www2.vwbus-online.org/forum/board_entry.php?id=1517078

Jeg har set det "live" på en Opel. Ikke et kønt syn!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #1 Dato: 03. September 2009 kl: 18:44:35 »
Det kan sgu godt være man skal tjekke sin kilerem.  

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Eva

  • Gæst
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #2 Dato: 04. September 2009 kl: 11:53:48 »
Jeg har set det på en 1,6 TD motor i en  Golf min søn havde på et tidspunkt, og man fatter bare ikke hvordan det kan lade sig gøre, at en kilerem der springer kan komme derind.
Bilen gik meget brat i stå...han kiggede efter og undrede sig over, hvorfor den gjorde det blot fordi remmen sprang, men efter hjembugsering så vi årsagen....

K*** for et arbejde at få skåret en defekt kilerem ud, når den har kilet sig ind og snoet sig meget stramt omkring akslerne til tandremshjulene. :-(

Men motoren overlevede, og kørte lang tid efter det skete

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #3 Dato: 04. September 2009 kl: 12:03:42 »
nu kan jeg ikke læse det der står på sønderjysk ;-) , men jeg har da også set en v-rem smadre en motor et par gange eller mere, nogen gange går det godt...
kan huske en fiat multipla hvor det skete på, det var fordi at der var mont et uorg. waeco air-con anlæg på og remmen kørte skævt!!

en poly v-rem er værst til at trevle, så de tynde trevler har nemmere ved at sætte sig ind og klemme mod tandremmen!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #4 Dato: 04. September 2009 kl: 12:34:10 »
det kan ikke anbefales at køre uden t-rems dæksler, din rem har meget begrænset levetid uden dæksel på!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Eva

  • Gæst
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #5 Dato: 04. September 2009 kl: 12:41:15 »
Citat fra: "ctange"

 
Ok, så det er det artiklen handler om.

Jeg kører uden øvre tandremsdæksel, så det gør vel tandremmen
mere udsat for ting og sager.
Den kan til gengæld altid let undersøges.


Du er en meget modig mand   :wink:

Hvis du samtidig også er en uheldig mand,  :shock:  kan du i værste fald risikere, at der ryger en sten  fra vejen derop, som gør stor skade.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #6 Dato: 05. September 2009 kl: 08:50:54 »
Så er det, jeg mener det ville være rimeligt om Jarl oversatte det. Eller som minimum kom med et referat.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #7 Dato: 05. September 2009 kl: 09:19:49 »
En fyr skriver, at han har oplevet, at kileremmen sprang på sin 1,9'er (D), men i stedet for at falde pænt ned på vejen fik den viklet sig om remhjulet på krumtappen og videre ind på takthjulet, så tandremmen sprang et par tænder. Diskussionen bølger så om det er mere fordelagtigt med 2 rems-set-up eller at benytte multirib-rems-setup fra Golf. Det fremføres - hvad jeg er enig i, at multiribremmen sætter momentet længere ud fra krumtappen, hvorved belastningen på takthjulets centerbolt uheldigvis øges. I forlængelse heraf understreges vigtigheden af, at svingningsdæmperen ikke er "ausgeschlagen" - altså at den exer, for det medvirker naturligvis også til belastning af centerbolten.

Som nævnt har jeg også set fænomenet på en Opel-motor - X17DTL, og det var meget tæt på at fremkalde tårer i øjnene på en voksen mand. Han havde lige lavet topstykke og fået maskinen til at spinde fint, så æder den kileremmen og smækker et par ventiler. Nå - i junglen er den enes død jo den andens brød, så jeg købte motoren for en plovmand, og den står nu og venter på at få nye ventiler og styr.

Men min lære af disse hændelser er: Kileremme skiftes præventivt i god tid før de bliver tvivlsomme. De er simpelthen for billige til at spare på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Lærerig tysk tråd vedr. farligt rembrud på D og rækkeB
« Svar #8 Dato: 05. September 2009 kl: 09:44:05 »
Citat fra: "Eva"
Citat fra: "ctange"

 
Ok, så det er det artiklen handler om.

Jeg kører uden øvre tandremsdæksel, så det gør vel tandremmen
mere udsat for ting og sager.
Den kan til gengæld altid let undersøges.


Du er en meget modig mand   :wink:

Hvis du samtidig også er en uheldig mand,  :shock:  kan du i værste fald risikere, at der ryger en sten  fra vejen derop, som gør stor skade.


På min fhv golf var der da bare et blik skjold  over tandremmen øverst, og det samme er der på mit scoremobil projekt fra 81.  -- men den sætter jeg nu forsøgsvis en AHU motor på. Gad vide om man kan få synet den med det :D

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!