Forfatter Emne: Rapsoliedrift og storpolitik  (Læst 9609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #15 Dato: 23. Oktober 2007 kl: 11:36:40 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Jeg ved ikke om 2 ha giver 1500l olie, det er vel et spørgsmål om jordkvaliteten, gødning (kunstgødning :-| ) og vejret.

Det duer ikke at så raps i den samme jord hvert år, da raps er en kålplante og udvikle en form for svamp i jorden, mener jeg.


Nu er jeg jo bare en dum kjøvenhavner, men jeg mener at have hørt man skal bruge en del sprøjtegift for at få raps væk og at det ikke kan dyrkes økologisk.. ?
3 år med raps på samme mark har jeg også hørt noget om ???  :roll:

Her er fordelen ved ethanol, at det i virkeligheden kan fremstilles af alle slags planter, nogle bedre end andre sæ'fø'li  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #16 Dato: 23. Oktober 2007 kl: 12:01:52 »
Raps er ikke noge ideel oliefrø plante på vores breddegrader, den er primært valgt med baggrund i hvad man kan få i tilskud fra staten og EU til specifikke afgrøder.

En plante som dodder der har vokset frit i DK siden jernalderen og der op til det store tilskudsræs startede lige efter anden verdenskrig blev dyrket alle steder i danmark til bl.a. foder, bagning, og oliepresning er mere egnet. Den er meget hårdfør og tilpasset klimaet, skal derfor ikke sprøjtes, kræver ingen ekstra gødningstilsætning udover grøngødningsnedpløjning og kan dermed vokse samme sted år for år. Den vokser sågar frit og vildt i naturen i forskellige udgaver.

Men hvis den eneste måde man har tid til at regne på er output pr. hektar og kr i tilskud pr. tons så taber f.eks dodder og raps ser bedre ud .. på papiret.

Mine betragtninger: (naturligvis for egen regning)

Sådanne forsimplede mekanistiske indgangsvinkler til det at drive jorden bliver i høj grad fremherskende når en landmandsudannelse bliver så bred at han skal være alt fra ingenør til driftsleder og tilskuds-jurist. Der er ikke meget tid til fordybelse og forståelse af biologien "bagved. Og når bedriften så kører.. har han heller ikke tid.. så er der et dækningsbidrag man skal halse efter med tungen ud af munden..

En landmand i dag ikke interesseret i at leve "som en bonde" han forventer levestandard og nye forbrugsgoder som enhver anden dansker med hans indtjeningsformåen, så udover den enormt dyre bedrift med maskiner til millioner af kroner er der også i privaten nye blanke biler, køkkener, fladskærme og digitalt legetøj til ungerne der skal betales.

Det er en ond cirkel og der er mange der taber. Det er efter min mening en indgangsvinkel (omend lidt forsimplet og nogle vil kalde den naiv).

Hvad jeg mener løsnigen omfatter er vist for omfattende og knapt så passende på dette forum.

Som samfundskonjukturer og fagpolitiske vinde blæser i disse dage er jeg enig med Rasmus i at ethanol har større og bedre chancer for at nå den almindelige forbruger, i et håndtag henne på Statoil uden at man skal gøre noget for det selv (udover at vente tålmodigt et par år endnu).  :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #17 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 20:39:05 »
Bønder er osse de enste der får tilskud til og drive deres forretning, alle oz andre må klare os selv. Der er sku ikk nogen der giver os tilskud for og få det hele til og rende rundt. se det er os en rigtig opkvikker til julefrokosten med alle rødderne nede fra landboforeningen hahahahahaha
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #18 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 21:02:31 »
Jeg er ret enig med dig Jan, men i dagens Danmark er det hele skruet sammen af forbrugsgoder og høj levestandard med sig selv først, derefter sit andet jeg.

Det kan aldrig betale sig at dyrke raps til eget forbrug, så skal man være ualmindelig økologisk bevidst... Og stadig er det svært. Alene bare forberedelsen af jorden koster knaster.

Der skal investeres virkeligt mange penge før det begynder at løbe rundt og til den tid ejer Banken langt mere end det hele. Ja de tør ikke gøre krav på deres penge længere, da de så ligesågodt kan dreje nøglen rundt og lukke biksen. 50.000.000 er jo ikke mange penge idag for en alm. bedrift, og det er ikke økologisk eller udelukkende plantedrift. Det er svine- eller kvægproduktion og de går ikke ret meget op i planteavl. De skal jo bare af med deres kvælstof, så er afgrøden egentlig ligegyldig.

Der skal jo også være råd til Mercedes ML og spabade.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #19 Dato: 24. Oktober 2007 kl: 22:18:54 »
Og den lille detalje med at bio-brændsel driver råvarepriserne op - så beboerne i de fattige lande ikke længere har råd til mad...

Det er nok det mest problematiske, at vesten (og Kina) putter mad i deres biler - det er imperalisme i stor udstrækning....

Et andet issue - hvad sker der når 1 milliard kinesere vil have køleskab, bil, mælk, svinekød etc?

Så sker der dels total forurening, dels gigantisk råvareinflation, som i den grad gør ondt - og vil gøre endnu mere ondt på vesten...

Der er mange problemer pt med den globale ubalance - og jeg har ikke nogle gode svar - jeg kan godt se at den menige kineser også har ret til at blive forbruger. Sågar også inderne (hov, nu var det 2 milliarder der skal til at forurene på vestligt niveau)..
Det er samtidig moralsk ret svært at sige "I må ikke forurene, fordi vi vil ikke holde op, og kloden får svært ved at vi alle forurener samtidig"...
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #20 Dato: 25. Oktober 2007 kl: 11:00:30 »
Rigtig nok så er der, som Jensjakob skriver, et vægtigt argument i at man ved rapsoliedrift propper mad i tanken og det rammer de fattigste hårdest at man tager noget landbrugsraeal ud til brændstofformål. Måske ligger der aligevel en løsning et sted henne ad den sti, som ikke gør så ondt aligevel i de fattigste regioner. Pointen ligger i at ikke al landbrugsjord er lige god, og i at ikke hele den høstede afgrøde bliver til menneskeføde. Hvis al det dårligste, og det der aligevel bliver renset og sorteret fra, kan omdannes til brændstof, så er kan der være god mening i at udnytte det.

En af de ting som fx. også lyder rigtig lovende er alger, der har nogle vækstrater med potentiale der langt overgår de ellers højestydende traditionelle afgrøder som sukkerrør og oliepalmer. Algerne udnytter solenergien med en virkningsgrad der kan gøre de fleste solcelleforskere grønne i hovedet af misundelse. De har så også været igennem et par milliarder års hård genetisk selektion (Darwin.......), måske ikke så underligt at de er ultra-ekstremt gode til det! :wink: En af fordelene ved algerne er, at der er arter som vel at mærke trives og dermed kan dyrkes i koldt vand. Sukkerrør og oliepalmer er som de fleste vil vide tropiske vækster, og dermed ikke noget der trives på vore breddegrader (og man rydder ofte et stykke god natur, dvs. regnskov, for at få plads til dem).

Men jeg har på den anden side ikke lige hørt svaret på hvor skal vi så lige skal have alle de algebassiner!? Et oplagt bud kunne være i forbindelse med store renseanlæg, hvor der aligevel er en masse billig næring lige ved hånden....... Her i landet kunne det fx. også være ude ved alle grisefarmene, de har så rigeligt med kvælstof og fosfor, der kunne bruges til formålet, og så kunne vi samtidig slippe for iltsvind hver sommer i de indre farvande samt ammoniakdunsten der bl.a. forårsager fatale resultater for vores næringsfattige naturarealer, som jo hovedsaligt skyldes udvaskninger og fordampning fra landbrugsarealer, hvor der spredes gylle fra de 12-15 millioner slagtesvin, som står på stald rundt omkring i DK.

Der kunne godt være brug for at nogle danske ingeniører og mikrobiologer mv. udviklede den teknologi! De er igang i USA, men herhjemme?

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #21 Dato: 25. Oktober 2007 kl: 16:40:40 »
Fjernvarmeværker med varmepumper og gylle... Yeah!!!!
Så kan man da indkapsle hørmen og lave gas samtidig

PARKHAVE

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #22 Dato: 25. Oktober 2007 kl: 21:31:29 »
Det er i fuld gang her i holstebro, de mangler bare steder hvor folk vil have placeret gigantiske "samlecentraler" for gylle.
Utroligt nok er der ikke ret mange der er vilde med at have sådan en til nabo :lol:  :lol:

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #23 Dato: 25. Oktober 2007 kl: 22:03:29 »
For nu også at blande mig

Vi skal i gang! Jo vildere jo bedre. Der gik også livstrætte pesimister og rystede på hovederne af de tåbelige hippietyper der i '70erne gik og puslede med deres vindmøller. Der er sgu ikke mange der griner af Vestas i dag.
Selve statens rolle i udviklingen af vindenergi i Danmark burde også være et lysende eksempel på fremsynethed, noget som åbenbart er gået i glemmebogen siden.

I øvrigt tror jeg ikke at dette bliver et emne i den netop startede valgkamp, vi har alt for travlt med at finde ud af hvordan vi skal dele alle vores penge. (og OM vi skal dele dem)
Måske burde forskning være et større emne, det er da noget der kan sluge en helt masse penge (som så ikke lige omgående ender i forbrug) og det kan jo kaste noget af sig som vi kunne få glæde af på lang sigt.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #24 Dato: 25. Oktober 2007 kl: 22:11:21 »
Enig Jønne.

Giv pengene til ældre, børn og forskning.

Jeg har sq ingen penge, har det jo fint. Hvis man er led og ked af sin indkomstsituation/skattemæssige økonomi, SÅ GIV DIG TIL NOGET ANDET OG DRØM LIDT LÆNGERE OM DET STORE NYE DYRE FLADSKÆRMSTV OG FOODPROCESSOR! (kvæb kvæb)

Skattelettelse min bare... sæt registreringsafgiften ned, så vi kan få mere miljøvenlige biler.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #25 Dato: 25. Oktober 2007 kl: 22:13:09 »
Parkhave, hvis de bliver indkapslet så burde der ikke være flere gener end hvis man har en gigasvinefarm som nabo.

Jo det lugter, men vindmøller, uha, de larmer så forfærdeligt. Det gør det sq da også at bo i byen (der både lugter og larmer)

PARKHAVE

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #26 Dato: 26. Oktober 2007 kl: 05:50:43 »
Rapsfolkene må da kende dem her ( også i vestjylland  :lol: )
De er ihvertfald kendte i udlandet
http://www.folkecenter.dk

Desværre var der vist en masse polimik med at de ikke kunne få støtte fra staten længere. Hvilket jeg ikke helt fatter.

@Kkrogsgard, det største problem er nok at en af kommunens "eksperter" bare havde sat et kryds på kortet og sagt: her kan den ene ligge.  - 400 meter VEST for et boligkvarter ( herude skal alt der lugter ligge ØST for beboelse :lol:  :lol: ) og hovsa - så var det også lige ovenpå et drikkevands følsomt område. Sund fornuft er IKKE et fremherskende træk ved embedsmænd :lol:

Kkrogsgaard

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #27 Dato: 26. Oktober 2007 kl: 06:37:50 »
He he, de ting man ikke ønsker gennemført, kan man jo fremlægge som noget komplet vanvittigt, så er man sikker på det aldrig bliver en realitet!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #28 Dato: 26. Oktober 2007 kl: 07:02:43 »
Og så blev valgkampen da vist også skudt igang på T3nettet... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #29 Dato: 26. Oktober 2007 kl: 09:33:51 »
Så blev det lige tid til et surt opstød :wink:

Grisefarme LUGTER! Uanset hvad man gør for at begrænse generne er det en pest at bo ved siden af en.

Var det puddelhunde eller for den sag skyld katte som man opbevarede på samme måde som grise, ville de produktionsmåder man bruger i dag aldrig være opfundet. Og så er det endda bevist at grise er klogere end hunde (og dermed også katte)

Produktion af svin i Danmark er urentabel og var det ikke fordi at man støttede så masivt kunne vi ikke være med i eksportræset alligevel. Det er min påstand, at smed man de samme penge efter en hvilken som helst anden eksportvirksomhed kunne deres dermed øgede omsætning fint gøre det ud for svineeksporten.

Svineproducenter er en klods om benet for de lokalsamfund hvor de smækker deres kæmpestalde op. Almindelige mennesker ønsker ikke at bo et sted hvor der lugter af gris (ikke kun af gylle, men også bare af ....gris). Det medfører ejendomspriserne rasler ned og de enste som sidder tilbage i de griseramte landsbyer, er de som er blevet for gamle til at flytte og så de bistandsklienter, som bor til leje i de usælgelige huse. Var der nogen der sagde overførselsindkomster?

Jeg købte et hus i '99. Fra '02 til '06 fik 4 omkringliggende landmænd lov til at udvide deres produktion, og bygge anlæggene ttil det. inden for de fire år steg antallet af grise fra 5 -7000 til ca 40.000, og her taler vi inden for en afstand af 600m fra mit hjem. Hvergang stod der i tilladelserne at man vurderede ikke at det ville medføre nogle væsentlige ændringer i miliøet. Byen forfaldt, da der pludselig ikke var så mange der var interesseret i at smide penge efter et hus der kategorisk var usælgeligt.
Jeg slap af med mit i starten af i år, med et tab der ligger under 200.000 og det er jeg GLAD for. Hvem solgte jeg så til? Jeg solgte naturligvis til en lokal LåsbySvendsen-type der nu lejer det ud til nogle sociale flygtninge fra nabokommunen. Pisse ærgeligt da området var rigtig godt (mark, skov, fjord osv).

Og så er jeg i øvrigt pissetræt af at høre kommentarer som:

"Selvfølgelig lugter det på landet, du skulle vist være blevet i byen!"

"Landbruget, det er jo det vi lever af!"

"Der skal jo være nogle arbejdspladser herude!"

"Det er jo forbrugerne der bestemmer, vi opfylder jo bare et behov"

Ja, det skal sgu lugte lidt derude på landet, jeg ved det for jeg har boet der hele mit liv MEN 40.000 svin på under 1km2, det er fa'me ikke hverken naturligt eller behageligt OG sådan har det aldrig været tidligere!

NEJ vi lever ikke længere af landbruget, det er en økonomisk byrde som vi burde bruge højkonjukturen til at blive af med, der er nu mulighed for at slagteriarbejderne faktisk kan finde andet arbejde.

NEJ der behøver ikke at være arbejdspladser "herude" det er alt rigeligt at der bor nogle solide familier der hvert år lægger 500.000+ i skattekassen, i øvrigt er der ikke mange arbejdspladser på selve farmene.

JA i opfylder et behov! Det gør narkohandlere, alfonser, lejesoldater og slavehandlere også, det gør det bare ikke rigtigt!


Nu mener jeg så ikke at vi burde nedlægge landbruget 100%. Jeg tror det er vigtigt at vi kan brødføde os selv indenfor en overskuelig radius, også fordi at vi som land kunne få større indflydelse på de ting som vi putter i munden på vores børn, men som det ser ud i dag er det helt ude i hampen.

....Ah luft!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it