Forfatter Emne: Rapsoliedrift og storpolitik  (Læst 9608 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #45 Dato: 26. Januar 2008 kl: 00:30:39 »
Sorry, det var min onde tvillingebror der brugte mit log-in.
Jeg prøver ellers at holde ham i sit bur når han kommer hjem efter en tur på sin kæmpe potensforlænger af en MC. :lol:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #46 Dato: 26. Januar 2008 kl: 00:42:10 »
@Parkhave - du har fat i noget omkring livstidsbetragningen på en bil - det koster rimeligt meget i energi osv at producere en bil, herunder at producere stålet til bilen.

SÅ ja, skal man tænke miljøvenligt, kræver det et perspektiv på hele livscyklus.

Her er links:
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/LAC.20070727.RREYNOLDS27/TPStory/?query=Hummer+and+environment

http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=18456&hl=%5Cprius%5C

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #47 Dato: 28. Januar 2008 kl: 11:18:56 »
WBXmanden skrev:
Citér
En artikkel der understøtter det jeg skrev på første side:

http://ing.dk/artikel/85049


Hørt! Og det falder da meget godt i tråd med hvad jeg skrev tilbage på side 2 om landbrugets restprodukter og så har drengene fra fødvareministeriet endda skelet til algeeksperimenterne.........

Så skal vi bare lige have beskyttet regnskovene mod at blive omdannet til energimarker med sukkerrør når produktionen også skal dække behovet i USA, Europa, Kina osv.!

@JJ: Den med livscyklusanalysen på Land Roveren har jeg ikke hørt før, men interessant tanke. Vi skulle have nogle bilfirmaer til at markedsføre en bilmodel med forventet levetid på mere end de sædvanlige 10 år, 36 år lyder meget godt, og så med abonnement på skift til nyere motorteknologi, lidt interiør osv. 4-5 gange undervejs i bilens levetid...... :roll:

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #48 Dato: 10. Februar 2008 kl: 00:05:02 »
økoflipper ombygningskit til langdistance kuldrift:

http://www.renewables.com/ElectricVanConv.htm
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

T3Anders

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #49 Dato: 16. Januar 2009 kl: 23:52:40 »
Tager lige tråden op igen.

Her bliver den seneste udvikling i Danmark beskrevet:

http://blog.politiken.dk/stoltze/2009/01/16/rapsoliediesel-er-miljoesvindel-for-milliarder/

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #50 Dato: 17. Januar 2009 kl: 11:32:17 »
Citat fra: "T3Anders"
Tager lige tråden op igen.

Her bliver den seneste udvikling i Danmark beskrevet:

http://blog.politiken.dk/stoltze/2009/01/16/rapsoliediesel-er-miljoesvindel-for-milliarder/


Han er da ikke helt rask i hovedet.

Det kan meget vel være at rapsoliedrift er en økologisk fejl, men det er et meget vigtigt skridt væk fra fossilt brændsel.

Var der ikke en flok økoflippere der havde startet med raps, var 3die generations diesel fra slagteriaffald ikke kommet på tale. Man kan se det som en fase der skal overståes på vej til nirvana kørsel.

Kurt
Kurt - 25115788

T3Anders

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #51 Dato: 17. Januar 2009 kl: 12:01:46 »
Jeg tror nu han er meget godt rask i hovedet.

Men som du siger (og han siger) så er det et spørgsmål om at få 2. generationsdiesel igang.

Resten af historien handler om det lidt dobbeltmoralske i at man argumenterer for at opdyrke mere (natur)areal og begrunder det med global fødevarekrise og så bagefter futter spiseolien af i forbrændingsmotorer.  :roll:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #52 Dato: 17. Januar 2009 kl: 12:07:04 »
Ja... at de-glycerinere raps bruger uforholdsvis meget energi og kemi. Bio-diesel har jeg aldrig set som nogen særligt god ide. Men det skal selvfølgelig til hvis man har en DI motor der ikke vil æde de "rå" dråber.

Jeg kan ikke helt følge logikken med at ren raps ikke er co2 neutralt eller "etisk"?!?! hvis man sammenligner med et totalregnskab på dino-saft der har optaget co2 en gang i tidernes morgen og som skal pumpes op, sejles på store tankskibe (de sejler da ikke på el?) håndteres (hvor miljørigtige er sånogle mellemøstlige pumpestationer/håndteringscentraler?? Og hvilke arbejdsforhold arbejder sådan en mellemøstlig arbejder mon under??), rafineres (det tager da også energi og er der kontrol med miljøpåvirkningen fra sådan nogle??), køres rundt i Europa i lastbiler (der sidst jeg tjekkede heller ikke kørte på el)??

 Sådan et totalregnskab er IKKE særligt nemt at sige noget om, MEN min personlige holdning er at jo FÆRRE faktorer i processen jo nemmere er det at sige noget om f.eks miljøpåvirkningen af en process)

Der er ikke nogen tvivl om at forkammer-diesel-planteoliedrift mest er "for sjov" og i det store regnskab er en døgnflue. Men det fourener altså ikke MERE eller er MERE "uetisk" end f.eks diesel, velatmærke hvis man forsøger at sammenligne disse besværlige totalregnskaber.

Hvis der fandtes en nem måde at køre på lokalt, enkelt produceret brændstof så var jeg sku ligeglad hvad det hed.. bare vognen kunne æde det og så var processen overskuelig og man kunne selv vurdere miljøbelastningen.

At køre på affald er helt sikkert en god "2G" mellemløsning indtil vi alle kan "tanke" elektricitet rundt om i landet eller indtil batteriteknologien kan hamle op med vores stigende krav til rækkevidde og performance i personbiler.

Men en moderne el-bil der skal kunne sælges er IKKE bare en elmotor  i en bil. Det er infrastruktur, computerteknologi, batteriteknologi, politik og MANGE andre ting der skal falde i hak før man har en afløser man "bare" sætter sig ud og kører i og bruger ligesom vi bruger vores fossilædende automobiler i dag. Derfor er der lidt tid endnu til at "fjolle rundt" med alternative ideer og tanker om hvordan man kan komme rundt i landskabet lidt hurtigere end en hestevogn. En hest udleder iøvrigt også en del Co2, men om den fiser mere end den spiser, det har jeg ikke helt styr på.


/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #53 Dato: 17. Januar 2009 kl: 12:54:21 »
Hvor er det dejligt, at en lille smedemester i starten af 70'erne løb rundt og tossede med vindmøller. Hvor er det dejligt, at han ikke lyttede til magtens autoritære sprog, der udgik fra Risø og Christiansborg - det sprog, der havde udpeget en velegnet byggeplads ved Sæby til Danmarks første a-kraftværk. Hvor er det dejligt, at tusindvis af behjertede entusiaster gennem 70'erne og 80'erne løb rundt og satte amatøragtige solfangere op på deres tage. Hvor er det dejligt, at visionære ingeniører legede med at lægge hundredevis af meter slange ned i deres have for at trække jordvarme op. Hvor er det dejligt, at nogle tosser risikerer deres motorer og bruger deres tid på spæde forsøg på at frigøre os fra afhængigheden af fossile brændstoffer, der med vished undermninerer vores klodes økologiske balance og fastholder en skævvredet verdensorden.
Hvor er det dejligt at leve i et land, hvor andelsbevægelse og højskoleånd har givet græsrødderne modet på at tale magten midt imod. Hvor er det dejligt at se virkelyst og innovation udfolde sig om aftenen i de tusinde små perlegrusværksteder. Hvor er det dejligt, at tro på en folkelig bevægelse, der - drevet af visioner om, hvad der er godt liv - ikke lytter til de syv oliesøstre og deres forbrødrede marionetter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #54 Dato: 17. Januar 2009 kl: 22:53:01 »
AMEN

T3Anders

  • Gæst
Rapsoliedrift og storpolitik
« Svar #55 Dato: 18. Januar 2009 kl: 01:41:27 »
For nu ikke at blive misforstået så vil jeg da lige tilføje at jeg ikke har det fjerneste imod at der kører en mindre fraktion af nogle forkammerdieselkøretøjer rundt i landet, drevet frem af filtreret rapsolie, fritureolie eller andet i den boldgade. Græsrødderne længe leve!  :D

Det ved jeg ikke om Hr. Stoltze (debattøren i Politiken) har en mening om. Det han skriver om er biodiesel. Altså det ekstra raffinerede produkt som en moderne dieselmotor med direkte indsprøjtning kan køre på.  Som jeg læser det, argumenterer han ret klart for at der bør satses på 2. generations biodiesel som erstatning for fossilt diesel til hr. og fru Danmarks dieseldyt og at satsningen på almindeligt biodiesel fremstillet af rapsolie er en narresut når man laver et totalregnestykke på CO2-siden. At politikerne kalder almindeligt biodieselfor  en miljøgevinst er derfor "miljøsvindel".

Og det som virkelig ligger ham på hjerte, er at denne satsning er medvirkende årsag til relativt store naturforringelser i Danmark. Hvordan det? Jo, det seneste år har Danmark fået pløjet langt mere af vores brakklagte areal op end forudset. Arealer som med EU-tilskud indtil udgangen af 2007 har ligget brak i snart flere årtier og som derfor efterhånden udgjorde vigtige naturlokaliteter, ihverfald samlet set. Arealer som ved opdyrkning nu udover at miste den natur de efterhånden hver især måtte rumme, også skal til at sprøjtes og gødes. Dårligt for grundvand og vandmiljø.

Hvis jeg skal lave en hurtig (farvet :P )historisk, politisk analyse:

2001: ny regering beslutter at beskære og neddrosle alt miljøudvikling i DK, man skrotter bl.a. havvindmølleparkplanerne udfor Esbjerg og syd for Lolland og støtten til udvikling af teknologi til at udvinde diesel af biomasse (slagteriaffald, halm, etc.), det vi kalder 2. generations biobrændsel.

2008: regeringen har som følge af nedprioriteringen svært ved at leve op til EU's krav om indfasning af vedvarende energi og forsøger at få noget alternativ energi op at stå meddetvuns. Konsekvensen bliver bl.a. at man hiver de gamle planer for havvindmølleparkerne op af skuffen igen og endvidere forsøger at pynte med at få noget almindeligt biodiesel ud på tankstationerne.

Man er kort sagt sakket gevaldigt bagud i forhold til vores nabolande og er ved at blive hængt ud som et af de lande i EU der ikke er med på vognen for vedvarende energi......det er sgu' lidt uheldigt når man ovenikøbet står som værtsnation for FN´s klimatopmøde i december 2009!  :shock:  :oops:

Og til dem, der måske ikke finder det indlysende at CO2-regnestykket for biodiesel lavet af raps skulle kunne være lige så ugunstigt som at putte fossilt brændstof direkte i tanken:


jeg kender ikke undersøgelserne Stoltze refererer til, men synes ikke det lyder spor usandsynligt.

En rapsafgrøde dyrkes med et ordentlig skud kunstgødning. Kunstgødning laves hvordan? Jo, man får luftens frie kvælstofmolekyler (N2) til at danne forbindelser med luftens frie iltmolekyler (O2), så får man dannet nogle iltede kvælstofforbindelser fx. Nitrat (NO3). N2 og O2 er sådan kemisk set nogle helvedes stabile molekyler som opfylder oktetreglen rigtig godt. Med andre ord skal der altså lige en mægtig bunke energi til at få den proces til at forløbe.....og gæt hvilken energi man bruger? Fossile energikilder forstås!
Dertil kommer at traktoren som skal ud og køre hele marken over en del gange, også har fossilt brændstof i tanken (absolut minimum er 4. gange, nemlig: pløjning, såning, sprøjtning, høst -normalt sprøjter man dog ihvertfald tre gange og gøder to). Og så skal rapsolien presses + raffineres. Og transporteres. Endnu mere energiforbrug.

Samlet set tror jeg gerne på at der ikke kommer mere rapsolienergi ud af hele processen end det man i sidste ende har brugt af (fossil )energi! :roll: