T3nettet og T3Klub Danmark forum

Køb og salg => Alt andet => Emne startet af: porteren efter 15. Juni 2017 kl: 19:41:46

Titel: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 15. Juni 2017 kl: 19:41:46
Som nævnt i en anden tråd, har jeg leget lidt med tanken om at bygge en campingvogn, som kan komme med, hvor normale campingvogne, ikke kan komme frem.

Projektet er nu en realitet, da jeg har investeret i en Hymer Eriba Touring 410 Triton. En lille ,smal campingvogn med hævetag og en egenvægt på 680 kg. Totalvægt 1000 kg.
Eribaen er blevet kult, og derudover er den også er blevet meget populær som campingvogn efter 4x4 biler.

Årsagen til det er, at den, i modsætning til de fleste andre campingvogne, er konstrueret som et chassis med en overbygning af et stålbur over, og derfor kan det holde til meget mere end traditionelle campingvogne. Den er ca 2m.bred

Den skal have større hjul på, så frihøjden hæves, og karrossen skal også hæves på akslen, så afstanden fra hjulet til skærmkassen ikke bliver for lille. Efter diverse mockups med forskellige gamle fælge, er jeg kommet frem til at det skal være 15" fælge med et Et. på omk. 30.

Jeg vil starte med at montere mine gamle Sprinter dæk str. 225/70x15", for at se hvor meget jeg skal skære i skærmkanten, og hvor meget karrossen behøver at hæves.

Hvis nogen ligger inde med et par Ronald Projekt Two 15x7" Et 23, ligesom dem jeg havde på Arnold, er jeg en interesseret køber.

Jeg rydder vognen for alle møbler undtaget overskabene, ligesom alle de gamle gasdrevne hvidevarer, skal udskiftes med 12V udstyr.

"Efternøleren" skal bygges op i samme stil som Arnold og Ulven.

[attachment id=1 msg=129742]

[attachment id=2 msg=129742]

[attachment id=3 msg=129742]

Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan: Efternøleren.
Indlæg af: Mary efter 15. Juni 2017 kl: 19:50:33
Det bliver spændende at følge dette projekt.
Må dette være ligeså stor inspiration ligesom dine andre projekter.

Et godt råd (som du sikkert allerede har tænkt) er at have samme dæk og fælge på campingvognen som på trækkeren. Således har du altid nogle ekstra reservehjul med, hvis nu....
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan: Efternøleren.
Indlæg af: porteren efter 15. Juni 2017 kl: 19:55:05
Det bliver spændende at følge dette projekt.
Må dette være ligeså stor inspiration ligesom dine andre projekter.

Et godt råd (som du sikkert allerede har tænkt) er at have samme dæk og fælge på campingvognen som på trækkeren. Således har du altid nogle ekstra reservehjul med, hvis nu....

Det er desværre ikke realistisk med fælgene og dækkene fra Ulven, det er prøvet, og er alt for stort :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan: Efternøleren.
Indlæg af: kh efter 16. Juni 2017 kl: 14:42:23
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10209615918253450&set=pcb.10153762341487832&type=3

Kim, jeg har lige set de her

Mvh. Kurt.
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan: Efternøleren.
Indlæg af: porteren efter 16. Juni 2017 kl: 14:46:34
Tak Kurt. Har set dem, arbejder på sagen. :D
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 17. Juni 2017 kl: 10:48:12
Var lige ude at prøve Efternøleren efter Ulven.

Det fungerer perfekt. De er næsten lige brede, så jeg kan se forbi traileren i spejlene, men alligevel se lidt af begge sider af den.
Den følger rigtigt fint efter, og er meget nem at bakke med. Ved landevejskørsel og på småvejene, mærker jeg stort set ikke at den er bagefter :D

De større hjul,( 15"x6,5" med 225/70) som jeg sætter på i næste uge, vil klart komme til at klæde vogntoget, og få den op i vandret i forhold til Ulvens krog. Karrossen vil også blive hævet på chassiset, så der bliver plads i skærmkasserne og så der bliver større frihøjde ved Efternølerens bagkant. Rart i bulet terræn. :)

[attachment id=1 msg=129760]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Andreas efter 17. Juni 2017 kl: 12:25:17
Jeg har to Mefro fælge i god stand liggende 5,5x15 ET30
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 17. Juni 2017 kl: 15:49:16
Jeg har to Mefro fælge i god stand liggende 5,5x15 ET30

Tak Andreas, men jeg har lige købt to stålfælge 6,5x15 ET33, som jeg i første omgang skal have sat mine gamle originale Sprinter dæk på, for at se hvordan de passer i hjulkasserne. De er 225/70.

Så det er specielt Ronal fælge jeg søger. De må godt være grimme, så de skal blæses, men ikke med ødelagte kanter. :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 20. Juni 2017 kl: 11:09:10
Turde du trække din campingvogn op her??

[attachment id=1 msg=129776]

[attachment id=2 msg=129776]

Efternøleren har nu fået 15" hjul og er blevet hævet så den nu matcher Ulvens krog. Den har også fået en fin departurevinkel, taget i betragtning af det er en campingvogn.

[attachment id=3 msg=129776]

Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: vw_madsen efter 20. Juni 2017 kl: 22:46:06
Bliver rigtig spændene og følge 👍👌😊
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: vw_madsen efter 20. Juni 2017 kl: 22:47:26
Planlægger i bed and breakfast nu i har efternøler med det giver jo ihvertfald 4 sovepladser
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 21. Juni 2017 kl: 09:37:57
Planlægger i bed and breakfast nu i har efternøler med det giver jo ihvertfald 4 sovepladser

Nej Mads. Ingen B&B. Det her, er det afdøde hr. Møller kaldte; rettidig omhu.

Om et års tid skal jeg til at leve for en skrabet folkepension, og så er det lidt af en økonomisk belastning med 2 biler, hvoraf den ene koster ca. 2100 kr. om måneden, uden at have kørt en meter.

Så tanken er, at jeg nu indretter Efternøleren, ud fra alle de erfaringer, som jeg har gjort mig, ved at bygge Arnold og Ulven. Selvfølgelig i samme stil.
Om 2 sæsoner, vil jeg så sælge Ulven og købe en bil, selvfølgelig 4x4, der kan fungere både som daily driver, og som eventyrbil.

Økonomisk ville det være urealistisk at anskaffe mig sådan en og bygge den, samtidig med at jeg har Ulven, og jeg har virkeligt savnet et projekt hele sidste vinter. Men det har vi jo snakket om. :)

Som det ser ud nu, er planen til den tid, at købe en T5 4x4 fra efter 2010 og indrette den lidt mere simpelt, end De to foregående, så der kan sove to på kortere ture, og når vi så skal være af sted i længere tid kan vi tage Efternøleren med.

Den indvendige del af projekt Efternøleren er nu også startet op. Alt undtaget den forreste siddegruppe, er revet ud, og vil senere blive bygget op med 2+1 soveplads, toiletrum, siddegruppe og køkken. Køleskabet vil igen blive 12V, og varmen vil igen komme fra en Webasto. Ikke noget gas system til mig tak. Der vil være en hundvask med vand fra dunke, og direkte afløb samt et dåsegasblus.
Af hensyn til vægten, vil der komme et mindre forbrugsbatteri end det i Ulven, til gengæld vil der komme mindst 200WP solceller på hævetaget.

Nøjj, hvor det dejligt at have et projekt igen. :D

Før:

[attachment id=1 msg=129784]

Nu:

[attachment id=2 msg=129784]

[attachment id=3 msg=129784]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 29. Juni 2017 kl: 21:35:27
Skærmene skal muligvis modificeres lidt, men nu er de foreløbig blevet malet.

[attachment id=1 msg=129852]

Den indvendige byggestil bliver noget spinklere end den i Ulven, fordi det i Efternøleren er mere kritisk med vægten.

Her skelettet til en seng på tværs, bag i vognen med god bagageplads under. De lange vinkelbeslag er nødvendige fordi jeg skal ind og have fat i de steder hvor der er stålrør i væggen.

[attachment id=2 msg=129852]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 11. Juli 2017 kl: 16:08:29
Det tager tid at tilpasse på dobbeltkrumme overflader, men det går da fremad  :)

Sengen er færdigbygget og første væg til "wellness rummet" er tilpasset.

[attachment id=1 msg=129957]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 14. Juli 2017 kl: 20:08:10
Mockup for reservehjuls- og jerrycanholder.

Jeg skulle finde en placering til en brændstoftank til Webastoen, og for ikke at ødelægge den fine frihøjde på 28 cm (svarer til en godt hævet syncro) skulle den ikke sidde under vognen.

Derfor ideen med et par jerrycans på fronten. Den anden kan bruges som reservedunk til enten bilen eller Webastoen.

[attachment id=1 msg=129991]

[attachment id=2 msg=129991]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 02. August 2017 kl: 16:12:33
Så er der lagt ny gulvbelægning.

Selvfølgelig "fliser" i samme praktiske farver som i Arnold og i Ulven. ;)

[attachment id=1 msg=130121]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 06. August 2017 kl: 14:43:27
Det første af vinduerne har nu fået skiftet listerne ud med gummilister. De gamle var lavet af kunststof, der med årene var gået i opløsning og tilsyneladende hellere ville sidde på ruden end på rammen. :)

Har bestilt en listesaks og et værktøj til låselisterne på de faste vinduer.

[attachment id=1 msg=130143]

[attachment id=2 msg=130143]

Jeg er også kommet videre med den kombinerede siddegruppe og seng, men mangler finerplader for at kunne færdiggøre det. De gamle hynder ligger der bare for et syns skyld. Der skal nyt skumgummi og betræk på.

[attachment id=3 msg=130143]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 07. August 2017 kl: 14:26:32
Jeg har lige investereret i lidt lækkeri til køkkenafdelingen. Godt nok i god tid, før jeg egentligt skal bruge den, men det er nødvendigt for at kunne udtænke køkkensektionen.

De sidste fire gange (2 både og 2 biler) har jeg købt et Isotherm 49 ASU køleskab, som efter min mening er et af de bedste 12V køleskabe der fås.

Denne gang skal konceptet være lidt anderledes, idet jeg vil have muligheden for at kunne flytte kølemodulet mellem Efternøleren og den planlagte kombinerede daily driver/eventyrbil alt efter hvilken slags tur vi skal på. (det er p.t.planlagt til at være en T5 4x4)

Waeco Dometic Coolfreeze CFX er en af de mest avancerede, effektive og solide kompressor kølebokse, der fås, og den har et energimærke på A++.

Jeg er p.t ved at konstruere beslag, så boksen bliver hvor den skal, uanset terrænet. Til venstre for boksen skal der være køkkenbord med skabe under. Det bliver klart lettere at lave, end køkkensektionerne i Arnold og Ulven, nu hvor der ikke skal indbygges køleskab der.

Der skal også indbygges et ekstra vindue over køkkenbordet.

[attachment id=1 msg=130149]

[attachment id=2 msg=130149]


Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: vw_madsen efter 09. August 2017 kl: 22:36:56
Super fedt projekt og følge
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Mary efter 09. August 2017 kl: 23:09:50
Ja, man mangler sådan en "like" knap for alle Kims gode delinger af hans projekter.
Og selvom det ikke er alle projekterne, som er i en T3'er mere, så er det i samme ånd og til stor inspiration og læring for os andre.
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Hinze efter 10. August 2017 kl: 06:14:56
lige foran næsen  :)

[attachment id=1 msg=130169]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 12. August 2017 kl: 09:25:33
Så bliver køleboksen hvor den skal være, og kan nemt flyttes med udskruning af 2 stk. Unbraco skruer.

[attachment id=1 msg=130181]

[attachment id=2 msg=130181]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 19. August 2017 kl: 15:57:42
Den kombinerede seng, sofa og spiseplads er nu klar. Neden under skal der bl.a. være et 120Ah Exide gelbatteri og et Webasto fyr.

I hvilken del af rummet de skal placeres, afhænger af vægtfordelingen. Lige nu er der ca. 20 kg. tryk på krogen, og det er for lidt, men et 40 kg batteri kan gøre en stor forskel i balancen, alt efter hvor langt fremme, det bliver placeret.
Så den endelige placering må vente til alle møbler er færdige.

[attachment id=1 msg=130242]

[attachment id=2 msg=130242]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 02. September 2017 kl: 11:05:18
Den begynder at føles helt hjemlig.  :D

[attachment id=1 msg=130386]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 28. Oktober 2017 kl: 13:51:22
Der er sket ting og sager siden sidste opdatering.

Alle vindueslister er nu udskiftet med nye rigtige gummilister. Det foregik ikke helt uden sværdslag.
De vinduer, som kan åbnes var lette at renovere, fordi rude og lister monteres særskilt. Værre var det med de to faste vinduer.

[attachment id=1 msg=130776]

[attachment id=2 msg=130776]

Jeg startede med at tage det mindste og letteste(troede jeg :-X) ud. De viste sig endog meget svært at sætte i, så til sidst gav jeg afkald på al skam og bad "Vejle ny Caravan A/S montere det, og hvis de mente de kunne, også udskifte det forreste vinkelformede vindue. De var noget vage i deres løfter om hvorvidt de kunne, men da jeg hentede vognen, havde de da fået sat de lille vindue i, med møje og besvær. Det store forreste, ville de ikke røre ved.

Da listen var meget mørnet og også utæt, skulle den også udskiftes inden vinteren, så jeg ringede rundt til alle de 5 danske autoriserede Hymer forhandlere. Ingen af dem ville påtage sig opgaven.

Efter at have ganget og divideret lidt på det, fik jeg den tanke, at v-faconen nok egentlig måske gjorde det lettere at sætte det i, end det lille flade.
Efter at have snakket med min gamle ven Lars, som var automekaniker i 1970' erne, om problemet, var han af samme mening. Heldigvis skulle han til Jylland ugen efter, så kunne vi hjælpes ad.

Efter 4 timers banken, trykken og brækken, manglede der bare de sidste 10 cm i midten for oven, men vi var så smadrede at jeg påtog mig at gøre arbejdet færdigt alene dagen efter, hvilket også lykkedes.
Med den erfaring, som vi har nu, ville vi kunne gøre det på under halv tid, men sådan er det jo tit. :)

Inden for er der også sket en del. Mest tidskrævende har det været at tage alle overskabene ned og slibe, male og til sidst give dem matlak. Fire lag i alt, men så er det også blevet til min fulde tilfredshed.

Hynderne er blevet syet hos en prof i Vejle. Uldstoffet havde jeg en del meter af i forvejen.

Jeg er nu i gang med køkkenelementet og så skal spisebordet også udskiftes med et af bejdset træ.

[attachment id=3 msg=130776]

[attachment id=7 msg=130776]

[attachment id=4 msg=130776]

[attachment id=5 msg=130776]

[attachment id=6 msg=130776]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: mudpool efter 30. Oktober 2017 kl: 12:57:16
Denne kunne have sparet dig for meget arbejde....

https://www.airstream.com/travel-trailers/basecamp/
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 30. Oktober 2017 kl: 16:54:16
Denne kunne have sparet dig for meget arbejde....

https://www.airstream.com/travel-trailers/basecamp/

Nu er det jo ikke små heste jeg skal have transporteret...... :) Desuden har Eriba´en vist både større frihøjde og departurevinkel.
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 05. November 2017 kl: 19:47:03
Siddegruppen er færdig... minus lys, gardiner og betræk på ryghynder.

[attachment id=1 msg=130829]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 06. November 2017 kl: 12:46:21
Så fik jeg endelig Ronal fælgene tilbage fra maleren. Det tog en hel kalendermåned inden han hårdt presset kunne finde tid. ::)

BF Goodrich AT dækkene blev monteret, og så var det tid til en prøvetur. Den lille Eriba følger rigtigt godt med i kurver og sving. Den passer rigtigt godt til Ulvens lidt lange akselafstand. Når Ulvens baghjul kommer rundt om svinget, kommer Efternøleren fint med, i næsten samme hjulbane.

Når man endelig har valgt at køre med campingvogn, så er Eribaen virkelig fin at have efter, på alle planer.

Jeg er nu i gang med køkkenmodulet, som endnu engang skal monteres med en "hundvask" og fodpumpe fra Whale. Ikke billigt, i forhold til en elektrisk, men den fejler aldrig, og den holder en menneskealder samt giver rigeligt med vand, da den er dobbeltvirkende. Der skal selvfølgelig et portabelt gasblus i, ligesom i Arnold og i Ulven.

Vinduet, som skal sidde over køkkenet, forventer jeg kommer om et par dage.

[attachment id=1 msg=130833]

[attachment id=2 msg=130833]

[attachment id=3 msg=130833]

[attachment id=4 msg=130833]

[attachment id=5 msg=130833]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Erik efter 06. November 2017 kl: 15:53:27
Ser godt ud Kim.. Tumbs up herfra...  :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 07. November 2017 kl: 08:09:12
Ser godt ud Kim.. Tumbs up herfra...  :)

Tak Erik.  :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 11. November 2017 kl: 14:41:46
Så er køkkenmodulet færdigbygget, bortset fra lågerne.

Hvis nogen synes at det ligner noget de har set før, vil jeg bare sige; Hvorfor ændre et koncept, der har fungeret fantastisk, både i Arnold og i Ulven.

Den opmærksomme læser vil måske have bemærket, at der er 3 dunke, i stedet for som tidligere kun 2. Da efternøleren i højere grad, end de to autocampere, skal benyttes på campingpladser, har jeg valgt at udstyre den med en gråvandstank.

Normalt lader vi de sparsomme dråber fra let opvask og tandbørstning, løbe direkte ud på jorden, og vi har endnu aldrig kunnet se spor efter det, når vi forlod pladsen. Men ved længere ophold på campingpladser, eller ved brug af vasken i en ventebane ved færgen, er det en god ting at kunne opsamle spildevandet.
Systemet bliver forsynet med en Y-ventil, så det stadigvæk er muligt at lade vandet løbe direkte ud, når forholdene er til det.

Nu skal det hele bare lige skilles helt ad igen, for at få det bejdset, lakeret og malet hvidt indvendigt.  :-[

[attachment id=1 msg=130854]

[attachment id=2 msg=130854]

Spisebordet kan flyttes fra side til side eller nemt tages helt af. Benet er lidt sårbart for spark, når man skal ned at sidde, så jeg har lavet et messingstyr til bordbenet. Kun 3 mm højt, men nok til at benet ikke bliver vredet, hvis man rammer det i forbifarten.

[attachment id=3 msg=130854]

Uden på nogen måde at være sponsoreret af Bosch, vil jeg gerne lige slå et slag for et fantastisk nyttigt lille sæt de har lavet: Delene kan kombineres på mange måder og især den forskudte bitholder og vinkelen er rigtigt nyttige, når man laver aptering. Hver enkel del kan også drejes og derefter fastlåses, efter behag, så man kan komme til næsten alle steder.

[attachment id=4 msg=130854]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 17. November 2017 kl: 15:37:12
Så kom der et køkkenvindue i. Ikke stort, men det giver lys på køkkenbordet, som bliver endeligt monteret i morgen.

[attachment id=1 msg=130864]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: vw_madsen efter 17. November 2017 kl: 21:44:22
Fantastisk projekt du har gang i  Kim dejligt og følge
Mvh Madsen
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 19. November 2017 kl: 15:30:08
Fantastisk projekt du har gang i  Kim dejligt og følge
Mvh Madsen

Mange tak Mads. :D

Nu mangler der bare lågerne, så er køkkenmodulet færdigt. Jaee...der er selvfølgelig også en masse små detaljer, der skal tilføjes hen ad vejen.

Overskabet skal forlænges, så det matcher køkkenmodulets længde. Det er ikke et skab jeg har, så der skal improviseres. Derudover mangler jeg så kun at bygge nogle skabe ude på "wellness rummet" (toilettet) :) ,så er træarbejdet sådan set færdigt. Så gælder det el arbejdet.

Det er på hjørnet af den høje væg indtil toilettet, strømpanelet skal sidde, og denne gang vil jeg have god plads og let adgang, på bagsiden, til at trække ledningerne.

[attachment id=1 msg=130875]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 24. November 2017 kl: 11:05:52
Så er lågerne på og køkkenmodulet helt færdigt.

Jeg valgte at male fronten resedagrøn som overskabene, fordi det virkede for mørkt og kompakt med brunbejdset baggrund.

Y- omskifteren til valg mellem frit udløb og gråvandstank ses i venstre side.

[attachment id=1 msg=130910]

[attachment id=2 msg=130910]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 10. December 2017 kl: 12:34:52
Hynden til bagerste køje er betrukket, den manglende hylde over køkkenet er fremstillet og monteret, og der er kommet lyslister op.

Jeg er nu i gang med el delen af projektet.

Jeg vil denne gang montere de vigtigste ting, som batteri, elpanel, sikringsboks, regulator til solceller mm, inden jeg begynder at trække kabler og ledninger, og som før nævnt, sørge for at det bliver overskueligt, og at der bliver god plads og nem adgang.

El panelet er placeret lige over sengen, så jeg ikke behøver at forlade den varme dyne for at tænde lys eller at starte fyret. ....Ja jeg kan faktisk også starte morgenkaffevandet, inden jeg står helt op :) :)

[attachment id=1 msg=130948]

[attachment id=2 msg=130948]

[attachment id=3 msg=130948]

[attachment id=4 msg=130948]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Rabundus efter 10. December 2017 kl: 21:31:29
Kim vi skal lige have noget på plads.

Det at sørge for varme og frisk morgenkaffe - det er kvinde job -  alså se nu at få lært fruen i huset hvem der bestemmer og at kaffen skal være frisklavet når herren slår øjnene op. !!!!!!
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 10. December 2017 kl: 22:07:13
Kim vi skal lige have noget på plads.

Det at sørge for varme og frisk morgenkaffe - det er kvinde job -  alså se nu at få lært fruen i huset hvem der bestemmer og at kaffen skal være frisklavet når herren slår øjnene op. !!!!!!

Hvis du vidste hvor meget jeg nyder den halve times tid i stilhed, til at vågne i, med en kop campingkaffe, så ville du ikke sige sådan.

Min kæreste ved det heldigvis og venter pligtskyldigst i køjen, til jeg er vågnet rigtigt. Så laver jeg til gengæld gerne en kop kaffe til hende, når hun står op. :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Rabundus efter 11. December 2017 kl: 19:06:23
Ja ja  ja  selv Luther talte jo for døve ører. Prøv at slå et manifest op på Døren gerne 95 teser som i Wittenberg  så  for vi at se hvem der er kylling.
 Men jeg må sige at jeg skrev også rigtig mange gange i skolen efter skoletid " Tale er sølv- Tavshed er guld"  har fyldt adskillige kladdehæfter  :P :P :P :P :) :) :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 11. December 2017 kl: 19:53:44
Apropos kylling, så vil jeg da bare henlede din opmærksomhed på det gamle ordsprog:

Nød lærer nøgen høne, at hænge sig i spildt mælk, på den anden side af åen, når barnet er druknet.

.......,eller dette: Personer residerende domiciler af ringe brudstykke, bør ikke anvende fragmenter, af geologisk oprindelse, som kasteskyts.

 :) ;) :D ;D
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Rabundus efter 12. December 2017 kl: 19:34:35
 :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 22. December 2017 kl: 15:14:37
Efternøleren har været på grovvarevægten i Mølby, og den har som forventet taget noget på, efter ommøbleringen. Ikke underligt, for de originale møbler, som var lavet af poppelfiner og masonit, er blevet udskiftet med møbler af fyrrekrydsfiner.
Desuden er der kommet 15" hjul på, med store AT dæk.

Jeg havde den på vægten lige før jeg begyndte at skille den ad. Da vejede den 680 kg med et 20 kg agm batteri.

Nu vejer den 780 kg med stort 40 kg gel batteri.

Vægtfordelingen fra side til side er stort set 50/50, hvilket er perfekt. Det er noget jeg prioriterer højt, men det er meget svært at bedømme, når man bygger.

Inden i, bliver vægten ikke øget meget mere, men jeg skal til at bygge reservehjulsholder og holder til jerrycans på forkanten af vognen. Med det, reservehjul og én Jerrycan fyldt med diesel, kommer den nok op på 850 kg, men så er der stadigvæk rigeligt til alm bagage, da totalvægten på vognen er 1000 kg.

Med reservehjul og Jerrycan til Webastoen bliver kuglevægten omkring 70 kg, som igen vil blive reduceret lidt, når der bliver læsset bord, stole fortelt mm i bagerste bagagerum.

Jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle placere det 40 kg tunge gel batteri, men med den kuglevægt, besluttede jeg at montere det inden for hjulet, lige foran akslen.

Jo flere af de tunge ting, der er placeret lavt og lige omkring akslen, jo mindre vil "nikkebevægelserne" ved bumpet kørsel blive, og jo mere stabilt kører vognen.

[attachment id=1 msg=130993]

[attachment id=2 msg=130993]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 31. December 2017 kl: 11:08:51
Nu er de sidste "møbler" monteret i Efternøleren, så efter nytår står den på smede- og elektronik arbejde.

Godt nytår 8)

[attachment id=1 msg=131021]

Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 11. Januar 2018 kl: 17:10:25
....og gud sagde: "Der blive lys". og der blev lys; for da havde Kim havde allerede sat lamperne op og trukket ledningerne.... ::)

Lampen over spisebordet er lavet af et stykke gardinstang, lidt krydsfiner, lidt ædeltræ og en strimmel LED.

De to bruger tilsammen knap 5W. og så er de begge dæmpbare.

[attachment id=1 msg=131100]

[attachment id=2 msg=131100]

og så er der igen købt lækkerier hjem..

[attachment id=3 msg=131100]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: buddha_uffe efter 15. Januar 2018 kl: 13:25:24
Det er lækre sager og flot håndværk Kim... :-)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 17. Januar 2018 kl: 17:30:50
Det er lækre sager og flot håndværk Kim... :-)

Mange tak Uffe  :)
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 19. Januar 2018 kl: 18:52:02
Mini lamper med svagt grønt natorienteringslys, både langs gulv og på kontaktpanelet, er nu opsat. De består af grønne lysdioder med et messinggreb over, som skærm.

[attachment id=1 msg=131149]

[attachment id=2 msg=131149]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: vw_madsen efter 20. Januar 2018 kl: 20:18:24
Porno
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 21. Januar 2018 kl: 08:29:53
Porno

Ja, lidt lir skal der jo være; den skal jo gerne adskille sig fra en mainstream campingvogn.  :)

....og så koster sådan en lampe kun ca. 50 kr. i alt.
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 28. Januar 2018 kl: 15:02:38
Så er slanger og ledningsnet til Webastoen trukket. Her billeder af mockup, lavet for at finde den helt rigtige placering af fyret.

Det bliver monteret på en stålkasse, så det er hævet 40 mm over gulvet. Gulvet er også 40 mm tykt, så det giver en kasse på
80 + mm.

[attachment id=1 msg=131173]

Jeg vil placere forbrændingsluftsindtag og brændstofpumpe på undersiden af den kasse, så de er hævet over bundens niveau, og dermed beskyttet mod vand og mod hvad jeg måtte finde på at slæbe Efternøleren hen over af ujævnheder.

[attachment id=2 msg=131173]

Alle lamper er også monteret, så el-mæssigt, mangler der bare en ledning til køleboksen og nogle få forbindelser til Webastoen samt endelig montering af lader.
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 05. Februar 2018 kl: 18:48:07
Kassen med Webastoen er klar til montering i Efternøleren.

Den har fået 2 komponent epoxy og 3 lag maling, derefter er svejsningerne pakket med  Sikaflex 291. Så nu skulle den gerne være vandtæt og kunne holde til vind og vejr.
Det elektriske og det meste af brændstoftilførslen er, som det ses, formonteret i kassen. Det gør, at jeg slipper for at ligge på ryggen under vognen og rode med småtingene. Det eneste jeg mangler er, at montere udstødningen og brændstofrøret til tanken.
Jeg har også skåret hul i gulvet, men jeg venter med den endelige montering, til jeg har fået monteret den jerrycan som skal udgøre dieseltanken.

Den og en jerrycan mere, skal monteres på reservehjulsholderen, som i øvrigt også er godt på vej.

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en Trasharoo http://campervanculture.com/shop/trasharoo-multifunction-external-gear-bag-green/ fra Campervan Culture, som skal monteres på reservehjulet. Derfor den ekstra flade foran hjulet.

[attachment id=1 msg=131220]

[attachment id=2 msg=131220]

[attachment id=3 msg=131220]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 09. Februar 2018 kl: 15:36:10
Reservehjulsholderen mangler nu kun et par beslag for oven, så skal den pilles af og sendes til galvanisering.

Den venstre Jerrycan skal fungere som tank til Webastoen og have monteret et tanksugerør og en udluftning. Dieselpåfyldningen vil så, praktisk nok, sidde i samme side, som den gør på den trækkende bil.

Den højre skal fungere som ekstra brændstofbeholder til bilen eller til Webastoen. Den kan også bruges til at afbalancere vognen, så krogvægten kommer til at passe, selv om der er fyldt megen bagage bagi.

PT. er krogvægten med reservehjul og tomme dunke ca. 70 kg.

[attachment id=1 msg=131235]

[attachment id=2 msg=131235]

[attachment id=3 msg=131235]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 21. Februar 2018 kl: 15:49:14
Så kom reservehjulsholderen fra galvanisering og er endeligt monteret.
Nu skal der bores tankrør og udluftningsrør, til Webastoen, i venstre jerrycan, og så skal Webastoen færdigmonteres og der skal trækkes brændstofslange.
 
Jeg har også modificeret skærmkanterne, så der er mere frigang for dækkene.
Fordi skærmene ikke kan fås mere, var det ikke uden tøven, at jeg begyndte at skære dem smallere.
Dækkene kunne faktisk lige være der, men ikke hvis jeg ville have bredere på, og så synes jeg også, at den store frigang gavner offroad looket og får den til at se lidt mere rustik ud. :)

[attachment id=1 msg=131299]

[attachment id=2 msg=131299]
Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 22. Februar 2018 kl: 17:35:38
Webastoen er monteret med slanger og ledninger.

Tankrøret, og udluftningen er monteret i jerrycanen.

Så nu mangler der bare udstødningen og brændstofslangen hen til tanken. Så kan der forhåbentlig snart brede sig en liflig varme i Efternøleren. :)

Når jeg har konstateret at alt virker, skal indsatsen selvfølgelig pakkes med Sikaflex 291 ved vognbunden.

[attachment id=1 msg=131306]

[attachment id=2 msg=131306]

[attachment id=3 msg=131306]

Titel: Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 25. Februar 2018 kl: 14:26:43
Så er der herlig varme på.

Efter tre opstarter var dieselen nået frem gennem slangen, og så kørte Webastoen lystigt.
Det tog den en time at varme vognen op fra 0 til 20 grader. Det skal dertil siges, at det er hele vognen der bliver opvarmet, da jeg har valgt at Webastoen tager sin luft fra det store bagagerum bagerst. Det har flere fordele. For det første bliver der ikke koldt under sengen, da luften hele tiden bliver recirkuleret med luften fra vognen, og for det andet bliver den luft hovedsageligt taget fra en række ventiler langs det bagerste vindue. Det har den fordel, at kulde fra vinduet bliver suget ned og opvarmet.
På varme dage kan Webastoen sættes til at cirkulere luft uden at varme, og med et åbent vindue, vil det så være kølig luft udefra, der bliver blæst ind og fordelt.

Jeg er glædeligt overrasket over, at den tikken fra pumpen, som man plejer at kunne høre, er næsten ikke hørbar. Nok pga. den nye type gummiophæng og de to 90 graders slangebøjninger.

Der er lidt resonans i luftslangen, så det ender nok med at jeg investerer i en luftlyddæmper, da jeg oplevede en omk. 50% reduktion af støjen, da jeg monterede én i Ulven. Først vil jeg lige lave et støjisoleret "gulv" i rummet over selve fyret, for at se om det tager noget. Under alle omstændigheder vil det gøre rummet over fyret anvendeligt til opbevaring.

Som det kan ses på billedet har jeg valgt at montere et par varmeskjolde over udstødningen, da gulvet oven over blev temmelig varmt. Underdelen består af en kun 3 mm tynd krydsfiner med Flamingoisoleringen lige over, så jeg har ikke lyst til at tage chancer.

[attachment id=1 msg=131317]

Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 05. Marts 2018 kl: 12:40:40
PortaPottien er nu forsvarligt fastgjort. Ikke med det bløde plastik lort, som man kan købe til det samme, men derimod med svejste 3mm tykke metalbeslag og en grundramme, som er boltet gennem gulvet.
Ved rustik kørsel, er en plastik beholder med op til 20 liter pis, ikke til at spøge med og bør være behørigt sikret.  ;)

Til venstre i billedet kan man se underdelen af det ekstra 100Wp solcellepanel, som kan rigges op i en afstand af op til 6 m fra Efternøleren, hvis man skulle have lyst til at parkere i skyggen, eller hvis der behøves ekstra ladning ved svagt lys.

Det er meningen, at der skal et permanent 100Wp panel på taget, med mulighed for udbyggelse til 200Wp, hvis nødvendigt.

[attachment id=1 msg=131366]

[attachment id=2 msg=131366]
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: me efter 05. Marts 2018 kl: 20:53:36
ser skide godt ud;-)
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 05. Marts 2018 kl: 21:33:55
ser skide godt ud;-)

Prøv hellere med pisse godt.

Vi har, hvad man vel godt kan kalde, en lokumsaftale ang. PortaPottien. Den som skider i den, eller smider papir i den, har vundet tømningen af den.
Det er endnu aldrig sket, at der har været andet end pis i den.  :D
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 06. Marts 2018 kl: 14:00:57
Tidligere her i tråden luftede jeg muligheden for, at jeg eventuelt ville investere i en lyddæmper til blæserluften.

Det har jeg så gjort; og har det så givet det ønskede resultat?

Tja, det har ikke været lige så markant en forbedring, som jeg oplevede det, da jeg monterede én i Ulven´s 4000W Webasto system, men det har nok taget ca. 30% af blæserlyden.
Lyddæmperen er en 90mm, fuldstændig magen til den i Ulven, så det var nødvendigt med 2 stk. reducer fittings, så den kom ned på de 60mm, som Efternølerens 2000W Webasto, kører med.

Var det så de 707,00 kr. værd, som det kostede for stumperne? Tjae, det vil nok stå mere klart med tiden.  :)

Jeg har i øvrigt også lavet et "gulv" over Webastoen, så rummet over, kan bruges til opbevaring.

[attachment id=1 msg=131374]
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: me efter 06. Marts 2018 kl: 17:34:51
Ser super godt ud. Er det muligt at se den "live" på et tidspunkt?
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 07. Marts 2018 kl: 07:30:29
Ser super godt ud. Er det muligt at se den "live" på et tidspunkt?

Tak.
Det kan vi helt sikkert godt finde ud af.
Ud fra dit postnummer, ser det jo ud til, at vi næsten er naboer. Jeg vil dog gerne have den helt brugsklar først, så kontakt mig efter første maj, så finder vi ud af noget. :)
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 09. Marts 2018 kl: 11:34:46
Når man vælger at montere en Webasto varmer i en campingvogn, er man i sagens natur, nødt til også at montere en brændstoftank.
Det normale ville nok være at montere den under vognen, men det ville ødelægge den fine frihøjde, der på Efternøleren, svarer til en godt hævet syncro.

Jeg valgte som bekendt, at anvende en Jerry can som tank, og da det er rigtigt godt at vide, hvor lang tids varme man har brændstof til, var jeg nødt til at have en form for brændstofmåler.

Jeg kunne selvfølgelig have monteret en elektrisk tankmåler i den.

Jeg var også hen over tanken om, at montere en gennemsigtig måleslange udenpå, med fittings i top og bund, men erkendte, at det ville nok være lettere at bygge et skib i en flaske, end at få monteret fittings nede ved bunden af en Jerry can.

Det endte med at jeg valgte en stabil lavpraktisk løsning i form af en pejlepind, alla en oliepind.
Da den helst skal være ved hånden nær tanken, og i hvert fald ikke skal ind i vognen, pga. diesellugten, har jeg så lavet en holder til den, som jeg popnittede på reservehjulsholderen, mellem tanken og reservehjulet.

I en fuld 20L Jerry can, er der nok brændstof til et sted mellem 80 og 160 timers varme, så der er ikke brug for hele tiden at holde øje med dieselbeholdningen

[attachment id=1 msg=131385]

[attachment id=2 msg=131385]
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: buddha_uffe efter 10. Marts 2018 kl: 19:51:00
Man kunne vel bare svejse to gevindbøsninger i Jerry can, så kunne alt montage af niveauslange foregå udvendigt...
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 10. Marts 2018 kl: 20:10:23
Man kunne vel bare svejse to gevindbøsninger i Jerry can, så kunne alt montage af niveauslange foregå udvendigt...

Det kunne man selvfølgelig, men så havde malingen både udenpå og indvendigt i tanken, været ødelagt, hvilket havde krævet en ny gang maling, ihvertfald udenpå.

Med pejlepinden, topmonteret sugerør og udluftning i toppen, er alle huller over væske niveauet, til hver en tid, og det er ikke så sårbart, som en niveau slange kunne være. :)
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 21. Marts 2018 kl: 20:59:13
Har du gjort noget for at lydisolere fyret?
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 22. Marts 2018 kl: 23:06:15
Har du gjort noget for at lydisolere fyret?

Som nævnt tidligere i tråden, har jeg lagt et "gulv" med et lag af 3 mm gummi, over fyret i kistebænken, som jo også er under madrassen.
Det gav lidt dæmpning, men ikke meget, da det meste af lyden, fra fyret kommer ud sammen med den varme luft. Derfor er det, der giver den bedste dæmpning, at montere en luft lyddæmper på indsugningssiden af luftgennemgangen.

Men som sagt, synes jeg egentlig ikke at lyden fra fyret udgør et problem.
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 30. Marts 2018 kl: 14:26:23
Der er nu kommet permanent lader i.

Jeg har hidtil holdt mit 120Ah Exide gel batteri opladet med en 7A CTEK lader, der fulgte med Eribaen.

Men når den arbejdede, var der et relæ i den, som konstant sagde tik tik, og det ville gøre mig vanvittig, hvis jeg skulle dele soveværelse med den, så jeg havde besluttet at sætte en mere avanceret lader i. 
Jeg havde desuden været en anelse skuffet over, at batteriet ikke holdt hvilestrømmen, så godt som de Exide batterier, jeg havde i Arnold og i Ulven.

Da jeg havde fastmonteret min trofaste gamle Tystor WP lader, troede jeg først at der var sket noget med den. Den ladede med de 14,4V som den skulle, men da laderen gik over på grønt lys, som indikerer et fuldt opladet batteri, forblev voltmeteret på 14,4V i stedet for at gå ned på 13,8V vedligelholdsladning.

For ikke at risikere at ødelægge batteriet, koblede jeg ladningen fra midt på aftenen, og da jeg kiggede til det næste formiddag, havde det stadigvæk en hvilestrøm på imponerende 13,3V efter en nat med minusgrader.

Jeg besluttede mig til at lave et lille eksperiment, så jeg ladede batteriet helt op og frakoblede laderen. Derefter tændte jeg for Webasto fyret, som jo er en af de større strømforbrugere. Efter at fyret havde kørt i næsten 3 timer, viste voltmeteret stadigvæk 12,8V under belastning. Jeg slukkede for fyret og ventede en time. Derefter gik jeg ud og checkede hvilestrømmen. Den sagde 13,0V, og det gjorde den stadigvæk et døgn efter. Et virkeligt imponerende batteri.

Min konklusion er selvfølgelig, at CTEK'en ikke har kunnet lade batteriet optimalt op, og at det godt kan betale sig at investere i ordentligt kram


[attachment id=1 msg=131471]

Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 10. April 2018 kl: 19:31:02
Efternøleren har fået et superfladt 100Wp solcellepanel monteret, så nu skulle den gerne være selvforsynende med strøm, ihvertfald i forår- og sommermånederne.
Ulven klarer sig fint med 100Wp på taget, men den har et dobbelt så stort batteri og så får den jo også ladning fra generatoren, når vi kører.
Når jeg får den T4 syncro eller T5 allrad, som skal være den fremtidige trækbil, vil jeg kunne lade på Efternølerens batteri under kørsel, og hvis det ikke er nok er der, som det ses, rigeligt plads til et 100Wp panel mere på taget.

Solcellepanelet er limet på med Sikaflex 291, og den opmærksomme læser, vil kunne se ledningen, der kan følge med hævetaget op og ned, ca. midt på teltdelen.
Selv med det blege sollys i dag, viste voltmeteret hurtigt 14,4V.


[attachment id=1 msg=131509]

[attachment id=2 msg=131509]
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 23. April 2018 kl: 18:48:31
Så er har Efternøleren været på jomfrutur efter ombygning.
Turen blev en én overnatningstur til "Indelukket" i Silkeborg, desværre trukket af en kedelig 2WD.
Alligevel fik vi et begejstret thumbs up, da vi passerede et sted, hvor der stod adskillige offroad biler.

Trods det, at alt ikke har fået deres faste pladser på hylder og i skabe, fungerede den fint og den var også let, at komme rundt i trafikken med.

Strømsystemet fungerede også tilfredsstillende. Der var rigeligt med strøm. Vi var ikke under 12,7V på noget tidspunkt, selvom vi også brugte Webastoen lidt om natten. Det lader til at "Elefanten", som vi har døbt vores store grå Waeco køleboks, er mindst lige så strømøkonomisk, som de Isotherm køleskabe jeg plejer at montere.
 
Det skal dog lige nævnes, at solen skinnede begge dage, så der var masser af ladning.

Nu mangler der bare nyt betræk på ryghynderne, nye gardiner til erstatning for de originale laksefarvede, montering af cykelstativ bagpå og så 1000 små fikse detaljer, som kommer til hen ad vejen :)

[attachment id=1 msg=131562]

Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 02. Maj 2018 kl: 11:29:31
Af en campingvogn at være, er Efternøleren nem at bakke med. Den er ikke væsentligt bredere end bilen, så man kan se hvor siderne er. Den har en god længde, og afstand mellem aksel og krog, så den knækker behersket og er nem at rette op.

Men Efternøleren er bygget til, at kunne komme dér, hvor andre ikke ville turde slæbe deres normale campingvogne op, eller igennem. Det kan meget let komme til at indbefatte bakning i blødt eller kraftigt bulet terræn.
Alle der har bakket med en trailer med påløbsbremser ved, at for megen modstand aktiverer bremsen, og så er den onde cirkel i gang.

Derfor har jeg konstrueret et lille beslag, der nemt kan sætte påløbsbremsen ud af kraft. Så har jeg mulighed for at bakke mig ud af eventuelle problemer, uanset terrænet.
Det kraftigt orange skaft, gør forhåbentligt, at jeg ikke glemmer at fjerne blokeringen, når jeg igen skal ud på vejen.

Jeg har helt bevidst tiltet vinklen lidt på den bolt, som skal blokere, da den så bliver selvlåsende og ikke skubbes opad

[attachment id=1 msg=131610]

[attachment id=2 msg=131610]

[attachment id=3 msg=131610]
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 09. Maj 2019 kl: 13:13:41
Nu, godt et år efter sidste indlæg er det vist på tide med en opdatering og slutning på tråden.

Der er sket en del i projektet siden sidst: Den 100Wp solcelle som jeg monterede på taget virkede fint hele sommeren, men da solen begyndte at stå lavere på himlen, kunne den til sidst ikke åbne lade controlleren og dermed lade på batteriet.

[attachment id=1 msg=132592]

[attachment id=2 msg=132592]

[attachment id=3 msg=132592]

[attachment id=4 msg=132592]

[attachment id=6 msg=132592]

Først troede jeg at det var controlleren det var galt med, men efterhånden gik det op for mig at det var solcellepanelet.
Jeg købte et 150Wp af et andet fabrikat, og så har den ladet fint og rigeligt hele vinteren også når det var meget mørkt i vejret. Moralen: Køb ikke flade solceller fra Viva energi. Deres kinesere laver dårligere kvalitet end de andres kinesere.


Der er nu kommet friske mørke gardiner i, og der er hygget lidt med forskellige detaljer. Bl.a. har den køleskabslignende indgangsdør, fået lidt polstring og lidt mere anvendelig plads. Der er også kommet betydeligt flere ledninger i el skabet siden sidst

Der er monteret trådløst bak camera, som sammen med bilens bak camera, vises på Garmin navigatoren, når der sættes i bakgear. Man kan så vælge hvilket camera man vil se billede fra.

Det medfølgende cykelstativ er blevet modificeret og monteret igen.

Alt i alt har Efternøleren fungeret rigtigt fint på mange kortere ture i 2018. En ting som vi havde stor glæde af under den hede sommer 2018, var hævetaget. Det gav et rigtig fint og luftigt klima i vognen.

Nu da den T4 Syncro, som jeg havde planlagt at anskaffe mig som trækbil, er færdig udvendigt, er vi klar til lidt længere ture i 2019.

T4 syncroen, kaldet Vanessa, er mit nyeste projekt. Det er en tidligere tysk politibus fra 2001, helt uden rust og med en 2,5 TDI AXL motor i. Endnu kun med 102hk, men grundmotoren er den samme som i 151 hk udgaven, så den skal nok hen af vejen friskes lidt op.

Det er meningen at Vanessa skal indrettes med køkken, toilet, seng og oliefyr, så den både kan fungere som selvstændig camper eller gøre vores lille optog til en toværelses. Der skal dog ikke være ståhøjde, da vi skal have vores havkajakker med på rejserne.

[attachment id=5 msg=132592]

[attachment id=7 msg=132592]

Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: me efter 10. Maj 2019 kl: 17:43:05
Fedt:-)
Kan du informere om de gode solceller; jeg er på udkik efter noget der kan være mellem de to tagluger på en Westfalia Hochdach.

Mvh
Morten
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: Hawaiibussen efter 10. Maj 2019 kl: 18:33:52
Hej Kim

Vi har købt en Hymer Eribelle som kan huse vores familie. Vi er ved at bygge køjesenge hvor den lille siddepladser er. Mit spørgsmål er; hvad maler/behandler du finér pladerne med? Det skulle gerne ligne lidt det som resten af interiøret er lavet i.


Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 12. Maj 2019 kl: 13:44:27
Hej Morten.

Tillykke med vognen.
Hvis du går lidt baglæns i tråden, vil du se at jeg har revet alt ud af vognen og bygget helt nyt interiør i min vanlige stil, så jeg er ikke den rette at spørge.
Overskabene er betrukket med en slags plastictapet, der ligner træ. Jeg har haft det hele ude, og givet det to gange resedagrøn metalmaling + to gange matlak ovenpå, så det nu slet ikke ligner det originale.
Titel: Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
Indlæg af: porteren efter 12. Maj 2019 kl: 13:48:50
Hej Morten. (ME)

Solcellerne er af mærket Activesol, som jeg købte hos firmaet Matronics. De fører dem ikke mere, men de kan fås her, hvor jeg også har tænkt mig at købe et 150 Wp til taget på min T4 Vanessa: https://scanmarine.dk/alternativ-energi/activesol-light-150-watt-fleksibelt-solpanel-mal-708-x-1555