Forfatter Emne: JX sygdom  (Læst 3430 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Mølle

  • Gæst
JX sygdom
« Dato: 30. Juli 2009 kl: 19:07:16 »
foretog let slagtning af gammel kassevogn. motor lød mærkelig, når jeg drejede nøglen.

Nysgerrig var jeg, så toppen røg af. HELT frisk top uden en eneste revne..

Men 4 knuste udstødningsventiler og mistank om 2 ind også har kysset.

BOLT PÅ NEDERSTE TAKHJUL VAR GÅET LØST, så den har nok guffet noget da hjulet begyndte at fedte på krumtappen.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #1 Dato: 30. Juli 2009 kl: 22:45:17 »
Tahjul ????

Hej Mølle
Hvordan tilordner jeg dette takhjul, er det et hjul med et tandhul til tappen på krumtappen? Den der forbandede tand slider hos flere kendte T3JXer ... og også min gamle Bluestar havde samme problem ... kan generelt kun løses med en ny krumtap fra en 1,6 oder watt?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #2 Dato: 30. Juli 2009 kl: 23:02:07 »
Problemet er jo klassisk. Det sker på både 1.6'ere og 1.9'ere. "Tanden" har ikke skylden, for det er ikke den, der skal holde takthjulet fast på krumtappen - det skal derimod presset fra bolten ind på krumtappens sternflade. I de gode gamle dage monterede VW en 10.8 bolt. Den holdt fint. Så kom de til at sætte en 8.8 i. Den kostede utallige motorer livet. Nu om dage sætter man jo 12.9 i - det holder, hvis sternfladen er plan, hjulet er plant, der samles med Lock-Tite og der spæmdes det korrekte moment.

TDI'erne har en anden udfræsning med en halvmåneformet udfræsning på krumtappen, men den kan desværre også blive til metalstøv.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #3 Dato: 30. Juli 2009 kl: 23:37:31 »
Kan man bore og skære 8,8 mm gevind op til 10,8 på en JXer?
Der må da være plads?
Men så passer hjulet ikke?
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
JX sygdom
« Svar #4 Dato: 30. Juli 2009 kl: 23:42:25 »
8.8 , 10.8 , 12.9 er brud-/trækstyrken/hårdheden på bolten.

8,8 er standard styrke på de bolte der ligger i de fleste boltreoler.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #5 Dato: 30. Juli 2009 kl: 23:44:19 »
aha!
og hva med en NIROSTA V2A hhv. V4A bolt som alternativ?
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #6 Dato: 30. Juli 2009 kl: 23:57:15 »
Eller hvad med en stør :?:         :)  :D  :lol:  :lol:  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
JX sygdom
« Svar #7 Dato: 31. Juli 2009 kl: 00:08:34 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
aha!
og hva med en NIROSTA V2A hhv. V4A bolt som alternativ?
Jens


A2 og A4 bruges om rustfrie bolte, mener det er deres korrision evne/beskyttelse mod f.eks saltvand.

det emne har været oppe før, men jeg kan ik alle tallene, der tror jeg vi skal have en maskinarbejder på banen for at fortælle mere (ludvig eller DT63 f.eks)

der står vist nået i "mekanikerens lille følgesvend" om emnet, det har jo noget at gøre med at jo højere tal bolten har jo mere kan den spændes!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #8 Dato: 31. Juli 2009 kl: 08:26:01 »
A2 & A4 har en styrke, der kan oversættes til ca. 7.7. De er helt uegnede på steder, hvor der kræves stor styrke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #9 Dato: 31. Juli 2009 kl: 10:56:49 »
Nu bliver jeg da klogerede på det ...

Man skal bare købe en bolt med en styrke på 10,8 eller 12,9 hos VW. Lagermanden skal nok kende forskellen i den der softwaredims på skærmen... (!?!) og den sættes på med det rigtige drejemoment??? Jeg er helt bestemt ikke mekaniker, mere økonom ... så hvordan i herrens navn skal jeg holde styr på atomernes konstruktion i en bolt uden at der står noget på bolden? (bedes taget med humor).

Måske skal boltene røntgenundersøges inden montering eller lidt med radioaktive isotoper eller måske en laserstråle på et måleapperat???

Det lyder meget spændende ... måske har VWmanden solgt de forkerte bolte pga. manglende know how om boltenes styrke, derfor sker der de nævnte skader ... ???

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mølle

  • Gæst
JX sygdom
« Svar #10 Dato: 31. Juli 2009 kl: 11:48:08 »
du skal bare vide, hvordan den ser ud.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #11 Dato: 31. Juli 2009 kl: 14:21:27 »
Jeg tænker på de 4.500 euro til motorskiftet i 2007... Inden da havde jeg betalt 1.700 euro hos en der havde forstand på det i 2006 ... og jeg brugte 500 euro til et nyt topstykke i 2006 ... og efterfølgende købte jeg mig en LLE efter at jeg med lidt frustration havde solgt min Bluestar inden træffet på Fyn i 2008. SkaDEN skyldes den der tandslid på hjulet ... og der var deformationer på tanden der var årsagen ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
JX sygdom
« Svar #12 Dato: 01. August 2009 kl: 01:15:20 »
käfer og co har bolten til små euro :-)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #13 Dato: 01. August 2009 kl: 11:18:24 »
Det er så heldigt, at der står "12.9" på bolten. Ellers er der også andre kendetegn:

8.8'eren er tolvkantet og er flad på næsen.
10.8'eren er sekskantet
12.9'eren er tolvkantet og har en bule på næsen (se Mølles billede).

Bolten koster ingenting - måske et par €, og den kan fåes på ebay, hos Motorensuche og mange andre steder.
Tilspændes med 90 nm + 90 grader. Brug Lock-tite. Tag ikke modhold gennem gearkassen - det kan den ikke klare. Bloker krumtappen på en anden måde.

@Mølle: Kunne du da ikke lige have renset det dæksel af?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
JX sygdom
« Svar #14 Dato: 01. August 2009 kl: 11:36:43 »
Så mangler vi en kort snak om tanden på krumtappen, når den er slået ud eller slidt pga. et boltproblen, så skal man næsten skifte krumtappen? Sådan var det hos min gamle Bluestar JX ... En omgang med filen på tanden hjalp kun et par tusind KM, den var total færdig efter kort tid (motorskade uden kompression).

Krumtappen koster ingen herregård og den fitter også fra en 1,6D eller Golf II TD?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963