Forfatter Emne: Trækaksler eller?  (Læst 2393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Dato: 26. Februar 2012 kl: 14:49:35 »
T3 1.6 TD 175000 km 1986

Forleden var der panik på da kæresten ringede og oplevede bankelyde ved kørsel. De forsvandt igen og jeg sagde naivt at det var noget træ bag i bilen der gav den lyd. En uge efter oplevede jeg det selv, og bemærkede at bankelyden tog til ved højresving og lod til at komme fre venstre side. Lyden forsvandt ved højere hastighed.

Jeg bemærket for ca 25000 km siden at venstre yderst manchet til trækasel var gået, så det hele gav god mening, det var trækakslen. Den blev ikke skiftet dengang da 3 af die 6 umbracosbolte var drejet runde og derfor ikke umiddelbart kunne skiftet. Jeg købte et nyt led hos ATP teile ebay til 22 euro (billigt sikkert også for billigt (de nye bolte der fulgte med blev runde inden jeg nåede de 45 nm de skal spændes med!! Har sat andre i)).

Det yderste led er nu skiftet, men ved testkørsel er lyden der endnu? Den forsvinder ved udkobling, så det må være noget med forholdet mellem gear og hjul, eller? Der er en smule slør i begge baghjulslejer, men de larmer ikke.

Nogle ideer eller erfaringer med denne type problem? Har jeg skiftet det forkerte led? Må der være slør i baghjulslejerne på en T3?

Søren
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.

Offline woodhat

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 342
    • Vis profil
  • T3 model: T3 panelvan 1989
  • By: 8585 Bønnerup Strand
Trækaksler eller?
« Svar #1 Dato: 26. Februar 2012 kl: 15:23:11 »
Prøv at fjerne spændebåndene på den store gummimanct på¨trækakselen ude ved hjulet. fyld lejet godt op med fedt,og saml skidtet igen. Jeg tror det er en af de 6 store kugler der mangler smørelse.
woodhat
8585  glesborg

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Svar #2 Dato: 26. Februar 2012 kl: 19:24:57 »
jeg prikker under "fast repair" et lille hul i manschetten og så med en sprøjte en større mængde fedt ind i lejet ... det massseres rundt om ledet ...  efterfølgende lapper jeg hullet med en lap fra en cykelslange ... husk at rense gummi inden vulkanisering ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Svar #3 Dato: 26. Februar 2012 kl: 19:31:46 »
Hej

Tak for det. Det med at tage manchetten af tager lige så lang tid som at skifte leddet da den jo er skruet på inderst. Det med hullet er god ide, vil prøve det og om ikke det går indtil der kommer et led til med posten.

Løftede lige bilen op og lod hjulene køre rundt, det viser sig at støjen kommer fra modsatte side af hvor jeg har skiftet leddet doooooo, så det var ikke ved den defekte manchet at fejlen lå. Der var meget mere støj og min teori er nu at det er den modsatte trækaksel det er galt med og har bestil endnu et sæt.

Søren
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Svar #4 Dato: 26. Februar 2012 kl: 22:47:12 »
Tricket med at fylde godt med fedt indenfor manchetten virker altid godt.
Men det skader ikke alverden at køre med kliklydene for en kort stund, dersom "det ligesom er nødvendigt".
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Svar #5 Dato: 27. Februar 2012 kl: 08:34:52 »
Må jeg indskyde et spørgsmål :
Skal der ikke være et eller andet der "låser" akslen så denne ikke bevæger sig ud og ind af lejet i den ende ved hjullejet.
Ved ikke hvordan jeg skal beskrive det, men jeg forestiller mig noget der låser, ligesom de C-låse man sætter på akselenden på forhjulstrukne biler i den ende ved hjulet.
Vi har sommetider lidt klonk-lyde fra den højre aksel, og så kom jeg til at tænke på, om akslen ikke skal side fast ude ved hjulet !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Svar #6 Dato: 27. Februar 2012 kl: 08:50:47 »
Der er en låsering for enden af leddet så det ikke går mod lejet.
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Svar #7 Dato: 16. Marts 2012 kl: 14:06:49 »
Madonna e santi

Så er der nye led alle fire steder og jeg er på sammenbruddets rand. Lyden er der endnu!!! Alt er nyt undtagen de to aksler og så låseringene son jeg har genanvendt.

Jeg har fundet ud af problemet da jeg forleden vendte den ene trækaksel om kom lyden ved den til modsatte side (altså den slof mod diff istede for hjullejet). Problemet er: Akslen glider ud af ledet og slår mod lejet. Det er kun et problem ved det ene led. Jeg kan selv frembringe lyden ved at rykke asklen hårdt ud mod hjullejet og jeg får den samme bankelyd. Jeg forstå bare ikke hvorfor akslen i den ene side glider ud og banker mod, når jeg i den anden side ikke kan bevæge den så langt ud. Nu vil jeg skille det ad for fjerde gang (og man får jo drejet en af skruerne runde hver gang man vil opnå de 45 nm ved tilspænding) og se om problemet kan være at det hele kan give sig en lillle bitte smule mellem låsering og led og der sætte en skive i for at modvirke det. Eller jeg vil forsøge med et gammelt led på det led hvor problemet opstår.

Som jeg forstår det nu, så er problemet sådan set ikke ledene som har være skyld i lyden, men akslen der kan give sig, som kh beskriver det.

Nå vejret er fint, men lige pt er jeg ikke imponeret af tyskens måde at lave tingene på.

Nogle erfaringer?

Søren
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.

Offline noes

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 88
    • Vis profil
Trækaksler eller?
« Svar #8 Dato: 17. Marts 2012 kl: 18:46:54 »
Så er problemet klaret. Om det er det ene eller andet ved jeg ikke, da overskuddet manglede til at skille det ad to gange. Derfor, det larmene nye led blev skiftet med det bedste af de gamle og jeg satte en skive i under låsringen således at selv minmal bevægelse forsvandt. Bankelyden er væk og alt er godt. Jeg tror at det ny led var defekt.

Vi er næsten klar til Idre Fjäll efter påske.

Søren
VW T3 1Y, Renault Megane, Renault Twingo, Austin Mini, Peugeot 505 STI, Peugeot 504 GRD.