Forfatter Emne: Tiltagende startproblemer  (Læst 5233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Dato: 17. August 2008 kl: 19:58:12 »
Ja, det røde lyn har altid startet rigtigt pænt (bortset fra min el-fejl) dvs nøglen drejes til forglødning og ca 5 sek efter springer bilen i gang - selv uden træk af koldstarts kablet.

På det sidste 2 uger er følgende observeret (i rækkefølge):

1) Starter dårligere i koldt vejr
2) Ujævn motorgang uden brug af koldstartskablet
3) Længere forglødning påkrævet
4) Hvid røg ved start
5) Stort set umulig at starte

Jeg har checket, at der er spænding på broen - Jeg har også prøvet at trække strøm direkte fra batteriet til broen - samme resultat. Har haft det første gløderør ude og kan ikke rigtigt få liv i det (ledning fra batteriet til toppen - kappen til stel) Synes det så meget pænt ud, men lugtede mere af motorolie end diesel...

Jeg har observeret luft i brændstofslangen og det virker lidt som om der bliver skabt vacuum ned til dieselfilteret når motoren tørnes (når jeg løsner studsen i bunden af filteret kan jeg høre en boblende lyd)

Jeg har (desværre) også opdaget, at jeg har kørt med lidt for lidt kølevand på (ca. 0.75l under min stregen) så spørgsmålet er om det i sig selv er nok til at slå det sidste kompression ihjel - det er nemlig det jeg er bange for er en del problemet... Temp er dog aldrig kommet over dioden, men lampen begyndte at blinke. Det er ikke lige sådan at trille ned til Bosch for at få målt kompression når den ikke kan starte...

NÅR den kører, kører den fint og trækker også pænt. Holder samme topfart som altid, så ingen problemer her...

Jeg ser tre muligheder:

- Gløderørene er stået af et efter et (det første virker i hvertfald ikke længere)
- Kompressionen er blevet væsentligt forringet over tid
- Der kommer ikke diesel nok til pumpen når motoren forsøges startet
- Kombinationer af ovenstående

Er det normalt at de (gløderørene) står af på næsten samme tid - de virkede alle 4 perfekt da jeg fik nye dyser i januar og problemet er som sagt opstået på under to uger...

Jesper (igen lidt træt af sin bus)
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tiltagende startproblemer
« Svar #1 Dato: 17. August 2008 kl: 20:14:00 »
Startbesvær og hvid røg... så ville jeg pille alle gløderørene ud og teste dem...

Skift til nogle kvalitetsrør de holder til lidt mere.. evt. nogle af "skandinaviens" modellen der er lidt længere eller f.eks nogle Duratherm.. Køb dem i Tyskland, der koster de det samme som "noname" rør koster i dk.

Der er vist et par indlæg om skift af gløderør.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Tiltagende startproblemer
« Svar #2 Dato: 17. August 2008 kl: 21:43:19 »
Det er nok ret naturligt at de sidste står af kort efter det første. De har trods alt kørt lige mange kilometer.
Fald nu ikke for fristelsen med kun at skifte det/de défekte.
Alle 4 skiftes samtidig. Alt andet er kun en nødløsning.
Når de er skiftet kan du kigge på det andet hvis der stadig er problemer.

Eva

  • Gæst
Tiltagende startproblemer
« Svar #3 Dato: 17. August 2008 kl: 23:33:55 »
**1) Starter dårligere i koldt vejr **

Kan skyldes manglende forvarme eller  dårlig kompression


**2) Ujævn motorgang uden brug af koldstartskablet **

Det er helt normalt med ujævn motorgang hvis ikke koldstartkablet bruges.

**3) Længere forglødning påkrævet **

Muligvis brændt et eller flere gløderør

**4) Hvid røg ved start **

Kan også skyldes manglende brug af koldstart....men desværre også defekt toppakning/topstykke


**5) Stort set umulig at starte **

Defekte gløderør eller manglende kompression



***Jeg har (desværre) også opdaget, at jeg har kørt med lidt for lidt kølevand på (ca. 0.75l under min stregen) så spørgsmålet er om det i sig selv er nok til at slå det sidste kompression ihjel **

Det er i hvert fald nok til at ødelægge en toppakning/et topstykke.....og nu skriver du den var ca 0,75 liter under minimum mærket.....blev anlægget luftet ud, så du er sikker på det ikke manglede endnu mere væske.....,min  erfaring hvis lampen blinker for væskemangel,  så fyldes beholderen, anlægget luftes behørigt ud, og så kan der typisk være et par liter eller tre mere end det der mangler i beholderen ....for øvrigt må vandet jo også være forsvundet et sted hen......måske defekt toppakning/topstykke :wink:

Har nøjagtig samme problem selv p.t.   :(

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #4 Dato: 18. August 2008 kl: 12:00:45 »
Jeg cykler ned til Bosch i dag og får 4 nye gløderør til det røde udyr... og når den så forhåbentlig kører igen og er blevet luftet ud og efterfyldt med vand, bli'r der testet kompression.

Kunne i øvrigt ALDRIG drømme om kun at skifte et enkelt gløderør he he. Men er lidt imponeret over at de alle kan gå inden for 14 dage.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tiltagende startproblemer
« Svar #5 Dato: 18. August 2008 kl: 13:41:44 »
Uh.. BÅSJ?...

Hvad kommer sådan 4 til at koste sådan et sted?

/Jan - med driftsregnskabet for sin T3 åbent i et vindue ved siden af  :wink:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #6 Dato: 18. August 2008 kl: 15:18:29 »
En bondegård ca... 121 + moms pr stk (Duratherm), men de ville fandme ha (hold liiiige rigtig godt fast) 620 kroner for relæet eks moms, men så er det også originalt...

Men når man SKAL bruge bilen er der langt til Tyskland efter stumper - eller Hovwdiaudi for den sags skyld.

 :shock:
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #7 Dato: 18. August 2008 kl: 15:47:42 »
Der må da kunne findes et brugbart brugt relæ herinde blandt vennerne.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tiltagende startproblemer
« Svar #8 Dato: 18. August 2008 kl: 15:50:02 »
Hmm.. ok.. Det var også en slat.. men så er du da godt kørende.. Duratherm er god kvali. Jeg gav vist 70 kr pr styk i Tyskland.

Men det relæ? Argh.. er du sikker på relæet er røget? Ellers er der ret sikkert nogen i KBH området der har et ekstra brugt mens du venter på levering.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #9 Dato: 18. August 2008 kl: 16:01:08 »
Tror det andet virker stadig, så smutter lige ud og afleverer det igen!! Gad bare ikke stå og mangle det hvis det var, så derfor tog jeg det med. Havde ikke regnet med prisforskellen var SÅ stor til de uoriginale...


Nu skal jeg hjem og have fingrene bukket i vinkel  :D
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #10 Dato: 18. August 2008 kl: 23:14:56 »
Alle 4 gløderør var gået :shock: Kunne man forestille sig at relæet er/har været defekt, så de har kørt konstant eller i hvertfald meget længe. Når jeg tester slukker det efter et lille minuts tid, men måske det har hængt og på den måde brændt rørene?

Har sat de to sværeste i - ikke så galt som jeg frygtede udfra trådene herinde (men er heller ikke kommet til de små møtrikker endnu)
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #11 Dato: 18. August 2008 kl: 23:28:29 »
Hej Det kan godt være det er forkert, men jeg kører med dette relæ i øjeblikket.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=2031716349&n=848421626&pn=1160611265

Det har da de samme ben, og bilen starter med det samme.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #12 Dato: 19. August 2008 kl: 01:04:03 »
et minut er aaaaaalt for lang tid, så svaret til spørgsmålet er ja. Lang glødetid=kortere levetid på rørene.

Det er formentligt signalet fra vandtemp til gløderelæ der mangler, hvis relæet ikke for det signal tror den bilen står i sibirien og gløøder derfor i de maksimale 60 sek.
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Tiltagende startproblemer
« Svar #13 Dato: 19. August 2008 kl: 10:04:02 »
Ja.. tjeck lige ledningen på temp føleren på studsen i enden af topstykket, skift den evt. de koster ikke alverden. I mellemtiden så lad den bare gløde maks 10-15 seks.. det burde være alt rigeligt for at få den igang.

Men det er da kanon at den har kunnet trække sig selv igang uden gløderør.. så skal du ihvertfald IKKE frygte for din kompression!

Sugediesel med oliesprøjt.. det er sku noget holdbart kram. 8)

3 cheers for the invunerable sauger!  :D

Hvor tit skifter du olie?

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Tiltagende startproblemer
« Svar #14 Dato: 19. August 2008 kl: 10:19:29 »
Citat fra: "jankjerbye"
Ja.. tjeck lige ledningen på temp føleren på studsen i enden af topstykket, skift den evt. de koster ikke alverden. I mellemtiden så lad den bare gløde maks 10-15 seks.. det burde være alt rigeligt for at få den igang.


Der sidder også en enkelt føler på studsen i siden af topstykket, sender den også signal til relæet? Jeg skal have nye følere helt sikkert. Hvordan cheker jeg om de virker??

Citat fra: "jankjerbye"

Men det er da kanon at den har kunnet trække sig selv igang uden gløderør.. så skal du ihvertfald IKKE frygte for din kompression!


Altså, det startede jo med jeg pludselig skulle til at trække koldstartskablet (et rør nede). Har kun tidligere haft brug for det i minus grader. Så skulle starteren til at køre 3 sek i stedet for et halvt sekund (to rør nede) og til sidst i 10-15 sekunder for at få den igang (tre rør nede). Jeg kan pricipielt godt få den igang nu, 20-30 sekunder på starteren (alle rør nede) og mere røg end fra Viggo-mobilen, men det nænner jeg ikke for hverken batteri eller starter!

Er dog stadig overrasket over at alle rør gik på under 14 dage  :roll:
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)