Vores biler. > Din bil...

"Otto" min Ex-mili JX Caravelle

(1/3) > >>

jankjerbye:
Efter at have brugt vores luftkølede Westfalia som allround køretøj på gården, til ferie, børnetransport o.s.v var manglen af en grov gulpladebil der kunne aflaste den stakkels camper blevet tydeligt. Jeg var LIGE ved at købe en T4, men nordjyllands alfaderlige T3 guru reddede mig på stregen ved at trække en gammel godt brugt militær caravelle op af hatten til den HELT rigtigt pris. Med stor hjælp fra gode VW venner lykkedes det at få alt mekanisk i syns-stand på rekord tid.. TUSIND TAK gutter... Nu begynder vi så småt at anvende den til den grove kørsel og så ved vi jo allesammen godt hvordan det er med en 30 år gammel gulpladebus.. SÅ begynder der at dukke småting op.

Lige nu står den stille med defekt generator (nærig som jeg er har jeg været 2 brugte igennem der levede ca. 14 dage hver) og et snart dødt bundstykke i tændingslåsen. Den spilder olie fra venstre side af motoren, satser på at minimere en stor del ved at skifte ventildækselpakning (havde bestilt en forkert gammel model af kork der ikke passede til støtterne). Den drypper kølevand fra samlingerne mellem køleslanger og rør under vognen, jeg kan se at der er anvendt almindelige spændebånd, det skal også ses til. Satser på at have den på vejen igen i løbet af maks. 14 dage.. så må vi se hvad der mere dukker op :)

Et hurtigt billede fra synsklargøring.
 

Med min erfaring fra mine 3 tidligere diesel t3ere er planen at køre JXeren indtil den første større "dyre" reperation dukker op og så i mellemtiden bygge en TDi klar til den med manifold, bundkar, motorophæng o.s.v så jeg ikke først skal til at lave det når jeg har en død eller halvdød motor. Og så skifte til TDi hen over en sommerferie. Men.. en ting er jo forkromede planer, noget andet er virkeligheden.. Indtil nu kører JXeren "fint".. bruger en liter olie pr. 100 km og ryger gevaldigt ved opstart selv i varmt vejr.. :) Oh the joys of diesel :)

Imens at det mekaniske arbejde foregår er jeg gået i gang med at tackle det evige samlingsrusts problem, jeg fjerner rusten mekanisk, konverterer rusten til ferrosalte med en kemisk process (Jeg bruger FerTan, men det er ikke det eneste produkt der benytter sig af denne kemiske process), vasker saltene af og tørrer af, forsegler med 2x epoxy, BÅDE på inderside og yderside, ellers er det værdiløst. Derefter 221 fuge, en industri toplak over de grå epoxystriber og sorte sik striber og så forsegle det hele med voks. Med toplakken får man også håndteret de stenslag og ridser (samme process som samlingerne) der er begyndt at ruste.  Det bliver industri-lak i mat VWL67M, nemt at reparere og male over i når man får buler, ridser eller når man bliver mindet om at ens forarbejde har været sjusket hist og her ved at rusten kommer igen. Just for the record.. vi er ENIGE om at der IKKE er noget der erstatter at skære alt det dårlige væk og erstatte med ren plade, alt andet er at tisse i bukserne, men det holder tidsplanen og budgettet ikke til i dette projekt og så må man håndtere det så godt man kan hjemme i garagen.. Stålbørste, FerTan, Epoxy, industrilak, voks er mit bedste bud..

Altialt en fixer-upper.. 100% bastler farzeug, helt som vi kan lide det.. (nogen af os) :D

Et billede af samlingsrust håndtering indefra.


Flere billeder af processen vil jeg bestræbe mig på at smide op herinde når jeg har tiden til det... Håber at se jer derude på landevejen..

mvh

Jan i Milibussen "Otto"

Mort_K:
Tror der er gået noget galt i billede overførslen Jan, jeg ka ihvertfald ikke se billederne  :/

jankjerbye:
Ok.. har uploadet dem til galleriet og linket direkte.. så skulle de være synlige.. :)

jensjakob:
Kølerør. Drypper. Hmmm. Mon ikke de er knækket lige indenfor støttebøsningen?

Jeg tror jeg har et sæt liggende et sted du måske kan få?

jankjerbye:
Måske.. Til at starte med skifter jeg spændebånd og får dem mokket ind på plads.. de har skubbet sig næsten 1,5 cm fra den oprindelige montering.. at dømme ud fra undervognsbehandlingen på røret :D

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version