T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 03. Juni 2007 kl: 21:58:00

Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 03. Juni 2007 kl: 21:58:00
KY er jo som bekendt legendarisk grundet dens gode køling og derfor lange holdbarhed. Vi andre har bare måttet kigge langt efter de heldige, der ejer sådan en.

Men nu er der hjælp at hente.

KY'erens ekstra køling skyldes ekstra kølekanaler mellem cylindrene. De ses på dette billede af blokken - det er de små runde, der sidder to og to mellem cylindrene ( - og ja, der er en masse løberust på - den er nemlig lige blevet honet til 80,01 og har lige fået vasket spåner ud i vaskemaskinen, så den skal lige have en klud med diesel):

(http://aycu40.webshots.com/image/16599/2004258526098230305_rs.jpg)

Og KY-topstykket har de tilsvarende kanaler:

(http://aycu36.webshots.com/image/19075/2004268780300421570_rs.jpg)

Nu er problemet imidlertid, at dette topstykke er dødt, og nye komponenter til KY'ere er stærkt überteuert - alt for dyre. Derfor besluttede jeg at gøre et eksperiment. Hvis man kigger nøje på boringerne til de ekstra kanaler på de ovenstående billeder, så ser de meget håndborede ud. De sidder lidt upræcist og er kun så runde og lodrette, som en håndbore maskine laver dem. Derfor var min tese, at det garanteret er den samme støbning, der bare er forarbejdet med ekstra huller. Det måtte efterprøves. Jeg gik ud på fjernlageret:

(http://aycu14.webshots.com/image/19013/2004281804342530856_rs.jpg)

Og der fandt jeg et skrottet topstykke fra en for længst afdød CS.

(http://aycu23.webshots.com/image/18222/2004295459802114506_rs.jpg)

Så tog jeg en borematrise i form af en toppakning fra en AAZ (den har de samme ekstra kølekanaler) og fixerede den med et par topbolte. Så startede jeg min gamle Makita med et 5,5 mm bor i og borede i den smørbløde alugods. Og resultatat voila:


(http://aycu36.webshots.com/image/17155/2004215099154449218_rs.jpg)

Og som det måske ses hældte jeg vand i for at checke forbindelsen til de nye huller, og det var helt som forventet - der piplede vand op.

Nu da jeg både havde et KY og et CS topstykke kunne jeg så måle lidt på det. Godstykkelsen, hvor jeg borede, er totalt identisk med godstykkelsen i KY-toppen, og når jeg lader skydelærens dybdeanslag gå i bund (til loftet af vandkammeret) får jeg totalt samme mål, så nu skal der dælme overbevisende argumenter til at bilde mig ind at det ikke er identiske støbninger.

Se det åbner jo nye perspektiver. For hullerne i blokkene er lige så lette at lave - det har jeg gjort før på en volumenforøget JX'er. Resultatet er, at man med en akku-boremaskine (ja brug bare en søjle, hvis det skal være fint...) og et 5,5 mm bor kan opnå samme fine køling som KY'eren har og derved medvirke til at løse T3-dieselens største problem - hedeture.
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Bo efter 03. Juni 2007 kl: 22:19:51
Ja se det åbner sq da perspektiver.....Husker dog godt at du snakkede lidt om at prøve det til træffet.

Fedt fjernlager for resten :D  Var der ikke mere plads i hønsehuset :?:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: poot efter 03. Juni 2007 kl: 22:31:03
---- Er det det jeg skal gøre når jeg skal sætte den nye blok på. købe en KY toppakning i stedet for en JX. og bruge den som skabelon til at bore huller i blok og top. 8)  8) [size=18]Men hvad med bore spåner .[/size] Skal vi satse på at olie filtret tager dem.  :?  :?  :?


MÅ Hellere lade være
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: T3Sync efter 03. Juni 2007 kl: 22:33:49
:D COOL  :D
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: TONY efter 03. Juni 2007 kl: 23:43:50
Citat fra: "poot"
---- Er det det jeg skal gøre når jeg skal sætte den nye blok på. købe en KY toppakning i stedet for en JX. og bruge den som skabelon til at bore huller i blok og top. 8)  8) [size=18]Men hvad med bore spåner .[/size] Skal vi satse på at olie filtret tager dem.  :?  :?  :?


MÅ Hellere lade være


......POUL  :shock:  det er søndag aften - man er træt - man skal på arbejde tidligt i morgen - MEN hvis du vil fange borespåner fra vandkanalerne i dit OLIEFILTER ?????? så er din blok vist død i forvejen  :shock:  :wink: ( for du propper da oliekanalerne til, ik´)

Tony
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: poot efter 04. Juni 2007 kl: 10:06:33
Ups du har sgu da ret..  :shock:
   
 Men nu ved jeg ikke lige, om JX blokken har adgang til vand der. DET ER SIKKERT NOGET JARL har undersøgt. han har jo så mange blokke 8)  Ellers var det jo værd at overveje, hvis det gavner kølingen og topstykket.    

NU ER DET MANDAG :lol:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 04. Juni 2007 kl: 13:26:56
Det er helt det samme på en JX-blok, og bestemt værd at overveje, men man er jo så også nødt til at bore en JX-toppakning på de samme steder, da den jo ikke har hullerne, og en toppakning fra en KY duer ikke, da den er beregnet til en boring på 79,5 mm.

Ang. spåner, så kan man jo tage en støvsuger og holde helt hen til boret - så burde man fange det meste.

Og så lige for en god ordens skyld: Jeg påtager mig intet ansvar for skader, svækkelse af godset, utætheder eller andre fejl, der måtte opstå som følge af processen. Jeg fortæller blot, hvad og hvordan jeg selv vil gøre, og når min bliver samlet, skal jeg også nok berette om effekten (og de eventuelle problemer/fejl) ved det.
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: jankjerbye efter 04. Juni 2007 kl: 13:32:31
Det er meget spændende, men det er vel primært en enbefalelsesværdig boring når motoren skal renoveres alligevel? Det er for meget bøvl at gøre på en samlet fungerende motor?
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 04. Juni 2007 kl: 13:44:05
Citat fra: "jankjerbye"
Det er meget spændende, men det er vel primært en enbefalelsesværdig boring når motoren skal renoveres alligevel? Det er for meget bøvl at gøre på en samlet fungerende motor?


Enig! Og da din har 1) oliesprøjt under stemplerne, 2) ingen turbo, 3) oliekøler og 4) sikkert også wasserkit - så er dit problem vel snarere at opnå drifttemperatur... :wink:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: casper efter 05. Juni 2007 kl: 01:01:50
SB uden turbo er som en CS, dvs. 50 hk........ hvor du nu har 80 hk hvis du har ladekøler monteret, ellers 70 hk.

Jeg tror ikke du finder ekstra kølekanaler på din SB blok.
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: jensjakob efter 05. Juni 2007 kl: 01:08:50
Citat fra: "poot"
[size=18]Men hvad med bore spåner .[/size]


Jeg vil sige noget her om at proppe alle irrelevante kanaler GODT til med papir, inden du borer - og derudover lyder Jarls råd om at støvsuge samtidig meget godt (det virker perfekt for mig hver gang jeg borer huller i væggen, op med støvsugeren, suge suge bore bore, meget pænt :-) )

Husk lige når du propper papir i alle huller i toppen, at bruge noget papir som ikke efterlader rester derinde, så er du næsten ligevidt, om dine kølekanaler stopper pga metalspån eller papirstykker...........

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 05. Juni 2007 kl: 08:30:31
Citat fra: "Jørgen"
Jeg har før pippet om min SB 1,6 TD. Jeg troede, at min turborenovering var løsningen på den blå start røg, men må erkende, at det er kommet igen (men det går lidt hurtigere over end før) trods de relevante forundersøgelser. Jeg arbejder derfor på en adskillelse og renovering af motoren om 2 uger, så vi er klar til sommerferie i Norge.

Hvordan er det med disse ekstra kølehuller i en SB blok?

Casper har ret - de er der ikke.

Hvordan vil en SB arte sig uden turbo? Og hvad vil det betyde for ydelsen?

Som Casper skriver som en CS, men så skal hele åndedrættet - manifolder, luftfilterkasse, udstødning, dyser(skal sænkes i tryk) laves om til CS (en sugediesel kan nemlig slet ikke få luft nok gennem den trange turbomanifold, der er beregninget til trykfodring). Samtidig skal oliefrem-og returløbene i hhv. oliefilterflangen og bundkarret proppes. Det er jo din vurdering, om det kan betale sig, men jeg ville aldrig kaste mig ud i det - ikke mindst fordi motoren formentligt bruger ca. lige så meget olie uden turbo - forudsat at turboen ikke selv er problemet, men du skriver jo, at den er renoveret.  
Mvh
Jørgen
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: poot efter 05. Juni 2007 kl: 09:12:49
Citat fra: "Jarl"

Enig! Og da din har 1) oliesprøjt under stemplerne, 2) ingen turbo, 3) oliekøler og 4) sikkert også wasserkit - så er dit problem vel snarere at opnå drifttemperatur... :wink:


Det er sgu da derfor han går og skruer på pumpen :wink:

@ jensjakob    Tak for rådet.  klistre måske alle huller til med gaffa tape, i stedet for. men støvsuger udemærket..    Afventer lige Jarl's forsøg, GODT VI HAR HAM :)

Mange hilsner
 :lol:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: verner efter 05. Juni 2007 kl: 11:46:05
Citat fra: "Jarl"
men man er jo så også nødt til at bore en JX-toppakning på de samme steder, da den jo ikke har hullerne, og en toppakning fra en KY duer ikke, da den er beregnet til en boring på 79,5 mm.


hmm bore i en toppakning!! :roll:  vil det ikke svække den væsentlig? :?
hvordan vil du få den tæt? så den ikke skyder vand i cyl. :?
kan man ik finde en anden toppakning som passer? måske fra en 1,6 benzin f.eks golf2..... :?  :shock:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: casper efter 05. Juni 2007 kl: 12:28:01
ja det er stortset det samme. Men så har du jo også en vandkølet Garret turbolader hvor "vi" kører med en ikke-vandkølet KKK lader
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: poot efter 04. Oktober 2007 kl: 22:09:31
Hej er der snart ved at være erfaringer på projektet.  og som verner skriver, sker der noget ved at bore i en JX toppakning.  

Ps Hvor meget vil det betyde, hvis man brugte en KY pakning, den vil jo stadig have den rigtige flade at lægge an på.

Hilsen Poul
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 31. Oktober 2007 kl: 22:22:46
Citat fra: "ant.nunes"
..hej  jarl...jeg har følgt dit indlæg med interesse...har du samlede motoren?altså CS top og KY shortblok?...jeg er da lidt nysguerrigt da jeg sidder ind med en ligning opstilling...AAZ short blok og CS top....
-----det vil værre rart at vide om splejsning fungerer godt,,,vh...ant


Ja, der er erfaringer:

Topstykket, som jo i øvrigt er identisk mellem CS og JX pånær ventilerne, kører rigtig fint på den KY-opborede JX-blok. Ingen problemer i det. Dejlig motor med et skud mere i bunden end 1,6.

AAZ er jo en blok, der er beregnet til hydroløftere. Derfor skal den forsynes med et topstykke med hydro - og altså ikke hverken CS, JX eller KY. Tilgengæld passer den plug'n'play med 1,6 hydro-topstykkerne, og sådan nogle flyder landet jo over med, da topstykkerne holder alt for længe i Golferne. MEN jeg ville ikke selv gøre det, hvis jeg havde alternativer. Det springende punkt bliver kompressionsforholdet. Forkammerervolumenen i 1,6 toppen er jo tilpasset en slagvolumen på netop 1,6 og øger man dennne til 1,9, så vookser kompressionsforholdet. Det er så muligt at skifte forkamrene ud til 1,9 kamre, og så passer pengene igen.

Og til alle dem, som faktisk kører med den kombination: Ja, jeg er overdrevet perfektionistisk, og jeres maskiner skal nok holde, hvis man kører og justerer med hjernen. Alligevel kan jeg godt lide lidt vished for, at forbrændingens Pmax holder sig indenfor plejllejernes belastbarhed. Pas i hvert fald på ikke at time for aggressivt.
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 31. Oktober 2007 kl: 22:31:41
Citat fra: "poot"
Hej er der snart ved at være erfaringer på projektet.  og som verner skriver, sker der noget ved at bore i en JX toppakning.  

Endnu ingen problemer iagttaget, hvad der imidlertid ikke er en garanti...

Ps Hvor meget vil det betyde, hvis man brugte en KY pakning, den vil jo stadig have den rigtige flade at lægge an på.

Det dutter ikke, fordi KY'eren jo har en 3 mm større boring, hvilket pakningen er tilpasset, ogg derfor vil volumen, når stemplet er i top være alt forstor med et stort fald i komporessionsforholdet til følge.

Hilsen Poul


Når morgendagen gryer, skal jeg nok tage en lille video af den snurrede hybridmotor, der pt. er udstyret med saugeråndedræt, fordi rigtige mænd synes at hårtørrer er noget for metrosexuelle danseinstruktører... :wink:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Mølle efter 31. Oktober 2007 kl: 22:32:38
hvad er det der gør, at en blok, forberedt for hydr.løftere ikke kan lide en top med mek.løftere??? sker der en ophobning af olie et eller andet sted, eller hvor ligger hunden begravet???
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: WBX Manden efter 31. Oktober 2007 kl: 22:38:11
Citat fra: "Mølle"
hvad er det der gør, at en blok, forberedt for hydr.løftere ikke kan lide en top med mek.løftere??? sker der en ophobning af olie et eller andet sted, eller hvor ligger hunden begravet???


Det ved selv jeg ! :lol:

Det er noget med vand og oliekanaler lapper ind over hinanden på de forskellige topstykker/ blokke ... tror jeg nok  :?:  :idea:   :roll:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 31. Oktober 2007 kl: 22:43:14
Problemet er simpelthen overlap mellem kanaler. Hydroblokken har som bekendt 4 oliereturkanaler, mens den "mekaniske" blok kun har 3. Den ekstra returoliekanal sidder overfor en vandkanal på det mekaniske topstykke. Konsekvensen ville derfor være, at der bliver passage mellem vand og oliekredsene, og det kan vi jo ikke lide. Selvf. kan man lave nogle kunststykker med at "proppe" et hul af f.eks. ved at dreje et gevind og skrue en prop ind, meeeeen så svært er det jo heller ikke at opdrive et topstykke, som passer til ens blok.

Der er én undtagelse fra ovenstående: Det er den ægte KY-blok. Den har nemlig ab fabrik blændet det omtalte sted. Det betyder, at den både kan køre med det ene og det andet (men hydroerne vil ikke virke, hvorfor de skal erstattes med mek. og derfor skal ventilerne også skiftes, så kan det betale sig???).Men mere interessant er det, at KY derfor også kan køre med AAZ/1Y-familiens multilayer-steel-toppakning. Det betyder nemlig, at sprungne toppakninger stort set bliver en saga blot.
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 31. Oktober 2007 kl: 22:44:08
De var du lige først Rasmus - så det ikke, sorry.
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Mads-kaa efter 31. Oktober 2007 kl: 22:54:34
Citat fra: "Jarl"
Problemet er simpelthen overlap mellem kanaler. Hydroblokken har som bekendt 4 oliereturkanaler, mens den "mekaniske" blok kun har 3. Den ekstra returoliekanal sidder overfor en vandkanal på det mekaniske topstykke. Konsekvensen ville derfor være, at der bliver passage mellem vand og oliekredsene, og det kan vi jo ikke lide. Selvf. kan man lave nogle kunststykker med at "proppe" et hul af f.eks. ved at dreje et gevind og skrue en prop ind, meeeeen så svært er det jo heller ikke at opdrive et topstykke, som passer til ens blok.


Hvorfor ikke bare fylde olie på kølesystemet, det burde vel også give lavere olietemperatur og så behøver man ikke investere i en oliekøler :lol:  :lol:

/Mads
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: poot efter 31. Oktober 2007 kl: 23:37:23
Hej jarl.

Ville det være muligt, at lægge et billede, af en skannet KY toppakning ind i galleriet.

 Så vi kunne få en billig skærpelon. (kommer til at have en nudansk ordbog :evil: )   Howdiaudi kikker jo også noget, når man både bestiller både en JX og en KY toppakning :)     DE KUNNE JO TRO JEG VAR RADIKAL :?

Hilsen Poul
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 01. November 2007 kl: 08:51:57
Citat fra: "Mads-kaa"

Hvorfor ikke bare fylde olie på kølesystemet, det burde vel også give lavere olietemperatur og så behøver man ikke investere i en oliekøler :lol:  :lol:

/Mads


Få hold i det snifferi Mads! Jeg tror ikke, at du kan administrere at have så tæt omgang med opløsningsmidler... :wink:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 01. November 2007 kl: 08:54:57
Skal nok prøve på en eller anden måde at få lavet en meningsfuld skabelon af, hvor hullerne til de ekstra kølekanaler skal være. Arbejder på sagen...
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: FarT3 efter 01. November 2007 kl: 20:43:42
Jarl Skriver

Citér
den KY-opborede JX-blok.

Betyder det at man kan bore en JX blok op til en KY. :?:
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: jankjerbye efter 01. November 2007 kl: 21:27:44
Man kan ihvertfald hone/bore op til 3. overstørrelse og så har man  ... jeg har glemt det .. Jarl??? 1679 ccm? Det er hvad jeg kører med. En slags "fattigmands" - KY . Billige stempler og den slags i bytte for en smule performance..

Det kan som Jarl skriver nok ikke betale sig at komme op i KY størrelse med mindre man har stemplerne liggende i forvejen. De er KUN fremstillet til Y motoren i T3 og derfor i meget færre eksemplarer. 1,6 og 1,9 stemplerne sidder jo også i deres omfattende personvognsprogram, så dem er der mange af på markedet.

/Jan
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 01. November 2007 kl: 21:50:48
En 1,6 blok har i virkeligheden 1588 ccm. Prøv selv at regne efter.
Det har den fordi boringen er 76,51 mm og slaglængden 86,4 og der er 4 cylindre. Så langt så godt.

Men det bliver slidt det skidt, og derfor kan det være nødvendigt at bore op og sætte nye og større stempler i, så tolerencen mellem stempel og cylinder igen bliver acceptabel.

Overstørrelsestempler til 1,6 findes i 3 mål:

1) 76,73 mm
2) 76,98 mm og
3) 77,48 mm

I det stempel/cylinderspillerumemt andrager 0,03 mm i ny tilstand skal der altså lægges dette tal tiil de ovenstående - så har man cylinderdiameteren. I parantes kan det bemærkes at 1. overstørrelse aldrig bruges i praksis. - Det er simpelthen for lille et spring til at fjerne slitagen.

Når så motoren er slidt op igen, så er den egentlig parat til containeren med mindre man tænker kreativt og borer yderligere op. Storebror KY på 1,7 har samme slaglængde som 1,6, men finder de ekstra kubik vha. større stempeldiameter. Der er en std. størrelse på 79,48/79,51 mm (det er indlysende, hvorfor jeg opgiver to tal - right? stempeldiameter/cylinderdiameter)

Altså skal honeren i en 1,6 blok bare æde et par mm af blokken, så bliver der plads til 1,7 stempler i std. størrelse. Og nu kan hele cirkus begynde forfra med nye overstørrelsestempler til KY:

1) 79,73 mm
2) 79,98 mm og endelig
3) 80,48 mm

I princippet har en blok altså mindst 6 "liv", meeen så meget tålmodighed kan man jo ikke forlange af et menneske. Kurt - og mange andre - kan lide kubik, og derfor kan stemplerne ikke blive store nok hurtigt nok.

Den eneste joker man skal indregne er 1,9-syndromet - de revnede cylindervægge. Som det fremgår af tallene ovenfor er boringen i 1,7 identisk med boringen i 1,9 (det betyder IKKE, at de passer stempler sammen!) Den større boring opnåes ved at fjerne gods fra cylindervæggene. Logik for burehøns siger at jo tyndere væggene er, jo mindre varme kan de aflede og jo svagere er de. Det viser sig desværre i praksis på 1,9'eren, som fra tid til anden har tilbøjelighed til at lave en revne i en cylindervæg. Det fænomen er ukendt på 1,6 hvor væggene jo er tykkere. Jeg siger ikke, at dte behøver at være kritisk at bore så stort p - som sagt har jeg selv en prøvekanin liggende i min Syncro pt., og den kører fint. Men også af hensyn til de tynde cylindervægge er en fornuftig olie og vandkøling vigtigt.
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: FarT3 efter 02. November 2007 kl: 07:45:03
Den fik jeg ikke lige fat i Jarl ! Du skriver :

Den eneste joker man skal indregne er 1,9-syndromet - de revnede cylindervægge. Som det fremgår af tallene ovenfor er boringen i 1,7 identisk med boringen i 1,9 (det betyder IKKE, at de passer stempler sammen!) Den større boring opnåes ved at fjerne gods fra cylindervæggene.

Har 1,9 samme boring som 1,7 men skaffer den ekstra volume ved større slaglængde ?

Er en 1,9 blok bare en 1,6 der er boret op og derfor har tyndere vægge ?
Titel: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
Indlæg af: Jarl efter 02. November 2007 kl: 10:58:11
Citat fra: "FarT3"
Den fik jeg ikke lige fat i Jarl ! Du skriver :

Den eneste joker man skal indregne er 1,9-syndromet - de revnede cylindervægge. Som det fremgår af tallene ovenfor er boringen i 1,7 identisk med boringen i 1,9 (det betyder IKKE, at de passer stempler sammen!) Den større boring opnåes ved at fjerne gods fra cylindervæggene.

Har 1,9 samme boring som 1,7 men skaffer den ekstra volume ved større slaglængde ?

Yes! Boringen er den samme, men slaglængden varierer. 1,6 og 1,7 slår 86,4 mm - 1,9 slår 95,5 mm - altså er 1,9 blokken 11 mm højere, hvad der afstedkommer, at man skal rette lidt på dyserør mv., når man monterer 1,6-komponenter på den.

Er en 1,9 blok bare en 1,6 der er boret op og derfor har tyndere vægge

Nej - en 1,9-blok er "sin egen støbning", men stadig i 827-familien. Derfor er f.eks. placeringen af de enkelte cylindres centrum identisk med 1,6'eren, men da de er boret mere op, er der mindre godstykkelse i mellem de enkelte cylindre. Sagt på en anden måde, så er f.eks cylindervæggen mellem cyl 2 og 3 tyndere på en 1,9'er end på en 1,6'er. Som std. er 1,9 boringen 3 mm større end 1,6'eren. Altså er der 3 mm mindre gods i væggen mellem cylindrene... Set i lyset af, at det i forvejen er tyndt, og at der hersker adskillige hundrede bars overtryk, samt at temperaturen i forbrændingsmaterialet ved Pmax nærmer sig 1900 grader på en TD, så forstår man, at denne væg har ganske belastende livsbetingelser. Desværre viser det sig også, at vores venner i Wolfburg (igen) har ladet uforanderligheden råde, så "der var bestemt ingen grund til at flytte cylindrene mere fra hinanden". Det var der tilsyneladende heller ikke, da de fik den fremragende ide at lave en 2,0 TDI med en ordentlig røvfuld hk og megahøjt middeltryk over stemplet, så nu har indehaveren af cylinderservice vist lige købt ferielejlighed i Monaco... :wink:  - Det er nemlig ikke helt gratis at renovere blokke ved at bore op og presse en ny foring i, der er lavet af et bedre materiale end det frosne smør, som VW's blokke er støbt af.