Forfatter Emne: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY  (Læst 3934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Dato: 03. Juni 2007 kl: 21:58:00 »
KY er jo som bekendt legendarisk grundet dens gode køling og derfor lange holdbarhed. Vi andre har bare måttet kigge langt efter de heldige, der ejer sådan en.

Men nu er der hjælp at hente.

KY'erens ekstra køling skyldes ekstra kølekanaler mellem cylindrene. De ses på dette billede af blokken - det er de små runde, der sidder to og to mellem cylindrene ( - og ja, der er en masse løberust på - den er nemlig lige blevet honet til 80,01 og har lige fået vasket spåner ud i vaskemaskinen, så den skal lige have en klud med diesel):



Og KY-topstykket har de tilsvarende kanaler:



Nu er problemet imidlertid, at dette topstykke er dødt, og nye komponenter til KY'ere er stærkt überteuert - alt for dyre. Derfor besluttede jeg at gøre et eksperiment. Hvis man kigger nøje på boringerne til de ekstra kanaler på de ovenstående billeder, så ser de meget håndborede ud. De sidder lidt upræcist og er kun så runde og lodrette, som en håndbore maskine laver dem. Derfor var min tese, at det garanteret er den samme støbning, der bare er forarbejdet med ekstra huller. Det måtte efterprøves. Jeg gik ud på fjernlageret:



Og der fandt jeg et skrottet topstykke fra en for længst afdød CS.



Så tog jeg en borematrise i form af en toppakning fra en AAZ (den har de samme ekstra kølekanaler) og fixerede den med et par topbolte. Så startede jeg min gamle Makita med et 5,5 mm bor i og borede i den smørbløde alugods. Og resultatat voila:




Og som det måske ses hældte jeg vand i for at checke forbindelsen til de nye huller, og det var helt som forventet - der piplede vand op.

Nu da jeg både havde et KY og et CS topstykke kunne jeg så måle lidt på det. Godstykkelsen, hvor jeg borede, er totalt identisk med godstykkelsen i KY-toppen, og når jeg lader skydelærens dybdeanslag gå i bund (til loftet af vandkammeret) får jeg totalt samme mål, så nu skal der dælme overbevisende argumenter til at bilde mig ind at det ikke er identiske støbninger.

Se det åbner jo nye perspektiver. For hullerne i blokkene er lige så lette at lave - det har jeg gjort før på en volumenforøget JX'er. Resultatet er, at man med en akku-boremaskine (ja brug bare en søjle, hvis det skal være fint...) og et 5,5 mm bor kan opnå samme fine køling som KY'eren har og derved medvirke til at løse T3-dieselens største problem - hedeture.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #1 Dato: 03. Juni 2007 kl: 22:19:51 »
Ja se det åbner sq da perspektiver.....Husker dog godt at du snakkede lidt om at prøve det til træffet.

Fedt fjernlager for resten :D  Var der ikke mere plads i hønsehuset :?:

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #2 Dato: 03. Juni 2007 kl: 22:31:03 »
---- Er det det jeg skal gøre når jeg skal sætte den nye blok på. købe en KY toppakning i stedet for en JX. og bruge den som skabelon til at bore huller i blok og top. 8)  8) [size=18]Men hvad med bore spåner .[/size] Skal vi satse på at olie filtret tager dem.  :?  :?  :?


MÅ Hellere lade være
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

T3Sync

  • Gæst
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #3 Dato: 03. Juni 2007 kl: 22:33:49 »
:D COOL  :D

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #4 Dato: 03. Juni 2007 kl: 23:43:50 »
Citat fra: "poot"
---- Er det det jeg skal gøre når jeg skal sætte den nye blok på. købe en KY toppakning i stedet for en JX. og bruge den som skabelon til at bore huller i blok og top. 8)  8) [size=18]Men hvad med bore spåner .[/size] Skal vi satse på at olie filtret tager dem.  :?  :?  :?


MÅ Hellere lade være


......POUL  :shock:  det er søndag aften - man er træt - man skal på arbejde tidligt i morgen - MEN hvis du vil fange borespåner fra vandkanalerne i dit OLIEFILTER ?????? så er din blok vist død i forvejen  :shock:  :wink: ( for du propper da oliekanalerne til, ik´)

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #5 Dato: 04. Juni 2007 kl: 10:06:33 »
Ups du har sgu da ret..  :shock:
   
 Men nu ved jeg ikke lige, om JX blokken har adgang til vand der. DET ER SIKKERT NOGET JARL har undersøgt. han har jo så mange blokke 8)  Ellers var det jo værd at overveje, hvis det gavner kølingen og topstykket.    

NU ER DET MANDAG :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #6 Dato: 04. Juni 2007 kl: 13:26:56 »
Det er helt det samme på en JX-blok, og bestemt værd at overveje, men man er jo så også nødt til at bore en JX-toppakning på de samme steder, da den jo ikke har hullerne, og en toppakning fra en KY duer ikke, da den er beregnet til en boring på 79,5 mm.

Ang. spåner, så kan man jo tage en støvsuger og holde helt hen til boret - så burde man fange det meste.

Og så lige for en god ordens skyld: Jeg påtager mig intet ansvar for skader, svækkelse af godset, utætheder eller andre fejl, der måtte opstå som følge af processen. Jeg fortæller blot, hvad og hvordan jeg selv vil gøre, og når min bliver samlet, skal jeg også nok berette om effekten (og de eventuelle problemer/fejl) ved det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #7 Dato: 04. Juni 2007 kl: 13:32:31 »
Det er meget spændende, men det er vel primært en enbefalelsesværdig boring når motoren skal renoveres alligevel? Det er for meget bøvl at gøre på en samlet fungerende motor?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #8 Dato: 04. Juni 2007 kl: 13:44:05 »
Citat fra: "jankjerbye"
Det er meget spændende, men det er vel primært en enbefalelsesværdig boring når motoren skal renoveres alligevel? Det er for meget bøvl at gøre på en samlet fungerende motor?


Enig! Og da din har 1) oliesprøjt under stemplerne, 2) ingen turbo, 3) oliekøler og 4) sikkert også wasserkit - så er dit problem vel snarere at opnå drifttemperatur... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #9 Dato: 05. Juni 2007 kl: 01:01:50 »
SB uden turbo er som en CS, dvs. 50 hk........ hvor du nu har 80 hk hvis du har ladekøler monteret, ellers 70 hk.

Jeg tror ikke du finder ekstra kølekanaler på din SB blok.
Mvh. Casper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #10 Dato: 05. Juni 2007 kl: 01:08:50 »
Citat fra: "poot"
[size=18]Men hvad med bore spåner .[/size]


Jeg vil sige noget her om at proppe alle irrelevante kanaler GODT til med papir, inden du borer - og derudover lyder Jarls råd om at støvsuge samtidig meget godt (det virker perfekt for mig hver gang jeg borer huller i væggen, op med støvsugeren, suge suge bore bore, meget pænt :-) )

Husk lige når du propper papir i alle huller i toppen, at bruge noget papir som ikke efterlader rester derinde, så er du næsten ligevidt, om dine kølekanaler stopper pga metalspån eller papirstykker...........

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #11 Dato: 05. Juni 2007 kl: 08:30:31 »
Citat fra: "Jørgen"
Jeg har før pippet om min SB 1,6 TD. Jeg troede, at min turborenovering var løsningen på den blå start røg, men må erkende, at det er kommet igen (men det går lidt hurtigere over end før) trods de relevante forundersøgelser. Jeg arbejder derfor på en adskillelse og renovering af motoren om 2 uger, så vi er klar til sommerferie i Norge.

Hvordan er det med disse ekstra kølehuller i en SB blok?

Casper har ret - de er der ikke.

Hvordan vil en SB arte sig uden turbo? Og hvad vil det betyde for ydelsen?

Som Casper skriver som en CS, men så skal hele åndedrættet - manifolder, luftfilterkasse, udstødning, dyser(skal sænkes i tryk) laves om til CS (en sugediesel kan nemlig slet ikke få luft nok gennem den trange turbomanifold, der er beregninget til trykfodring). Samtidig skal oliefrem-og returløbene i hhv. oliefilterflangen og bundkarret proppes. Det er jo din vurdering, om det kan betale sig, men jeg ville aldrig kaste mig ud i det - ikke mindst fordi motoren formentligt bruger ca. lige så meget olie uden turbo - forudsat at turboen ikke selv er problemet, men du skriver jo, at den er renoveret.  
Mvh
Jørgen
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #12 Dato: 05. Juni 2007 kl: 09:12:49 »
Citat fra: "Jarl"

Enig! Og da din har 1) oliesprøjt under stemplerne, 2) ingen turbo, 3) oliekøler og 4) sikkert også wasserkit - så er dit problem vel snarere at opnå drifttemperatur... :wink:


Det er sgu da derfor han går og skruer på pumpen :wink:

@ jensjakob    Tak for rådet.  klistre måske alle huller til med gaffa tape, i stedet for. men støvsuger udemærket..    Afventer lige Jarl's forsøg, GODT VI HAR HAM :)

Mange hilsner
 :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #13 Dato: 05. Juni 2007 kl: 11:46:05 »
Citat fra: "Jarl"
men man er jo så også nødt til at bore en JX-toppakning på de samme steder, da den jo ikke har hullerne, og en toppakning fra en KY duer ikke, da den er beregnet til en boring på 79,5 mm.


hmm bore i en toppakning!! :roll:  vil det ikke svække den væsentlig? :?
hvordan vil du få den tæt? så den ikke skyder vand i cyl. :?
kan man ik finde en anden toppakning som passer? måske fra en 1,6 benzin f.eks golf2..... :?  :shock:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #14 Dato: 05. Juni 2007 kl: 12:28:01 »
ja det er stortset det samme. Men så har du jo også en vandkølet Garret turbolader hvor "vi" kører med en ikke-vandkølet KKK lader
Mvh. Casper