Forfatter Emne: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY  (Læst 3979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #15 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 22:09:31 »
Hej er der snart ved at være erfaringer på projektet.  og som verner skriver, sker der noget ved at bore i en JX toppakning.  

Ps Hvor meget vil det betyde, hvis man brugte en KY pakning, den vil jo stadig have den rigtige flade at lægge an på.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #16 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 22:22:46 »
Citat fra: "ant.nunes"
..hej  jarl...jeg har følgt dit indlæg med interesse...har du samlede motoren?altså CS top og KY shortblok?...jeg er da lidt nysguerrigt da jeg sidder ind med en ligning opstilling...AAZ short blok og CS top....
-----det vil værre rart at vide om splejsning fungerer godt,,,vh...ant


Ja, der er erfaringer:

Topstykket, som jo i øvrigt er identisk mellem CS og JX pånær ventilerne, kører rigtig fint på den KY-opborede JX-blok. Ingen problemer i det. Dejlig motor med et skud mere i bunden end 1,6.

AAZ er jo en blok, der er beregnet til hydroløftere. Derfor skal den forsynes med et topstykke med hydro - og altså ikke hverken CS, JX eller KY. Tilgengæld passer den plug'n'play med 1,6 hydro-topstykkerne, og sådan nogle flyder landet jo over med, da topstykkerne holder alt for længe i Golferne. MEN jeg ville ikke selv gøre det, hvis jeg havde alternativer. Det springende punkt bliver kompressionsforholdet. Forkammerervolumenen i 1,6 toppen er jo tilpasset en slagvolumen på netop 1,6 og øger man dennne til 1,9, så vookser kompressionsforholdet. Det er så muligt at skifte forkamrene ud til 1,9 kamre, og så passer pengene igen.

Og til alle dem, som faktisk kører med den kombination: Ja, jeg er overdrevet perfektionistisk, og jeres maskiner skal nok holde, hvis man kører og justerer med hjernen. Alligevel kan jeg godt lide lidt vished for, at forbrændingens Pmax holder sig indenfor plejllejernes belastbarhed. Pas i hvert fald på ikke at time for aggressivt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #17 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 22:31:41 »
Citat fra: "poot"
Hej er der snart ved at være erfaringer på projektet.  og som verner skriver, sker der noget ved at bore i en JX toppakning.  

Endnu ingen problemer iagttaget, hvad der imidlertid ikke er en garanti...

Ps Hvor meget vil det betyde, hvis man brugte en KY pakning, den vil jo stadig have den rigtige flade at lægge an på.

Det dutter ikke, fordi KY'eren jo har en 3 mm større boring, hvilket pakningen er tilpasset, ogg derfor vil volumen, når stemplet er i top være alt forstor med et stort fald i komporessionsforholdet til følge.

Hilsen Poul


Når morgendagen gryer, skal jeg nok tage en lille video af den snurrede hybridmotor, der pt. er udstyret med saugeråndedræt, fordi rigtige mænd synes at hårtørrer er noget for metrosexuelle danseinstruktører... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #18 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 22:32:38 »
hvad er det der gør, at en blok, forberedt for hydr.løftere ikke kan lide en top med mek.løftere??? sker der en ophobning af olie et eller andet sted, eller hvor ligger hunden begravet???

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #19 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 22:38:11 »
Citat fra: "Mølle"
hvad er det der gør, at en blok, forberedt for hydr.løftere ikke kan lide en top med mek.løftere??? sker der en ophobning af olie et eller andet sted, eller hvor ligger hunden begravet???


Det ved selv jeg ! :lol:

Det er noget med vand og oliekanaler lapper ind over hinanden på de forskellige topstykker/ blokke ... tror jeg nok  :?:  :idea:   :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #20 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 22:43:14 »
Problemet er simpelthen overlap mellem kanaler. Hydroblokken har som bekendt 4 oliereturkanaler, mens den "mekaniske" blok kun har 3. Den ekstra returoliekanal sidder overfor en vandkanal på det mekaniske topstykke. Konsekvensen ville derfor være, at der bliver passage mellem vand og oliekredsene, og det kan vi jo ikke lide. Selvf. kan man lave nogle kunststykker med at "proppe" et hul af f.eks. ved at dreje et gevind og skrue en prop ind, meeeeen så svært er det jo heller ikke at opdrive et topstykke, som passer til ens blok.

Der er én undtagelse fra ovenstående: Det er den ægte KY-blok. Den har nemlig ab fabrik blændet det omtalte sted. Det betyder, at den både kan køre med det ene og det andet (men hydroerne vil ikke virke, hvorfor de skal erstattes med mek. og derfor skal ventilerne også skiftes, så kan det betale sig???).Men mere interessant er det, at KY derfor også kan køre med AAZ/1Y-familiens multilayer-steel-toppakning. Det betyder nemlig, at sprungne toppakninger stort set bliver en saga blot.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #21 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 22:44:08 »
De var du lige først Rasmus - så det ikke, sorry.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #22 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 22:54:34 »
Citat fra: "Jarl"
Problemet er simpelthen overlap mellem kanaler. Hydroblokken har som bekendt 4 oliereturkanaler, mens den "mekaniske" blok kun har 3. Den ekstra returoliekanal sidder overfor en vandkanal på det mekaniske topstykke. Konsekvensen ville derfor være, at der bliver passage mellem vand og oliekredsene, og det kan vi jo ikke lide. Selvf. kan man lave nogle kunststykker med at "proppe" et hul af f.eks. ved at dreje et gevind og skrue en prop ind, meeeeen så svært er det jo heller ikke at opdrive et topstykke, som passer til ens blok.


Hvorfor ikke bare fylde olie på kølesystemet, det burde vel også give lavere olietemperatur og så behøver man ikke investere i en oliekøler :lol:  :lol:

/Mads

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #23 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 23:37:23 »
Hej jarl.

Ville det være muligt, at lægge et billede, af en skannet KY toppakning ind i galleriet.

 Så vi kunne få en billig skærpelon. (kommer til at have en nudansk ordbog :evil: )   Howdiaudi kikker jo også noget, når man både bestiller både en JX og en KY toppakning :)     DE KUNNE JO TRO JEG VAR RADIKAL :?

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #24 Dato: 01. November 2007 kl: 08:51:57 »
Citat fra: "Mads-kaa"

Hvorfor ikke bare fylde olie på kølesystemet, det burde vel også give lavere olietemperatur og så behøver man ikke investere i en oliekøler :lol:  :lol:

/Mads


Få hold i det snifferi Mads! Jeg tror ikke, at du kan administrere at have så tæt omgang med opløsningsmidler... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #25 Dato: 01. November 2007 kl: 08:54:57 »
Skal nok prøve på en eller anden måde at få lavet en meningsfuld skabelon af, hvor hullerne til de ekstra kølekanaler skal være. Arbejder på sagen...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #26 Dato: 01. November 2007 kl: 20:43:42 »
Jarl Skriver

Citér
den KY-opborede JX-blok.

Betyder det at man kan bore en JX blok op til en KY. :?:
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #27 Dato: 01. November 2007 kl: 21:27:44 »
Man kan ihvertfald hone/bore op til 3. overstørrelse og så har man  ... jeg har glemt det .. Jarl??? 1679 ccm? Det er hvad jeg kører med. En slags "fattigmands" - KY . Billige stempler og den slags i bytte for en smule performance..

Det kan som Jarl skriver nok ikke betale sig at komme op i KY størrelse med mindre man har stemplerne liggende i forvejen. De er KUN fremstillet til Y motoren i T3 og derfor i meget færre eksemplarer. 1,6 og 1,9 stemplerne sidder jo også i deres omfattende personvognsprogram, så dem er der mange af på markedet.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #28 Dato: 01. November 2007 kl: 21:50:48 »
En 1,6 blok har i virkeligheden 1588 ccm. Prøv selv at regne efter.
Det har den fordi boringen er 76,51 mm og slaglængden 86,4 og der er 4 cylindre. Så langt så godt.

Men det bliver slidt det skidt, og derfor kan det være nødvendigt at bore op og sætte nye og større stempler i, så tolerencen mellem stempel og cylinder igen bliver acceptabel.

Overstørrelsestempler til 1,6 findes i 3 mål:

1) 76,73 mm
2) 76,98 mm og
3) 77,48 mm

I det stempel/cylinderspillerumemt andrager 0,03 mm i ny tilstand skal der altså lægges dette tal tiil de ovenstående - så har man cylinderdiameteren. I parantes kan det bemærkes at 1. overstørrelse aldrig bruges i praksis. - Det er simpelthen for lille et spring til at fjerne slitagen.

Når så motoren er slidt op igen, så er den egentlig parat til containeren med mindre man tænker kreativt og borer yderligere op. Storebror KY på 1,7 har samme slaglængde som 1,6, men finder de ekstra kubik vha. større stempeldiameter. Der er en std. størrelse på 79,48/79,51 mm (det er indlysende, hvorfor jeg opgiver to tal - right? stempeldiameter/cylinderdiameter)

Altså skal honeren i en 1,6 blok bare æde et par mm af blokken, så bliver der plads til 1,7 stempler i std. størrelse. Og nu kan hele cirkus begynde forfra med nye overstørrelsestempler til KY:

1) 79,73 mm
2) 79,98 mm og endelig
3) 80,48 mm

I princippet har en blok altså mindst 6 "liv", meeen så meget tålmodighed kan man jo ikke forlange af et menneske. Kurt - og mange andre - kan lide kubik, og derfor kan stemplerne ikke blive store nok hurtigt nok.

Den eneste joker man skal indregne er 1,9-syndromet - de revnede cylindervægge. Som det fremgår af tallene ovenfor er boringen i 1,7 identisk med boringen i 1,9 (det betyder IKKE, at de passer stempler sammen!) Den større boring opnåes ved at fjerne gods fra cylindervæggene. Logik for burehøns siger at jo tyndere væggene er, jo mindre varme kan de aflede og jo svagere er de. Det viser sig desværre i praksis på 1,9'eren, som fra tid til anden har tilbøjelighed til at lave en revne i en cylindervæg. Det fænomen er ukendt på 1,6 hvor væggene jo er tykkere. Jeg siger ikke, at dte behøver at være kritisk at bore så stort p - som sagt har jeg selv en prøvekanin liggende i min Syncro pt., og den kører fint. Men også af hensyn til de tynde cylindervægge er en fornuftig olie og vandkøling vigtigt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #29 Dato: 02. November 2007 kl: 07:45:03 »
Den fik jeg ikke lige fat i Jarl ! Du skriver :

Den eneste joker man skal indregne er 1,9-syndromet - de revnede cylindervægge. Som det fremgår af tallene ovenfor er boringen i 1,7 identisk med boringen i 1,9 (det betyder IKKE, at de passer stempler sammen!) Den større boring opnåes ved at fjerne gods fra cylindervæggene.

Har 1,9 samme boring som 1,7 men skaffer den ekstra volume ved større slaglængde ?

Er en 1,9 blok bare en 1,6 der er boret op og derfor har tyndere vægge ?
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg