Forfatter Emne: Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY  (Læst 3973 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Højteknologisk transformation fra CS/JX-topstykke til KY
« Svar #30 Dato: 02. November 2007 kl: 10:58:11 »
Citat fra: "FarT3"
Den fik jeg ikke lige fat i Jarl ! Du skriver :

Den eneste joker man skal indregne er 1,9-syndromet - de revnede cylindervægge. Som det fremgår af tallene ovenfor er boringen i 1,7 identisk med boringen i 1,9 (det betyder IKKE, at de passer stempler sammen!) Den større boring opnåes ved at fjerne gods fra cylindervæggene.

Har 1,9 samme boring som 1,7 men skaffer den ekstra volume ved større slaglængde ?

Yes! Boringen er den samme, men slaglængden varierer. 1,6 og 1,7 slår 86,4 mm - 1,9 slår 95,5 mm - altså er 1,9 blokken 11 mm højere, hvad der afstedkommer, at man skal rette lidt på dyserør mv., når man monterer 1,6-komponenter på den.

Er en 1,9 blok bare en 1,6 der er boret op og derfor har tyndere vægge

Nej - en 1,9-blok er "sin egen støbning", men stadig i 827-familien. Derfor er f.eks. placeringen af de enkelte cylindres centrum identisk med 1,6'eren, men da de er boret mere op, er der mindre godstykkelse i mellem de enkelte cylindre. Sagt på en anden måde, så er f.eks cylindervæggen mellem cyl 2 og 3 tyndere på en 1,9'er end på en 1,6'er. Som std. er 1,9 boringen 3 mm større end 1,6'eren. Altså er der 3 mm mindre gods i væggen mellem cylindrene... Set i lyset af, at det i forvejen er tyndt, og at der hersker adskillige hundrede bars overtryk, samt at temperaturen i forbrændingsmaterialet ved Pmax nærmer sig 1900 grader på en TD, så forstår man, at denne væg har ganske belastende livsbetingelser. Desværre viser det sig også, at vores venner i Wolfburg (igen) har ladet uforanderligheden råde, så "der var bestemt ingen grund til at flytte cylindrene mere fra hinanden". Det var der tilsyneladende heller ikke, da de fik den fremragende ide at lave en 2,0 TDI med en ordentlig røvfuld hk og megahøjt middeltryk over stemplet, så nu har indehaveren af cylinderservice vist lige købt ferielejlighed i Monaco... :wink:  - Det er nemlig ikke helt gratis at renovere blokke ved at bore op og presse en ny foring i, der er lavet af et bedre materiale end det frosne smør, som VW's blokke er støbt af.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!