Forfatter Emne: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral  (Læst 9604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Dato: 02. September 2007 kl: 12:42:04 »
Hejsa,

Som nogle måske husker har jeg skiftet mit rør/slange system ud med et langt kobberrør med en aflastningsspiral lige inden slavecylinderen.

Havde oprindeligt bestilt et med slange hos Bosch, men da jeg hentede det sagde de at spiralen var ligeså god.

Det er den ikke  :evil:  :evil:  :evil:

I dag miste jeg igen koblingspedalen under foden, og heldigvis lige inden jeg kom hjem, så bussen holder og drypper i indkørslen.

Kraven var simpelthen revnet (træthedsbrud) så Jan og i andre der kører med spiral (!) må være forberedt på et brud før eller siden...

Nu skal jeg have lavet en løsning med slange og lige have fat i en bremserørstang mv.

Forslag til konstruktionen modtages meget gerne da jeg skal på weekendtur til Fyn om 5 dage...


Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

PARKHAVE

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #1 Dato: 02. September 2007 kl: 12:48:25 »
Hvad var det der afsted kom den konstruktion med spiralen?
Var det fordi den plastdims der sidder originalt ikke kunne skaffes, var den simpelthen for dyr, eller var det for at kunne lave en anden løsning??

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #2 Dato: 02. September 2007 kl: 12:56:35 »
Det var fordi de ikke kunne lave slangen sagde de. Nu tager jeg derover mandag morgen og beklager mig (og prøver at få bare lidt af mine 1100 kroner tilbage)

Hvordan vil i foreslå at lave det (rigtigt)

Jeg har set flg løsninger:

- Kober hele vejen (nej vel)
- Kobber + PEX rør det sidste stykke
- Kobber + Slange det sidste stykke

Ved bare ikke hvordan/hvor jeg skal købe stumperne

J
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #3 Dato: 02. September 2007 kl: 13:07:41 »
Det var ikke bare kraven der var lavet uden dobbeltkrave? Det var defor mit gamle kobberrør knækkede.. HELT oppe ved cylinderen ikke sandt?

Jeg har heldigvis fået noget af detder plastrør på de par gearkasser jeg har købt, så jeg kan skifte til det nye system hvis jeg finder ud af hvordan man sætter nipler på sånoget plast.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #4 Dato: 02. September 2007 kl: 13:40:12 »
@Jesper
Tog Bosch 1100 for et kobberrør fra pedalen til gearkassen ?

@Jan
Man sætter vel skæreklemmer på, ligesom ved samling af PEX rør ?
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #5 Dato: 02. September 2007 kl: 13:58:31 »
Skæreklemmer?

Pex plejer jeg at snitte med en hobbykniv?!! Er det skidt?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #6 Dato: 02. September 2007 kl: 14:10:16 »
Lav det ordentligt. Sådan:

Kobberrør (et bremserør - købes i Biltema 10 meter til et par hundrede), der render fra koblingshovedcylinder til lige før gearkassen. Her hæftes op til karosseriet med alm. bremsefittings. Igen med alm. bremsefittings skiftes over i bremseslange (f.eks. den til forhjulene på en T3. Slangen føres til hæftningen på gearkassen og derfra og op til slavecylinderen køres igen i bremserør. Køb et dobbeltkoningskit i Biltema, køb nogle bremsefittings i Meca - der er stadig MEGET langt til 1100.

Btw.: Selvfølgelig kan det ikke holde uden et slangestykke. Bremserør er beregnet til at kunne bøjes ved montering og derefter aldrig mere. En dieselmotor ryster. Den ryster rigtig meget og den gør det hele tiden. Den hænger sammen med gearkassen i bløde store gummiophæng og svinger i forhold til karosseriet hele tiden. Det kan intet metallisk rør klare i længden - om så der er lavet halvtreds spiraler på det. Når man tænker over det, så er der måske også en lignende grund til at der er ført bremseslanger ud til hjulene fremfor rør :roll:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #7 Dato: 02. September 2007 kl: 14:30:44 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Skæreklemmer?

Pex plejer jeg at snitte med en hobbykniv?!! Er det skidt?


Bremserør må ALDRIG!!!!! samles med skæreringsfittings. Det er ULOVLIGT, og pisse farligt!! Lav det ordentligt i stedet.

Såfremt der er interesse herfor, skal jeg gerne lave en pris på bobberrørene i en given længde. Kan osse lade sig gøre til resten af bilen. Bare opgiv rørdiameter, omløberstørrelse, og længde.

TRANSPETER

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #8 Dato: 02. September 2007 kl: 20:43:43 »
Tak for svar!

Jeg må se at få fat i en bremseslange (håber de har den på Gør Det Selv værkstedet) og så få samlet røret igen. De satans røvere hos Bosch - når man ikke aner en dyt om bremserør troede jeg at det var fint med den spiral, men ak  :evil:

Her er et par billeder af kraven, er det dobbelt eller enkelt? (ligner mest en dobbelt ville jeg tro) men kender ikke forskellen på dem...

Er heller ikke helt på hjemmebane med værktøjer og fittings til bremserør (endnu)





Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #9 Dato: 02. September 2007 kl: 20:46:08 »
Det er en dobbeltkrave.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #10 Dato: 02. September 2007 kl: 20:46:23 »
Citat fra: "Jesper"
Tak for svar!

Jeg må se at få fat i en bremseslange (håber de har den på Gør Det Selv værkstedet) og så få samlet røret igen. De satans røvere hos Bosch - når man ikke aner en dyt om bremserør troede jeg at det var fint med den spiral, men ak  :evil:

Her er et par billeder af kraven, er det dobbelt eller enkelt? (ligner mest en dobbelt ville jeg tro) men kender ikke forskellen på dem...

Er heller ikke helt på hjemmebane med værktøjer og fittings til bremserør (endnu)





Mvh Jesper


det lugter lidt af at de ikke aner en dyt om noget som helst.....: )

Jeg ville kræve hele mit betalte beløb tilbage og give dem en kæmpe skideballe :evil:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #11 Dato: 02. September 2007 kl: 20:47:31 »
Tror ikke det hjælper...

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #12 Dato: 02. September 2007 kl: 21:34:59 »
Husk at kobberøret til koblingen har større diameter end bremserørene. Det hedder vist 6 mm. Det må jo betyde lidt for hvor hurtigt slavecylinderen kan koble ud, men jeg ved det ikke.

Jeg fik lavet en hydraulikslange til 250 kr. i stedet for plexslangen som vw ikke kendte.  :?:  Deres løsning var slange og rør til 7 - 800 kr.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #13 Dato: 02. September 2007 kl: 21:54:46 »
Hedder ikke plex, men PEX.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #14 Dato: 02. September 2007 kl: 22:10:06 »
UPDATE:

Nu har jeg fået fat i omløbere og slanger (to forskellige længder og til forskellige clips)

Nu mangler jeg bare kraveværktøjet, en bremsenøgle og at finde ud af præcis hvordan det hele skal sættes fast...

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)