Forfatter Emne: bliver varm  (Læst 1502 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dennisn

  • Gæst
bliver varm
« Dato: 26. April 2011 kl: 17:28:07 »
hej. jeg har lige købt min første caravelle, og er glad for den... men da jeg hentede den lagde jeg mærke til at den blev hurtig varm på måleren i kabinen, og spurgte selvfølgelig ind til det, og de sagde at deres mekaniker havde kigget på det og der var ikk noget galt motormæssig. men nu her 10 dage efter begynder den at ryge ud fra luftindtagene i siden. så jeg ville høre om der er nogen der ved hvor føler og pumpe til vand sidder henne så jeg kan få det tjekket.
det er en 1.6td fra 86.
håber i kan hjælpe mig.

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
bliver varm
« Svar #1 Dato: 26. April 2011 kl: 17:39:58 »
Hej Dennis.

Velkommen til.

Du har købt dig en hengiven dame som vil kræve meget af din opmærksomhed og evne. Jo mere du besidder og jo mere du giver, des mere får du igen af hende. Hvis du vil kan du på kort tid og med hjælp fra dette forum, blive en heftig mekaniker.

Go vind med det og hende....

Venligst Dennis
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
bliver varm
« Svar #2 Dato: 26. April 2011 kl: 18:14:31 »
Jeg forstår ikke " hurtig varm på måleren i kabinen"

Der skal ikke komme damp ud nogen steder. Enten er den utæt i slanger og beholder, eller klassikeren, revnet topstykke. Pil den lille slange af det blå låg på vandbeholderen i motorrummet, og skru så det blå låg af. Start motoren, og se efter om der kommer gas/bobler/røg op, for så er toppen død. Husk motoren skal være driftsvarm. PAS PÅ!!! snitterne og det kogende vand der kan komme som en fontæne!!!!!!

Iøvrigt skal en TD køres som en sømand i en nonne, meget forsigtigt, ellers revner toppen.

Brug søgefunktionen øverst til venstre, og søg på Topstykke, så er der til et par dages læsning.

(Du skulle jo nok have haft en herinde fra, med, da du købte den, topstykketjek er et must)

Venlig hilsen og velkommen
Kurt - Mobil 25115788 (Hvis du vil ringe)
Kurt - 25115788

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
bliver varm
« Svar #3 Dato: 26. April 2011 kl: 18:25:18 »
Prøv i første omgang at se, om du lokalisere utætte slanger - med varm motor kørende.
Af med kloakdækslet til motorbrønden og kik - det viser sig ret tydeligt, hvis en slange er utæt.

Er det ikke en utæt slange, vender du bare tilbage - så tager vi næste kapitel i sagaen om den varme JX'er (som er den motor, du har).

JX motorer er notorisk kendt for at blive varme, men der er nogle tricks, der kan hjælpe - bl.a. gennemrensning af kølersystemet med opvasketabs og en efterfølgende afkalkning med citronsyre. Sådan en tur gav jeg min og det hjalp gevaldigt.

Du kan også med fordel udlufte kølersystemet. Det gøres ved at holde ca 2.000 o/min på motoren og løsne (ikke skrue helt ud) den lille bolt, der sidder i højre side af toppen af køleren. Du kan komme til den igennem kølergitteret, men kan selvfølgeligt også tage det af - det er nemt og giver bedre adgang. Der skal udluftes indtil der med sikkerhed ikke kommer flere luftbobler ud - eller når kølervæsken løber i en lind strøm. Husk undervejs at efterfylde med kølervæske (blandet 1:1 med vand) i den forreste kølervæskebeholder. Luk udluftningsskruen og fyld efter med kølervæske i begge beholdere.

Skriv endeligt, hvis det fortsat driller eller hvis du har spørgsmål... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

dennisn

  • Gæst
bliver varm
« Svar #4 Dato: 28. April 2011 kl: 19:11:00 »
har nu fundet et minmalt hul i expansionstanken. (den med blå låg) som der kun er hul på når der er tændt for bilen.
er de nemme at finde disse beholdere?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
bliver varm
« Svar #5 Dato: 28. April 2011 kl: 19:16:43 »
Det er ganske normalt at der kommer en revne i beholderen. Jeg synes du skal købe en ny. Hovwdiaudi har dem.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
bliver varm
« Svar #6 Dato: 28. April 2011 kl: 19:29:14 »
@ Dennisn var det dig der var på Ullerupdalvej 7000 i søndags ?
I en sort Caravelle ?
Så har vi da lige hilst på hinanden.
M.h.t. denne beholder, CarePoint her i byen er meget flinke til at hjælpe med dele og der er mange ting vi får lige så billigt som Thansen elle Krogslund.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
bliver varm
« Svar #7 Dato: 28. April 2011 kl: 19:52:18 »
HVis du er i tvivl om din måler viser rigtigt kan du "låne" stegetermometeret og teste temperaturen i den utætte beholder, når den er driftvarm. Lav en lille kile eller find noget der passer i klemme mellem gasarmen og stoppet på dieselpumpen, så den er lidt oppe i omgrejninger så det ikke pladre ud med kølervæske ca. 85 grader er ok.  :)
tlf. 26881556

dennisn

  • Gæst
bliver varm
« Svar #8 Dato: 28. April 2011 kl: 20:02:55 »
mormor og morfar T3. jo det er mig i den sorte caravelle

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
bliver varm
« Svar #9 Dato: 28. April 2011 kl: 20:04:17 »
Har du set efter udstødningsgas i den beholder?

Kurt
Kurt - 25115788

dennisn

  • Gæst
bliver varm
« Svar #10 Dato: 28. April 2011 kl: 20:19:12 »
ikke endnu. kan man se forskel på det og damp?