Forfatter Emne: Utæt vandsystem  (Læst 3085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Utæt vandsystem
« Dato: 05. November 2011 kl: 16:24:41 »
Min WBX DG 1.9 er begyndt at dryppe en smule fra "toppakningen", den pakning der holder på vandet i topstykket.

Jeg skiftede dem i begge sider sidste sommer og der har ikke været problemer siden, indtil nu.

Jeg troede det ville hjælpe at efterspænde topstykkemøtrikkerne, men den drypper stadig. Også efter at jeg efterspændte til 100 Nm i forhold til de anbefalede 50 Nm.

Det er ganske lidt, jeg vil anslå en dl om måneden, men det irriterer mig at se en våd plet på lagenet hver morgen.

Jeg ved at man kan købe et middel til at smide i kølervæsken, men vil gerne have anbefalinger og/eller frarådninger fra forummet.

Et gammel husråd anbefalede en æggehvide i kølervæsken, men det har jeg ikke just tænkt mig at gøre. Moderne teknik må kunne anvise en bedre metode.

Ekspertudtalelser tak.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Utæt vandsystem
« Svar #1 Dato: 06. November 2011 kl: 10:01:14 »
Jeg kender intet til DG motoren, jeg synes det lyder som om din pakning er beskadiget. Det eneste rigtige er at skifte den, evt montere den nye pakning med flydende pakning. At du efterspænder til 100 Nm kan evt gøre ondt værre, du kan risikere at deformere den ene af delene der er spændt sammen. Jeg har i tidens løb haft alt for mange gamle biler og motorcykler, og har lært at lappeløsninger er og bliver kun lappeløsninger, det eneste rigtige er at bide i det sure æble og lave den rigtige løsning første gang, så sover man bedre... ;-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Utæt vandsystem
« Svar #2 Dato: 06. November 2011 kl: 19:49:41 »
Den med æggehviden er faktisk en god løsning hvis det lige skal holde 2-3 uger til man bestemmer hvad der skal ske.
Det skader ikke metallet, og stopper ikke i køler og varmeradiator som mange af de cementblandinger der kan købes.
Og så koster et æg jo kun en krone.
Hæld hviden i ved kold motor, og kør en tur så motoren bliver driftvarm.
så plejer stedet at være tæt, men som nævnt max. 1 måned, så vil det begynde at pible igen.

En indehaver af en maskinstation, jeg kender, har haft en David Brown traktor til at køre et par måneder uden det var nødvendigt at fylde efter, og der var i den periode ingen rustspor fra det utætte sted.
Selv har jeg haft en  frostprop der lækkede, det lykkedes at holde motoren kørende i et halvt år, jeg tror det kostede 4-5 æg
                 
Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Utæt vandsystem
« Svar #3 Dato: 07. November 2011 kl: 00:03:46 »
Kølertætner / kølercement er og bliver en nødløsning. Ligesom ægget er det en kortvarig udbedring, men risikoen er så i sidste ende, at det tilstopper kølekanaler på steder hvor det ikke er hensigtsmæssigt. Skaderne kan på sigt blive langt værre med overophedet motor i værste fald, så jeg vil også anbefale en udskiftning og tilspænding med korrekt moment.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Utæt vandsystem
« Svar #4 Dato: 07. November 2011 kl: 11:39:27 »
Jeg forstår jeres bekymringer men det bliver værre endnu.

Engang gik min varmtvandskeddel i udu, den lækkede fjernvarmevand ud i det varme vand. Jeg smed en halv liter vandglas i beholderen og den holdt 15 år mere. Ganske imponerende.

Det "cement" man bruger i kølertætner er baseret på vandglas (natriumsilikat) og koster det tidobbelte.

Jeg har tænkt mig at smide vandglas i mit kølersystem og se hvad der sker, med mindre en eller anden har prøvet det før mig, og stærkt fraråder det.

Jeg kan ved min Gud ikke se hvad der sker ved det. Vandglas laver små krystaller i sprækker og revner hvorved emnerne tætnes. Man bruger det i betonbyggeri, fex i vandbassiner.

Det formindsker kølerevnen, men kun ganske lidt. Specielt hvis man kun hælder en dl i 16 liter vand, hvilket bliver mit første forsøg.

Hvis det hele går ad helvede til, har jeg en reservemotor stående i garagen.

Any comments?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Utæt vandsystem
« Svar #5 Dato: 07. November 2011 kl: 11:42:32 »
Hmmm, stærkt basisk, hmmm, aluminiumstopstykker, hmmmmmmmmmmmm,
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Keramisk_industri-_Glas,_m%C3%B8rtel,_gips_mv./vandglas

Jeg ville vende den skrå en gang mere   pga kemien
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Utæt vandsystem
« Svar #6 Dato: 07. November 2011 kl: 11:44:52 »
Se f.eks punkt 10 i dette sikkerhedsblad:
http://www.ecobeton.dk/data/images/download/evercrete_brugsanvisning.pdf
"Produktet må ikke komme i kontakt med følgende materialer;
ALUMINIUM, ALUMINIUMSPULVER, ustabiliseret, TETRAHYDROFURAN, ZINKPULVER, ustabiliseret,
ZINKPULVER, stabiliseret, stærke syrer."
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Utæt vandsystem
« Svar #7 Dato: 07. November 2011 kl: 12:02:19 »
Tusinde tak JJ.

Jeg vender skråen, men er det så ikke underligt at kølertætner er baseret på natriumsilikat?

Hvordan den lige hænger sanmmen skal jeg have vendt engang.

Research, research, research and then action.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Utæt vandsystem
« Svar #8 Dato: 07. November 2011 kl: 13:02:46 »
Hvor mange vibrationer er der i en varmtvandsbeholder i forhold til en boksermotor? Brug dog tiden pa at skifte de pakninger i stedet for at eksperimentere, til sidst har det taget tre gange så lang tid og kostet det dobbelte, det plejer mine lappeløsninger at ende med....;-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650