... med mindre bilen er så ny, at der betales grøn afgift, men det er jo ikke tilfældet for nogen T3'ere.
Af den udpenslede version af "Detailforeskrifter..." fremgår det, at det der med nedvejning kan blive noget bøvl, for:
"Nedsættelse af egenvægt eller køreklar vægt forudsætter, at reduktionen skyldes
en egentlig konstruktiv ændring af køretøjet og ikke, at normalt udstyr som fx måtter,
reservehjul og kofangere er fjernet, eller at batteriet er udskiftet til et mindre.
På køretøj, der er konstruktivt ændret, skal der foreligge faktisk vejning som baggrund
for godkendelse af ændring af egenvægt eller køreklar vægt.
Godkendelse af nedsat egenvægt eller køreklar vægt for personbil, stor personbil
eller varebil forudsætter en ledsaget kontrolvejning, det vil sige, at synsvirksomheden
har overvåget vejningen og kontrolleret, at køretøjet ved vejningen har det udstyr
og indretning, som køretøjet nu – efter nogle oplyste ændringer – skal godkendes
med.
På køretøj, der er standardtypegodkendt eller anmeldt EU-typegodkendt og ikke er
konstruktivt ændret, kan en ændring af egenvægt eller køreklar vægt for køretøj,
godkendes på baggrund af oplysninger fra køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant,
omhandlende det konkrete stelnummer. Dette skyldes, at den på godkendelsen
anførte egenvægt eller køreklar vægt kan være en gennemsnitsvægt for varianten
med forskelligt udstyr, og at et aktuelt køretøjs helt korrekte vægt derfor kan
afvige. Der må på denne måde højst accepteres en ændring af egenvægt eller køreklar
vægt på 5 0 kg, (for person- og varebiler +/-5%, dog altid 5 0 kg, hvis køreklar
vægt er under 1.000 kg og +/-3% for lastbil N2/N3 og påhængs-/sættevogn O3/O4,
og 25 kg for knallert og motorcykel)."