Forfatter Emne: Turbo lyder ikke overvældende sund...  (Læst 1199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tepes

  • Gæst
Turbo lyder ikke overvældende sund...
« Dato: 02. Februar 2013 kl: 09:00:54 »
Halløj.

Når nu man kan høre sin turbo sige "skraldre skraldre skraldre" fordi vingerne slasker mod huset, når man stopper motoren, er det vist tid til at skifte den.

motoren er en jx, som bruger noget olie. dette vil jeg dog tilskrive den trætte turbo uden nærmere inspektion.

Men mit spørgsmål er. er det ikke bare at finde en anden turbo og skrue den på? jeg har aldrig skiftet en turbo før. er der meget justering bagefter?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Turbo lyder ikke overvældende sund...
« Svar #1 Dato: 02. Februar 2013 kl: 10:43:10 »
Hvis det bare er turboen, så er der ikke mange ben i det...
Udover at de 4 bolte der holder den fast mod manifoldet kan være modbydelige at få ud...

Dog skal du være varsom med brugte turboer der har lagt i en reol i ret meget mere end en uge - de er sjældent tætte mere, heller ikke selvom den var i orden da den blev pillet af...

Find en ny(renoveret) og monter istedet, bestemt ikke billigt men det sparer dig for mange problemer...
Man kan selvfølgeligt være heldig med en brugt turbo, men vi er en del der har haft nogle uheldige oplevelser med turboer der var OK da de blev pillet af, men var pisse utætte når man så monterede dem igen, selvom de havde lagt i kort tid...
Min teori er at de ikke kan tåle at ligge uden at de bader i olie, hvis ikke de bader i olie tørrer labyrint-tætningerne ud og så trykker/river akslen i turboen dem så snart den begynder at snurre igen..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

tepes

  • Gæst
Turbo lyder ikke overvældende sund...
« Svar #2 Dato: 02. Februar 2013 kl: 10:51:15 »
Hej igen.

Tak for svaret:-) Jeg sidder og roder med Jarls hjemmeside hvor der jo er en smuk guide til at renovere turboen. det tror jeg jeg giver mig i kast med. For der skal gøres noget. Og kan se nye turboer ligger på omkring 400€.

Offline Brutus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 580
    • Vis profil
Turbo lyder ikke overvældende sund...
« Svar #3 Dato: 02. Februar 2013 kl: 16:36:46 »
Hej Anders
Alternativt, kan du købe en hos busbørse.de og få penge retur for den gamle - pris ca. 369€ og 70 € retur. Jeg købte en ny i foråret og fik samtidig ordnet mangfold, nu kører den grønne som en drøm.
Mvh
Brutus
vh
Brutus
T3 1,6td 1991
MB E220 cdi 2008
Vespa GL 150 1962

tepes

  • Gæst
Turbo lyder ikke overvældende sund...
« Svar #4 Dato: 02. Februar 2013 kl: 19:31:56 »
Citat fra: "Brutus" post=94780
Hej Anders
Alternativt, kan du købe en hos busbørse.de og få penge retur for den gamle - pris ca. 369€ og 70 € retur. Jeg købte en ny i foråret og fik samtidig ordnet mangfold, nu kører den grønne som en drøm.
Mvh
Brutus


Det lyder fristende. Har du link til ovennævnte?

tepes

  • Gæst

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Turbo lyder ikke overvældende sund...
« Svar #6 Dato: 03. Februar 2013 kl: 08:35:33 »
Hvis du bestiller rep.-dele, kig efter et det er en KKK turbo, dernæst, er det en K14 eller K24.
På KKK turboer er der en lille blå etiket, se på den.
Vigtige, da der er forskel på størrelsen, og rep.-dele fra den ene passer ikke til den anden.

Flere netbrugere, incl. os selv, har fået renoveret turboer hos Rene, turbomotor.dk, han bor i Give, måske er hans priser steget lidt, men vi gav 1400 og hvis akselen ikke duer, koster den 700 altså 21-2200 kr. (K14)

Som du er inde på : Læs Jarl !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline rka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro - MV
  • By: Brande, 7330
Turbo lyder ikke overvældende sund...
« Svar #7 Dato: 03. Februar 2013 kl: 09:01:05 »
Vær meget opmærksom på dine olierør til turboen, tjek dem grundigt for slid/tærringer. Den nederste som er returrøret har det med at tære samt den godt kan være svær at løsne. Den har "flex" midtpå og den kan ikke for godt holde til at blive vredet.
Det øverste stålrør (trykrør) kan simpelthen blive træt hvis ikke holderen til at støtte den ca midtpå er intakt.
Jeg har skiftet en del turboer på JX'eren i min tid som mekaniker på den bekostning.
Returrøret opdager man som regel i tide da den begynder at dryppe lidt men trykrøret kan pludselig knække/revne når man kører og det går lynhurtigt så er turbo'en færdig.
Jeg ville nok forny begge rør når du er ved at rode med det  :)