Forfatter Emne: Lavt olietryk  (Læst 17427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Lavt olietryk
« Dato: 10. Juli 2014 kl: 20:56:44 »
Hej,

to gange (to dage) har jeg været ude for, at olielampen lyser. Det lidt mærkelige er, at den lyser når jeg bremser, så jeg tænker måske det er noget om hvordan olien bevæger sig forbi føleren. Har tjekke oliestand, og den ser fin ud. Midt mellem de to punkter på pinden. Har semi-syntetisk 10w40 på. WBXer 1.9.

Er der nogle gode forslag til steder der skal fejlsøges, eller har set lignende?

- For tynd olie?
- For lidt olie?
- Dårlige kontakter/forbindelser?
- Dårlig oliemåler?
- Andet?

Vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #1 Dato: 10. Juli 2014 kl: 22:29:37 »
jeg tror ikke lampen lyser ved for lav oliestand, men kun for lavt olietryk, så se at få det målt og konstateret at det er som det skal være.
I min erfaring er lysende olielamper i tide og utide noget man ofte oplever på ældre vw'ere, som regel er problemet dårlig olietryksmåler eller elektriske fejl og ikke for lavt olietryk. Men se at få det målt, det er trods alt det systemet er designet til at advare imod! :-)

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #2 Dato: 11. Juli 2014 kl: 08:15:32 »
Olietryk... Det skal da tjekkes. Den burde jeg selv have fanget - ok ikke kun oliestand.
Er der nogen der kan hjælpe omkring Kbh - privat eller firma?
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Nikolaj74

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 265
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #3 Dato: 11. Juli 2014 kl: 08:55:07 »
Hvordan tjekker man det?
har lidt set samme problem, nogle gange blinker den, andre dage ikke...  :blink:

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #4 Dato: 11. Juli 2014 kl: 11:46:31 »
Man skal have en olietryksmåler, der kan købes i biltema, og et manometer. Måleren sættes mellem oliefilteret og blokken. Oliefilteret ligger over olieniveauet, så man mister kun det olie der ligger i oliefilteret, fordi det ligger på skrå. Jeg har ikke sådant et apparat, og tænker heller ikke at jeg får det, da jeg ikke tror at det bliver et problem for mig.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #5 Dato: 11. Juli 2014 kl: 12:50:47 »
Jeg har læst et sted at for tynd olie, eller forkert oliefilter kan give det symptom.
Vedr. tynd olie anbefales det et sted at man bruger 20w-50 på en gammel WBX. Jeg kører dog selv med 15w-40 og har ikke de problemer.
Det kan vidst også lade sig gøre at olien bliver forurenet med benzin og dermed bliver tynd, men jeg ved ikke om det er rigtigt.
Oliefilter : Mahler eller Mann skulle efter sigende være det bedste, hvis man vil undgå symptomer.

Jeg ville tjekke olie og olifilter først ;-)

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #6 Dato: 11. Juli 2014 kl: 12:57:04 »
Mine ventiler klaprer når olien bliver for gammel. Jeg kører 10-40, tror du Chaluppen, at det ville blive løst hvis jeg kører 15-40, og er der andre der har input?

Når jeg har kørt en 3-4000 km, begynder de at klapre meget. Det er lidt dyrt i olie, men det skader aldrig med et hyppigt olieskift.

Inden jeg kører afsted til sydfrankrig om en uge (Jubiiiii) stiller jeg lige ventilerne, og får se om det hjælper. Jeg har aldrig stillet ventiler på den maskine, siden jeg satte den i for to år siden, så det er på tide.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #7 Dato: 11. Juli 2014 kl: 13:42:14 »
Jeg tror mest på en el-fejl.. enten følerne, ledningerne eller fejl i instrument-panelet.. Alle tre dele er sandsynlige efter min opfattelse. Det er yderst sjældent at olietrykket falder på grund af fejl i motoren.. dog kan trykket falde så meget pga. slid, at olielampen begynder at lyse ved varm motor og lav tomgang. men ikke ved omdrejninger over tomgang.

Der er flere her på forum, som ved meget mere om olie, men min umiddelbare holdning er at de tykke olier (20/50 for eksempel) er til ældre motorkonstruktioner. og en wbx er efter min opfattelse ikke i den kategori.. jeg ville holde fast i den anbefalede tykkelse.. især fyldning af de hydrauliske ventil-løftere ved opstart (kold motor), kræver efter min opfattlse at olien ikke er for tyk...
vh Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #8 Dato: 11. Juli 2014 kl: 15:18:06 »
Otto:
Tja, bum bum :http://tech.bentleypublishers.com/thread.jspa?threadID=10603

Eller Marvel Mystery Oil er der nogle der bruger med held :-o

Jeg fandt det jeg havde læst vedr. Olie lampen…
http://www.vanagain.com/buzzer2.htm

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #9 Dato: 11. Juli 2014 kl: 19:32:26 »
fornemmer lidt at det her med olielampen er et stort emne, og tænker derfor lige at jeg vil liste mig ind  ;)
For min jx´er kan finde på at lyse helt svagt ved høje omdrejninger, men ikke når den står i tomgang. :huh:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #10 Dato: 11. Juli 2014 kl: 19:47:19 »
Som Erik allerede er inde på, er det ofte elektriske fejl der giver blinkende lamper / dioder i vw. Der sidder to følere: En er lidt gemt inde mellem stødstangsrørene, den anden sidder ved oliepumpen. Det kan også være noget så simpelt som en ledning der ligger og berører stel et sted. Det burde være overkommeligt at tjekke uden den udvidede ledvogtereksamen.
En anden synder er det store multistik ved instrumenterne. Hvis det ikke sidder 100 procent korrekt kan det give de særeste oplevelser.
Med hensyn til olie er der mange teser, og nogle sværger til de dyreste, andre til de billigste olier. Selv bruger jeg Biltemas semisyntetiske som er en 10w-40 olie hvis jeg husker ret. Det har altid fungeret problemfrit i mine biler, og ved køb af en 10 liter dunk er prisen ca. 33 kr. for en liter.
Jeg er enig i, at det ikke er på oliefilteret man skal spare. Der var vistnok nogen der lærte det på den hårde måde: Enten var de utætte i samlingen, eller bilen havde svært ved at holde olietryk. Så dyrt er et ordentligt filter heller ikke, og da hellere ofre det end en smadret motor ?

Offline Chaluppen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #11 Dato: 11. Juli 2014 kl: 20:11:31 »
Ja, hvis jeg har forstået det rigtigt sider der én føler på biler til og 1985 og 2 følere på yngre modeller. Den ene af disse sladre til computeren om olietrykket ved højeomdrejninger. Det kan nemt være noget med den - Leimac

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #12 Dato: 24. August 2014 kl: 22:03:04 »
Hej,

Nu har jeg kigget lidt mere på det, men ikke kommet den til en løsning :(

- olitryksmåler skiftet
- olie skiftet til en 15~40 mineralsk

Jeg havde egentlig troet at det ville gøre det..

Olien so
m jeg skiftede (ca 4 mdr gammel) havde en luft af benzin. Skal brugt olie lugte sådan, eller har jeg problemer med indsprøjtninge (Digijet), eller andet?

Olie filtreret er fra THansen, så det bør jeg nok også skifte, måske et fra vw shoppen. Tja, jeg skal nok generelt bare undgå produkter fra TH..

Elektronik i instrument bræt må også tjekkes, selvom jeg tvivler på det er det. Problemet opstår kun når den er varm og i går tomgang..

Jeg kan også læse mig til, at det kan være slid selve motoren, eller utætheder hvilket jeg absolut ikke håber på :(

Er der nogle det har et par forslag til hvordan jeg skal gribe det an / rækkefølgen på arbejdet / evt hvor jeg kan få noget hjælp i Kbh området?

Vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #13 Dato: 24. August 2014 kl: 22:17:24 »
Du er nødt til at få målt olietrykket når motoren er varm. Viser det sig at olietrykket er ok er fejlen
 i dit ledningsnet. Viser målingen at olietrykket virkelig er for lavt skal fejlen findes enten ved lejer
 eller i oliepumpen.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Olielampe blinker selvom der er olie på
« Svar #14 Dato: 24. August 2014 kl: 22:36:10 »
Jeg skulle netop til at skrive det samme.. Jeg har ikke fået målt trykket. Hvor kan jeg få det gjort henne, evt.en der kan låne mig en målet eller henvise til hvor jeg kan købe en.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet