Et stoppet filter kan ikke suge brændstof retur, for der er jo åbent hele vejen på retursiden af pumpen, så der kan ikke opstå undertryk med mindre pumpen aktivt suger (altså, når motoren snurrer).
Et (meget) stoppet filter bør kunne mærkes, når man kører, jo. Klampen i bund i nogle minutter i træk; slip speederen pludseligt - så vil motoren have tilbøjelighed til at falde alt for langt ned i tomgang/gå i stå.
Om pumpen nødvendigvis skal af eller ej, afhænger af, hvilken pakning der skal skiftes. Pakningen mellem højtryks- og lavtryksdel kan strengt taget med lidt trylleri skiftes med monteret pumpe efter nøje studier af fremgangsmåden, men er det f.eks. pakningerne ved koldstarterarmen, så skal svineriet af.
På den anden side, Palm, så kender jeg vist dig godt nok til at vide, at du ikke kan leve med sådan en vinterpisserløsning som at skifte en enkelt pakning - både du og jeg ved jo, at så skal du bare skifte den næste et andet sted i september.
Altså: hold op med tuderiet, få pakket den pumpe om, og kom forbi og lån et måleur hos mig eller i Hobro. Og nej - jeg pakker den ikke om for dig ;-)