Forfatter Emne: Har vi gang i et sikkert køb?  (Læst 6140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • By: 2700
Har vi gang i et sikkert køb?
« Dato: 27. April 2016 kl: 08:54:19 »
Hej
Vi er helt nye her på forumet og igang med at købe vores første camper, som vi skal ud at køre i på en 2 1/2 mrd rejse gennem Europa.
Vi har en god fornemmelse for bilen vi gerne vil kæbe samt sælger. Men samtidig har vi heller ikke så meget forstand på biler. Så måske nogen af jer kan gi jeres besyv med ift hvad i synes om købet ud fra følgende oplysninger om bilen:

Transporter, 1989
1,6 turbo
Har netop fået udskiftet tandrem og udstødning
Sælger kan ikke oplyse om km da den har fået udskiftet speedometer før han overtog den.
Er nysynet
Sælger er en automekaniker i Viborg med et godt ry. Han har netop selv været på en uges ferie rundt på Sjælland i bilen og vi har prøvekørt med og uden sælger og at den kørte fint.
Vi har indgået aftale om en pris på 38.000 med plader.
Med den pris og årgang er vi med på at vi ikke får det helt vilde, men tænker at det kunne være en fin begyndervogn for os. Samtidig er vi jo heller ikke interesseret i at gå i stå midt i Tyskland.
Hvad tænker Jer der er lidt mere erfarende?
Hilsen Julie og familie

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #1 Dato: 27. April 2016 kl: 10:31:27 »
Det er svært uden billeder.
En 1,6 TD er en meget pålidlig motor så længe man kører 90 på motorvejen. Kører man fuld gas, er det en motor der kræver meget vedligeholdelse.
Km-tal er i mine øjne ikke så vigtig. Men til 38000 ville jeg forvente en bil uden synlig rust nogen steder.
En god sælger og en nysynet bil fortæller intet om hvor mange dele der er 27 år gamle.

Glæder mig til at høre mere.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #2 Dato: 27. April 2016 kl: 17:10:08 »
hvornår skal bruge bilen til den lange tur? jeg ville ikke turde købe en vogn og så bare suse afsted, men kør i den i nogle måneder og se hvad der sker. Hav lige en bunke seddelbundter med på turen, der sker altid et eller andet.

Men billeder er altid rart at kikke på.

Og velkommen til denne forunderlige verden

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #3 Dato: 29. April 2016 kl: 16:02:05 »
Hvis man kunne, ville jeg dobbeltlike dit indlæg her, Hinze "En bunke seddelbunker" :-) T3-drømme udsat for realisme...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BT3L

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1986 CF
  • By: Odense sø
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #4 Dato: 29. April 2016 kl: 18:30:38 »
Tja, nu har jeg kørt i en gammel CF vogn med kun en lille 1,6 Diesel uden turbo ca 2 år og det enest der er gået i udu var sikringen forleden, til forvarmer relæ, ny 10kr. 

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #5 Dato: 29. April 2016 kl: 18:36:41 »
Jeg tænker lidt det samme. Den er billig at holde kørende, hvis man kan lidt selv, og man finder brugte dele. Lidt ala golf 2. Men det er stjerne dyrt at renovere den og gøre den mere tidssvarende med div. opgraderinger og gejl.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #6 Dato: 29. April 2016 kl: 19:19:17 »
Hvis man kunne, ville jeg dobbeltlike dit indlæg her, Hinze "En bunke seddelbunker" :-) T3-drømme udsat for realisme...

 :-* takker.

Vi kan tale religion om det lækre ved diesel eller benzin og "drille" hist og pist, MEN kære T3 drenge og piger. Lad nu være med at forgylde T3 til en helt ny Ejer/bruger og lad som om det hele er gnidningsfrit. Når der nævnes at "Men samtidig har vi heller ikke så meget forstand på biler.", så giver det ikke mening at pifte holdninger af som "Den er billig at holde kørende" eller "forvarmer relæ, ny 10kr. ".

Ja, HVIS man kan selv kan mekke, er T3 en rigtig lækker og simpel vogn, men hvis man ikke har den mulighed, skal der altså nogle seddelbundter til.

Som Jarl så ganske fint skriver: "realisme". Det er kodeordet.

PS. Ja, jeg vil rigtig gerne sælge reservedelene, men come on, det skal give mening!

Offline enzo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 189
  • T3 bluestar
    • Vis profil
  • T3 model: Ombygget bluestar med carat himmel med aircon, subarumotor, Porsche bremser foran og skiver bagpå , Porsche udstødning
  • By: 2500 Valby
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #7 Dato: 30. April 2016 kl: 03:05:38 »
Som hinze ganske rigtigt skriver så er en t3 en gammel bil hvor det må påregnes en "smule " vedlidholdelse , med mindre den er 100 procent renoveret , man kan være heldig at køre mange km uden at skulle gøre noget men det er lidt lotteri hvis man ikke selv kan skrue

Offline Julie

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • By: 2700
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #8 Dato: 02. Maj 2016 kl: 10:21:09 »
Tak for de mange svar og debat. Det er brugbart alt sammen. Vi har besluttet at gå videre med købet men lavet en aftale med en der har lidt mere forstand end os, som kommer med og tjekker bilen en sidste gang inden vi lægger pengene.
Det er jo en spændende og ny verden for os, men vi håber vi blir lige så glade for det som jer andre :-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #9 Dato: 02. Maj 2016 kl: 12:04:30 »
Hej og velkommen til bus-verdenen. Jeg har kørt diesel T3 i en 12 års tid nu og startede selv op som helt "dieselblank" men med gåpåmod til at lære at vedligeholde bilen selv. Jeg er gennem årene blevet båret igennem af de rare og kompetente mennesker herinde på nettet og et par personlige venskaber er det også blevet til.. Og det er faktisk måske det mest relevante at sige om jeres interesse for folkevognsbusser fra 80erne. Det er en potentiel livsstil i er ved at dyppe tæerne i .. og så er nedbrud og sorger ikke længere det primære, det er fællesskabet og interessen for at holde et stykke 30 år gammelt tysk kram kørende. Det er herligt, men det er IKKE problemløst.

Når det er sagt.. så til et mere direkte svar på jeres spørgsmål.

Jeg tror IKKE i kan købe jer til jeres drøm, selvom 38000 lyder som en ok pris. Jeg tror ikke der findes en 30 år gammel brugt bil der vil kunne køre ud i sommeren, mange km med fuldt ferielæs uden at der kommer den ene eller den anden mere eller mindre seriøse defekt.. Det er ikke kun fordi det er en gammel bil, det er fordi at den er brugt og at der er sliddele der når deres maksimale holdbarhed. Så ligesom Enzo skriver, så er det et spørgsmål om vedligeholdelses standen helt ned til den enkelte pakning og spændebånd og det er helt ærligt uoverskueligt på sådan en gammel vogn. Der bliver lidt et lotteri.

Der KAN naturligvis findes en komplet renoveret bus, som der er lagt timer og kærlighed i og hvor alle de vitale dele er fornyede med kvalitetsdele og monteret efter forskrifterne.. MEN min erfaring siger mig at så er den ikke til salg, men kører rundt med en glad T3 ejer i ELLER den er en del dyrere end 38000 kr :)

Det vigtigeste for jer er at i uddanner jer selv i at udføre de mest basale nødreperationer (så f.eks en utæt pakning ikke udvikler sig til et motorhaveri) lærer at køre bussen med langsomme opvarmnings og nedkølingsfaser og accepterer at 90 km/t er en udemærket topfart for en diesel-T3. Således tror jeg i vil kunne komme langt rundt på ferie, men lad være med at bryde helt sammen hvis den smider en gearkasse, et hjulleje eller en toppakning.. Det er en del af ejerskabet af en snart-veteranbil der har været brugt i 30 år af skiftende ejere.

Hvis i beslutter jer for at købe så vil jeg anbefale at finde en mekaniker som vil stå for ferieklargøring og derefter løbende vedligehold. Helst en erfaren folkevogns mekker og gerne med interesse og viden specifikt om T3 modellen. I kunne f.eks kontakte Sydfyns Autocamper, så kunne i ihvertfald få den tjekket for de mest alm. slid-defekter...

Endnu en gang velkommen til busverdenen og håber at se jer derude på vejen og med fødderne stikkende ud under bilen.. husk.. det er en del af charmen :D

mvh

Jan
« Senest Redigeret: 26. Maj 2016 kl: 10:50:17 af jankjerbye »
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #10 Dato: 02. Maj 2016 kl: 20:19:27 »
Hørt. Godt skrevet.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Svar #11 Dato: 26. Maj 2016 kl: 00:18:29 »
Sørg for at tegn Kasko forsikring med vejhjælp i hele Europa.

Sørg for at få forsikringen til at forstå at det er en Westfalia (sjælden) - og ikke bare en slidt T3'er.

Der er nogen som har oplevet at stå med en kvadret etellerandet ude i Europa, og fået at vide af forsikringen at det var en totalskade, og forsikringen ikke ville transportere bilen hjem, men skrotte den på stedet.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."