Der er masser af muligheder her. Nogle af mulighederne kan indebære risiko for at tabe baghjulet! Jeg vil ikke male en vis herre på væggen, men der er nogle ting, jeg stærkt vil tilråde, at du tjekker, før du kører én meter mere!
1) Er alle hjulbolte spændt korrekt?
2) Har du alufælge, spacers, uoriginale hjulmøtrikker eller andet pubertetsudstyr, som hindrer hjulet i at ligge korrekt an på tromlen?
3) Er den store 46 mm kronemøtrik spændt korrekt med 500 nm, så både den selv og stjernegangen på trækakslen sidder helt ubevægeligt fast? Jeg gør opmærksom på, at hvis man taber den bolt, så følger hjulet efter!
4) Sidder trækakslen ordentligt fast på sine flanger eller er boltene løse?
Og så de mindre dramatiske:
5) Er holdeblikket til at holde håndbremsekablet væk fra bagsiden af navet rustet væk, så kablet giver en karakteristisk lys metallisk lyd i en takt, der er hurtigere end hjulets omdr.tal.
6) Har du skiftet de små 7 mm bolte, der holder treomlen fast på navet, og er du kommet til at sætte for lange bolte i?
7) Er der tydelig rumlen fra det pågældende hjul, når du vægtbelaster den side ved at krænge bilen med kraftige ratudslag under kørsel? Det tyder på leje. Et leje har typisk ikke dunkende eller tikkende lyd ved defekt.- Så skal det i hvert fald være så defekt, at det er totalt knust, og så er der flere cm slup i hjulet.
8 ) Er der slup i rotationsretningen i trækakslen? Vær opmærksom på, at Syncroer med tendens til hård visco spiser trækaksler som vi andre skifter underbukser. Katastrofen er så overskuelig - den passer trækaksel bagved med enhver dødelig 2wd.