Forfatter Emne: Oettinger WBX6 godkendelseH  (Læst 5299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Dato: 29. Juni 2013 kl: 15:08:04 »
Hej i alle fantastiske VW mennesker.

Jeg er ved at lave de indledende øvelser til en T3 2wd camper som skal købes i tyskland istandsættes og lægges en større wbx motor i. Der er ingen fornuft i galskaben men syntes projektet vil være sjovt, og outputtet de 50.000 til 75.000 kr senere skulle helst være det samme.

Jeg har følgende spørsmål.
VW T3'ere er blvet indregistreret med en Oettinger WBX6 motor 165 til 180 hp. hvile opgradereniger har disse biler i forhold til en 2.1 WBX T3'er?
Årsagen til jeg spørger er at hvis WBX6 motoren er bygget på en standart T3'er og indregistreret må der ligge dokumentation for at T3'eren må køre med op til 180 hp+ 20% = 216 Hp.

Jeg har dog ikke i sinde at lægge en WBX6 motor i men overvejer muligheden for at lægge en fuld subaru opgradering i (motor + gearkasse)

Mulighederne er her følgende, hvor kun 2.2 liters motoren kan gøres lovlig med en standart t3'er.
2.2 - 135 hp
2.2t - 162 hp
2.5 - 165 hp
2-5t - 210 hp

Et andet spørgsmål der trænger sig på er.
Hvilken rækkefølge er billigst at gøre tingende i.

1:
- Importere bil
- Betale afgift
- Renovere
- Syne/betale for ændringer

2:
- Imoprtere bil
- Modificer motor
- Syne/betale for ændringer
- Renovere

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #1 Dato: 29. Juni 2013 kl: 18:52:02 »
ved ikke så meget om det øverste , men ville helt sikkert vælge mulighed nummer 2 da det er hele bilen man betaler afgift af og ikke kun ombygningen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #2 Dato: 29. Juni 2013 kl: 19:58:03 »
Spændende projekt. Det bør kunne lade sig gøre, selv her i DK.

Porsche B32 version vedhæftet med 231HK.

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #3 Dato: 30. Juni 2013 kl: 12:06:22 »
lyder rigtig spænende, det vil nok være bedst at lave hele ombygningen og derefter gå til toldsyn osv. ellers tror jeg du vil hænge på en typegodkendelse som er meget svær/dyr at lave om på. Jeg havde ihvertfald ikke meget held med at få godkendt min tsi ombygning.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #4 Dato: 30. Juni 2013 kl: 13:42:32 »
Jeg havde også regnet med at tage den til DK, og så først lave toldsyn bagefter.

Søren, hvilke problemer var der med din tsi ombygning? Hvor mange hp osv?

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #5 Dato: 30. Juni 2013 kl: 15:18:28 »
Der var 200hk. men jeg skulle dukumentere at bilen er godkent til dette ellers henholder man sig til typegodkendelses  nr. + 20%
forøgelse, men hvis jeg ville gå videre skulle jeg få ombygningen afprøvet/godkendt ved tuv  eller dekra tror jeg de hed også i Tyskland, dette kunne lade sig gøre for den nette sum af ca. 35-40T kr det skulle derefter være mulig at dansk godkendelse af projected, men der stod jeg altså af. men det var virkelig sjovt at lave det og prøvekøre sådan en sag. Jeg håber ikke jeg afskrækker dig men ser frem til at følge dit project, jeg har jo stadig min TSI til et nyt project når du er kommet igennem med dit.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #6 Dato: 30. Juni 2013 kl: 20:19:39 »
Kan godt ske at det mest realistiske er at holde sig til En Subaru 2.2L motore og så med en 5 gears reversed gearkasse, så skulle den gamle T3 være opdateret med ny teknologi der kan holde i mange år.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #7 Dato: 30. Juni 2013 kl: 20:50:52 »
Kan en 2wd subaru gearkasse vendes i diffen ?
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #8 Dato: 30. Juni 2013 kl: 20:53:04 »
Citat fra: "Andreas" post=100810
Kan en 2wd subaru gearkasse vendes i diffen ?

Ja, men du skal købe nyt kron-og spidshjul.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #9 Dato: 30. Juni 2013 kl: 21:06:38 »
En 2wd kasse kan så vidt jeg ved ikke vendes men en 4wd kan hvor man konventere den til 2wd og sætter nyt krone og spishjul i, hvor diffen er vendt.

Der er mere at læse her http://www.subarugears.com

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #10 Dato: 01. Juli 2013 kl: 03:51:01 »
Citat fra: "Andreas" post=100810
Kan en 2wd subaru gearkasse vendes i diffen ?

Ellers kan diffet i en Renault UN1 gearkasse vendes (Fra Renault 25, de første genarationer Espace og Trafic fra den tid) WBX Manden har lavet sådan en ombygning fra bunden (Godt nok til en DJ motor) men der kan i dag købes de dele der skal bruges til ombygningen. Hvor ved jeg dog ikke, fandt engang en hjemmeside der havde en koblingsklokke der var lavet til subaru motor og renault gearkasse, men kan ikke finde hjemmesiden igen, den var dog tysk kan jeg huske.
Renault UN1 gearkasser er vist ikke noget der ligger hos enhver hugger i landet, men jeg ved der er en mekaniker heroppe der har dem på lager.
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #11 Dato: 01. Juli 2013 kl: 05:23:38 »
Citat fra: "jheltzen" post=100812
En 2wd kasse kan så vidt jeg ved ikke vendes men en 4wd kan hvor man konventere den til 2wd og sætter nyt krone og spishjul i, hvor diffen er vendt.

Der er mere at læse her http://www.subarugears.com

Tak for linket, fed hjemmeside   B)
Iflg siden er det både 2wd og 4wd der kan vendes, har snart en 2wd gearkasse til salg.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #12 Dato: 01. Juli 2013 kl: 06:51:49 »
Citat fra: "Mort_K" post=100815
Citat fra: "Andreas" post=100810
Kan en 2wd subaru gearkasse vendes i diffen ?

Ellers kan diffet i en Renault UN1 gearkasse vendes (Fra Renault 25, de første genarationer Espace og Trafic fra den tid) WBX Manden har lavet sådan en ombygning fra bunden (Godt nok til en DJ motor) men der kan i dag købes de dele der skal bruges til ombygningen. Hvor ved jeg dog ikke, fandt engang en hjemmeside der havde en koblingsklokke der var lavet til subaru motor og renault gearkasse, men kan ikke finde hjemmesiden igen, den var dog tysk kan jeg huske.
Renault UN1 gearkasser er vist ikke noget der ligger hos enhver hugger i landet, men jeg ved der er en mekaniker heroppe der har dem på lager.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #13 Dato: 01. Juli 2013 kl: 06:52:59 »
Citat fra: "Mort_K" post=100815
Citat fra: "Andreas" post=100810
Kan en 2wd subaru gearkasse vendes i diffen ?

Ellers kan diffet i en Renault UN1 gearkasse vendes (Fra Renault 25, de første genarationer Espace og Trafic fra den tid) WBX Manden har lavet sådan en ombygning fra bunden (Godt nok til en DJ motor) men der kan i dag købes de dele der skal bruges til ombygningen. Hvor ved jeg dog ikke, fandt engang en hjemmeside der havde en koblingsklokke der var lavet til subaru motor og renault gearkasse, men kan ikke finde hjemmesiden igen, den var dog tysk kan jeg huske.
Renault UN1 gearkasser er vist ikke noget der ligger hos enhver hugger i landet, men jeg ved der er en mekaniker heroppe der har dem på lager.


Mon dette er siden du tænker på

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Oettinger WBX6 godkendelseH
« Svar #14 Dato: 01. Juli 2013 kl: 09:59:10 »
Citat fra: "Andreas" post=100816
Citat fra: "jheltzen" post=100812
En 2wd kasse kan så vidt jeg ved ikke vendes men en 4wd kan hvor man konventere den til 2wd og sætter nyt krone og spishjul i, hvor diffen er vendt.

Der er mere at læse her http://www.subarugears.com

Tak for linket, fed hjemmeside   B)
Iflg siden er det både 2wd og 4wd der kan vendes, har snart en 2wd gearkasse til salg.


Jeg bliver selvfølgelig lidt i tvivl nu hvor der er flere som mener en 2wd kasse kan konventeres til at køre den anden vej.

Men på subarugears hjemmeside står der.
"It is not possible to use this product with the Subaru FWD/2WD transmissions as the gears are different."

Der står ligeledes.
"This product is compatible with all 4WD Subaru TY752, TY754, TY755, TY758 5 speed transmissions, produced from 1990 and still in production today"

Så der skulle være mulighed for at finde en egnet gearkasse dog tror jeg stadig det skal være en 4wd gearkasse, jeg regner med at købe en gammel doner bil i tyskland eller england hvor jeg flytter både motor, kobling og gearkasse over, så er jeg sikker på at det hele passer sammen.