Forfatter Emne: Hydrauliske ventilløftere  (Læst 8543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Hydrauliske ventilløftere
« Dato: 01. December 2015 kl: 18:32:10 »
hmmmm hvordan finder man ud af om de hydrauliske ventilløftere er defekte eller slidte? Når bilen startede var der en del klapren (10/40) olie men det holdt op ved driftvarm motor.Nu har jeg så løfterne ude i forbindelse med en overhaling af motoren. 4 af løfterne kan jeg trykke ned med fingerkraft, de øvrige 4 ikke. Er det kun et spørgsmål om at udlufte de 4 (bløde) løftere eller kan de være så slidte at de er defekte?...de koster alligevel en del fra ny.... ??? ???
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #1 Dato: 01. December 2015 kl: 19:47:30 »
Godt spørgsmål, som jeg også gerne vil have et konkret svar på.

Frit slag fra ekspertpanelerne rundt omkring.

Jeg plejer at bleede dem med ren olie, og hvis de fortsætter med klapperiet, så ryger de ud til højre. Af samme grund har jeg teleskoprør på de fleste stødstænger, så kan man gøre det uden at skille det hele ad.

Men hvis ellers klapperiet holder op efter et par minutters kørsel, så er de i orden, efter min mening.

Det er specielt slemt hvis motoren ikke har kørt dagligt, så kan de stå og blive flade (tømmes for olie, fordi de ventiler der står åbne presser hårdt på løfteren, og hvis den er lidt slidt, vil den stille og rolig stå og tabe olien), men de fyldes hurtigt med olie igen, når der kommer tryk på. Hvis ellers de ikke er helt færdige.

Hvis jeg sludrer så er jeg altid frisk på korrektion.

Og igen, tilbage til eksperterne, hvordan finder man ud af om de er ok når de ligger på bordet???

Det er træls at finde ud af at de er i udu, efter at man har samlet hele skidtet. Så kan man jo starte forfra.

Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #2 Dato: 02. December 2015 kl: 12:38:38 »
Kunde man ikke  lægge dem i en beholder med olie så dem du kan trykke ned med fingerne kan fylde sig selv med olie, der skulle gerne være en kontra ventil som forhindre olien i at løbe retur.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #3 Dato: 02. December 2015 kl: 14:41:04 »
jo, de står i olie nu og så prøver jeg at fylde dem den vej....men gør nu nok lige som otto alligevel og sætter teleskopiske stødstangsrør på, så er operationen lidt mere overskuelig hvis de skulle blive defekte :-)
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #4 Dato: 02. December 2015 kl: 18:56:02 »
Den rigtige måde at fylde dem igen, er at tage splitten ud, tømme den for gammel olie, ny olie på, og så presse den sammen i en skrustik, med hjælp fra en bolt, så man kan få splitten på igen.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #5 Dato: 05. December 2015 kl: 11:12:28 »
Er der virkelig ingen der ved om man kan teste en løfter mens den er ude?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #6 Dato: 06. December 2015 kl: 21:35:35 »
Ingen eksperter? Det undrer mig.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #7 Dato: 07. December 2015 kl: 06:06:10 »
Jeg ville aldrig gå i gang med at forsøge at genfylde en brugt løfter.. har den først en gang tabt trykket, så ud med den.. og i med en ny.

justeringen er spænd til + 1½ omgang ind. - så står olie kanalen i blokken og i løfteren præcist ud for hinanden i fyldningsøjeblikket... (Siger Thyge)

Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #8 Dato: 07. December 2015 kl: 08:44:14 »
Ingen eksperter? Det undrer mig.

Det var ellers en skam, jeg har fulgt denne tråd på sidelinjen, da jeg selv har en løfter eller 2 der godt kan tikke lidt efter længere stilstand. Men vil da gerne kunne tjekke det er den rigtige jeg har fat i og at der ikk er nogle andre som også skal skiftes nu hvor man er igang.

Skifter du kun ventilløfter eller også stødstangsrør og skruen til justering på vippetøjet?

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #9 Dato: 07. December 2015 kl: 13:03:19 »
Var dette måske noget der kan bruges.

https://www.youtube.com/watch?v=ySf0r8GGMOY

Søren

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #10 Dato: 07. December 2015 kl: 18:21:58 »
Jeg tror ikke at jeg vælger at skifter justerskruer eller stødstænger, men jeg skifter stødstangsrør til de teleskopiske. Mht. videoen så anbefaler han faktisk at man monterer de hydrauliske ventilløftere mens de er tomme/ikke oliefyldte det er ikke helt som det står i VW instruktionsbogen. De burde fylde/udlufte sig selv hurtigt hvis de ellers fungerer efter hensigten, men instruktionsbogen foreskriver at de skal monteres fyldte/udluftede.....og så stor er den operation heller ikke  :) :)
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #11 Dato: 07. December 2015 kl: 21:41:15 »
Ingen eksperter? Det undrer mig.

Det var ellers en skam, jeg har fulgt denne tråd på sidelinjen, da jeg selv har en løfter eller 2 der godt kan tikke lidt efter længere stilstand. Men vil da gerne kunne tjekke det er den rigtige jeg har fat i og at der ikk er nogle andre som også skal skiftes nu hvor man er igang.

Skifter du kun ventilløfter eller også stødstangsrør og skruen til justering på vippetøjet?

Jamen du er ikke i tvivl om hvilken en det er, når først du har topdækslet af.. Den er simpelthen slap/kan vippes med fingrene.. du kan også vælge at starte motoren med dækslet af. så kan du se hvilken en, der vipper samtidig med at du kan høre at det tikker... husk en bakke under til olieopsamling... der kommer en lille smule... hvis der er synligt slid på justeringsskruerne synes jeg ikke at det er sted at spare.. nye på...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #12 Dato: 09. December 2015 kl: 18:55:10 »
Tak Erik,

Så ekspertens svar er, "en gang slap altid slap"?

MEN; jeg har haft success med at skifte olie i en der var slap, og så kørte den videre uden klapperiet, men det har måske været held, eller også som at pis.. i bukserne?

Klapperiet kommer måske senere alligevel?

Min fremtidige politik vil under alle omstændigheder være at skifte dem ud, der en gang har været slappe i betrækket, når det ikke hjælper at skifte olie.

God eller dårlig politik?

Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
Sv: Hydrauliske ventilløftere
« Svar #13 Dato: 10. December 2015 kl: 18:11:56 »
....en gang slap, altid slap.....aarrhh det ved jeg nu ikke... 8) ;D ;D

jeg tror jeg chancer den, har udluftet og genfyldt alle 8, og de får lov at stå et stykke tid, hvis de ikke taber trykket mærkbart ryger de i motoren igen.....med teleskopiske rør er det jo ikke en vanskelig operation at skifte dem efterfølgende...

mvh
Bjarne
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....