Forfatter Emne: Trambussen  (Læst 26982 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Trambussen
« Svar #60 Dato: 09. Marts 2009 kl: 12:09:05 »
Smider lige et batteri link (med størrelsen)

http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=31

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #61 Dato: 16. Juni 2009 kl: 19:52:12 »
Trambussen er med på arbejde på site i Bjerregrav.

Og der er absolut ingen grund til at føle noget forkert i at være misundelig på den trailer...  :roll: for den ER lækker - desværre ikke min!

2700 kg's boggie trailer med alu sider, 0,8 tm Hiab kran med 2 x hydraulisk støtteben, 2 x hydr udlæg og 1 x man udlæg. Rækkevidde 3,8m v 230 kg.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #62 Dato: 26. Oktober 2009 kl: 19:34:43 »
Så blev Trambussen da lige synet UB, med tillægskommentaren: "Det er en fornøjelse at køre i en gammel bil der kører så godt!"  8)

Det skulle den også gerne da det pt er mit ugentlige transportmiddel Bjerring - Kalundborg t/r + det løse. Den har kørt 49.000 km siden sidste syn 2. jan 08

Har lige skiftet ruller til: Toyo H09, de gamle Hankock'er nåede at rulle et godt stykke over 60.000 km før de døde. De var gode men er alligevel positivt overrasket over de nye!

Den har stadig den 5 trins ABN (3H gearing) på jeg satte på for snart 4 år siden og den æder bare kilometerne uden at kny, det være sig tom eller med fyldt lad og lastet autotrailer.

Den jx'er der sad i da jeg købte den på auktion sidder der stadig og trækker fint afsted med læs. Den følger fint med på motorvejen, specielt med de nye dæk!

En konservativ kørestil, 21 rækkers oliekøler og et gennemskyllet kølesystem må slåes om æren, men faktum er at den kører! Den bruger hverken olie eller vand på de 5000 km jeg har som interval for blodskift. Dog er den begyndt at svede lidt, jeg frygtede lidt at det måske var toppakningen men en motorvask leder min mistanke mod ventildæksel pakningen, måske en simmering...

Min plan med en 1,9TD (AAZ) er pt skrinlagt, dels pga nyt arbejde hvor jeg ikke er meget hjemme og dels fordi jeg måske har fået nye planner....

De nye tanker (drømme) går i retningen af mekanisk direkte indsprøjter.... I første omgang nok som M-SDi og senere M-TDi, grunden er at jeg har planer om at montere en VNT-turbo men ikke helt har styr på den mekaniske styringen af geometrien endnu!

Hvad skulle der laves inden syn (ud over den løbende vedligehold) anden udstødning og en motorvask!!! nåja og så nye forlygter, det blev pludseligt nødvendigt da jeg kom til at spule de tændte lygter i sidste weekend = revnet glas ;-S Det problem skule gerne være løst nu da de "nye" lygter var dem på hylden hvor jeg har monteret stenslags folie ;-D
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Bo

  • Gæst
Trambussen
« Svar #63 Dato: 27. Oktober 2009 kl: 06:52:00 »
Tillykke med synet....og alt det andet  :D

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #64 Dato: 06. December 2009 kl: 16:16:39 »
Først ville blæseren ikke køre på trin 3.... Senere gik der et par minutter før den overhovedet ville køre... Nu vil den helst ikke!

Derfor var det tid til at få renoveret en blæserkasse fra lageret, som bonus kan man så montere en caravelle model der kan køre tvungen recirkulering  8)

Der bliver monteret en ny blæser fra hovwdi, varme elementet er i ok stand så det får chancen.

Et af de største hurdels har været at finde det "rigtige" skum til at lyddæmpe klapperne med. Jeg måtte opgive at finde noget der er ens med det originale og har monteret engangsvaskeklude! Det er det jeg har fundet der kommer tættest på.

Flere billeder følger.
Er desværre ret sikker på at jeg ikke når at finde tid til at montere det inden jeg skal trille østover igen.... men en uge uden blæser fra eller til hvad gør det  :roll:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #65 Dato: 07. December 2009 kl: 17:33:53 »
Det kommer i stimer...
Nåede selvfølgelig ikke at skifte varmeapparatet og som straf så døde starteren så imorges... :?
Så jeg har privat chauffør på resten af ugen indtil jeg skal hjem fredag og ha den renoveret / skiftet  :roll:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Trambussen
« Svar #66 Dato: 09. December 2009 kl: 03:03:58 »
et godt råd er at lægge en strimmel vinduesbånd/tape (det der skumtape, fåes i metermål i jem&fusk til få kr) rundt langs kanten af den nye blæser, da den fra hovwdi ik er udstyret med det skum som den org.blæsermotor har!
det er kun for at dæmpe vibrationer, men nu gør du jo så meget ud af det andet....
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #67 Dato: 13. Januar 2010 kl: 23:25:14 »
Så døde dørhåndtagene pga slid velsagtens. Men det var frosten der gav dem dødsstødet. Først passagersiden torsdag og førersiden fredag...

Nye blev indkøbt ved hovwdiaudi og selvfølgelig skulle låsene kodes om for der er i forvejen rigeligt med nøgler i bundtet...
Men der skulle vise sig at være et par bump på vejen.

Allerførst havde jeg bare regnet med at kode de nye låse om, men da nøgle profilen er anderledes kunne dette ikke lade sig gøre!

Der er lagt lidt billeder med tekst op i galleriet:

http://galleri.t3nettet.dk/thumbnails.php?album=54
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #68 Dato: 14. Januar 2010 kl: 00:03:00 »
Citat fra: "wilson"
Så døde dørhåndtagene pga slid velsagtens. Men det var frosten der gav dem dødsstødet. Først passagersiden torsdag og førersiden fredag...

Nye blev indkøbt ved hovwdiaudi og selvfølgelig skulle låsene kodes om for der er i forvejen rigeligt med nøgler i bundtet...
Men der skulle vise sig at være et par bump på vejen.

Allerførst havde jeg bare regnet med at kode de nye låse om, men da nøgle profilen er anderledes kunne dette ikke lade sig gøre!

Der er lagt lidt billeder med tekst op i galleriet:

http://galleri.t3nettet.dk/thumbnails.php?album=54


Fine billeder  :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #69 Dato: 15. Marts 2010 kl: 22:21:43 »
Så blev der tid til en ornli syg gang TLC til trambussen ;-) hele weekenden er gået med at lege med bil....

Nye dyser, nye gløderør, justering af pumpe, ny vandpumpe (kolbenschmidt selvfølgelig), lidt nye kabelsko og en gl type dieselfilter konsol er installeret.

Har skubbet noget af det alt alt for længe.... Nu bliver det spændende om jeg får et lidt bedre km regnskab igen :-P

Hvis der er nogle der mangler et beslag til den gl type konsol fandt jeg ud af at et 50x50 vinkel beslag fra HN passede perfekt i hullerne. Der skal bare skæres lidt af den ene ende så er det klar til montage med 4 bolte. Hvortil der kun skal bores to huller da de to andre passer i hullet fra spændebåndet til den nye type filter 8)

Mange tak til rette vedkommende for dyse hjælp  :wink:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #70 Dato: 17. Marts 2010 kl: 20:36:08 »
AAAARGH

Var idag på værkstedet for at kontrollere pumpe timingen en ekstra gang!!!!
Syntes den trækker mindre godt end den plejer og ikke mindst er der kommet en del mere sod i udstødningen end normalt ;-((

Må ærligt indrømme at jeg justerede lidt på pumpen da jeg skiftede tandrem, men den stod SPOT ON på 0,90 efter justringen både den anden dag og i dag?!?

Mærket på svinghjulet er det trekantede hak ned i denne mellem de to firkantede forhøjninger....
Pumpehjulet er ud for centreringshullet til dornen
Og knasten er ud for det mærke jeg lavede mens den var fikseret med lineal.

Fatter det ikke... :-S

Vil helst ikke ud i noget justering uden for mærkerne, men et eller andet gør jeg galt.... ????

Hvorfor den indimellem sætter ud har jeg heller ikke helt gennemskuet, men det har den gjort on / off over de sidste par måneder,så det har umiddelbart intet med det andet at gøre. Føles lidt som en benziner med fugt i tændingen :-P
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Trambussen
« Svar #71 Dato: 17. Marts 2010 kl: 22:10:33 »
Hmm.. de første tanker jeg lige får...

Luft i diesel tilførslen.. skidt i diesel tilførsel.. skidt i tank..

Rense tank og skifte fremløbs slange og spænde alt efter med fuldspændebånd?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #72 Dato: 18. Marts 2010 kl: 00:25:07 »
Måske er en pumpetiming på 0,90 lidt for defensivt til din gamle motor?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Trambussen
« Svar #73 Dato: 18. Marts 2010 kl: 06:32:54 »
tjek evt dyserne......Jeg ved ikke hvor de er fra. Men jeg har haft samme syndrom, og der var der nogle dysenålene som havde sat sig. (skidt fra monteringen af dem eller???)
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Trambussen
« Svar #74 Dato: 18. Marts 2010 kl: 06:44:01 »
@Jan: Har lige monteret ny dieselfilter konsol, med nye slanger slangeklemmer und alles. Og skidt i tanken, narj for har ikke kørt på alternative brændstoffer og filteret jeg skiftede var helt rent....

@Jønne: Defensivt??? Hvis motoren ellers er iorden bør man vel ikke gå uden for specs? Og der er masser af kompression at mærke når man tørner. Problemet er nok at jeg ikke bare lod pumpen stå hvor den stod.... (fik selvf ikke skrevet det tal op :-()

@Morten: Dyserne tvivler jeg ikke på - de er fra en meget troværdig leverandør! Og jeg var meget påpasselig under montagen. Komplet motorvask inden adskillelse, alt blev blæst med trykluft inden demontage, propper på alle åbne tilslutninger, renblæsning af dyserør inden montage og en halv kasse plast handsker.....

Måske er det bare selektiv hukommelse? Men undrer mig bare over soden i udstødningen.....
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)