Forfatter Emne: Projekt offroad caravan "Efternøleren".  (Læst 40352 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Dato: 15. Juni 2017 kl: 19:41:46 »
Som nævnt i en anden tråd, har jeg leget lidt med tanken om at bygge en campingvogn, som kan komme med, hvor normale campingvogne, ikke kan komme frem.

Projektet er nu en realitet, da jeg har investeret i en Hymer Eriba Touring 410 Triton. En lille ,smal campingvogn med hævetag og en egenvægt på 680 kg. Totalvægt 1000 kg.
Eribaen er blevet kult, og derudover er den også er blevet meget populær som campingvogn efter 4x4 biler.

Årsagen til det er, at den, i modsætning til de fleste andre campingvogne, er konstrueret som et chassis med en overbygning af et stålbur over, og derfor kan det holde til meget mere end traditionelle campingvogne. Den er ca 2m.bred

Den skal have større hjul på, så frihøjden hæves, og karrossen skal også hæves på akslen, så afstanden fra hjulet til skærmkassen ikke bliver for lille. Efter diverse mockups med forskellige gamle fælge, er jeg kommet frem til at det skal være 15" fælge med et Et. på omk. 30.

Jeg vil starte med at montere mine gamle Sprinter dæk str. 225/70x15", for at se hvor meget jeg skal skære i skærmkanten, og hvor meget karrossen behøver at hæves.

Hvis nogen ligger inde med et par Ronald Projekt Two 15x7" Et 23, ligesom dem jeg havde på Arnold, er jeg en interesseret køber.

Jeg rydder vognen for alle møbler undtaget overskabene, ligesom alle de gamle gasdrevne hvidevarer, skal udskiftes med 12V udstyr.

"Efternøleren" skal bygges op i samme stil som Arnold og Ulven.

[attachment id=1 msg=129742]

[attachment id=2 msg=129742]

[attachment id=3 msg=129742]

« Senest Redigeret: 27. Februar 2018 kl: 16:10:16 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Projekt offroad duelig caravan: Efternøleren.
« Svar #1 Dato: 15. Juni 2017 kl: 19:50:33 »
Det bliver spændende at følge dette projekt.
Må dette være ligeså stor inspiration ligesom dine andre projekter.

Et godt råd (som du sikkert allerede har tænkt) er at have samme dæk og fælge på campingvognen som på trækkeren. Således har du altid nogle ekstra reservehjul med, hvis nu....
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan: Efternøleren.
« Svar #2 Dato: 15. Juni 2017 kl: 19:55:05 »
Det bliver spændende at følge dette projekt.
Må dette være ligeså stor inspiration ligesom dine andre projekter.

Et godt råd (som du sikkert allerede har tænkt) er at have samme dæk og fælge på campingvognen som på trækkeren. Således har du altid nogle ekstra reservehjul med, hvis nu....

Det er desværre ikke realistisk med fælgene og dækkene fra Ulven, det er prøvet, og er alt for stort :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan: Efternøleren.
« Svar #4 Dato: 16. Juni 2017 kl: 14:46:34 »
Tak Kurt. Har set dem, arbejder på sagen. :D
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #5 Dato: 17. Juni 2017 kl: 10:48:12 »
Var lige ude at prøve Efternøleren efter Ulven.

Det fungerer perfekt. De er næsten lige brede, så jeg kan se forbi traileren i spejlene, men alligevel se lidt af begge sider af den.
Den følger rigtigt fint efter, og er meget nem at bakke med. Ved landevejskørsel og på småvejene, mærker jeg stort set ikke at den er bagefter :D

De større hjul,( 15"x6,5" med 225/70) som jeg sætter på i næste uge, vil klart komme til at klæde vogntoget, og få den op i vandret i forhold til Ulvens krog. Karrossen vil også blive hævet på chassiset, så der bliver plads i skærmkasserne og så der bliver større frihøjde ved Efternølerens bagkant. Rart i bulet terræn. :)

[attachment id=1 msg=129760]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #6 Dato: 17. Juni 2017 kl: 12:25:17 »
Jeg har to Mefro fælge i god stand liggende 5,5x15 ET30
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #7 Dato: 17. Juni 2017 kl: 15:49:16 »
Jeg har to Mefro fælge i god stand liggende 5,5x15 ET30

Tak Andreas, men jeg har lige købt to stålfælge 6,5x15 ET33, som jeg i første omgang skal have sat mine gamle originale Sprinter dæk på, for at se hvordan de passer i hjulkasserne. De er 225/70.

Så det er specielt Ronal fælge jeg søger. De må godt være grimme, så de skal blæses, men ikke med ødelagte kanter. :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #8 Dato: 20. Juni 2017 kl: 11:09:10 »
Turde du trække din campingvogn op her??

[attachment id=1 msg=129776]

[attachment id=2 msg=129776]

Efternøleren har nu fået 15" hjul og er blevet hævet så den nu matcher Ulvens krog. Den har også fået en fin departurevinkel, taget i betragtning af det er en campingvogn.

[attachment id=3 msg=129776]

« Senest Redigeret: 20. Juni 2017 kl: 11:11:14 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #9 Dato: 20. Juni 2017 kl: 22:46:06 »
Bliver rigtig spændene og følge 👍👌😊
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #10 Dato: 20. Juni 2017 kl: 22:47:26 »
Planlægger i bed and breakfast nu i har efternøler med det giver jo ihvertfald 4 sovepladser
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #11 Dato: 21. Juni 2017 kl: 09:37:57 »
Planlægger i bed and breakfast nu i har efternøler med det giver jo ihvertfald 4 sovepladser

Nej Mads. Ingen B&B. Det her, er det afdøde hr. Møller kaldte; rettidig omhu.

Om et års tid skal jeg til at leve for en skrabet folkepension, og så er det lidt af en økonomisk belastning med 2 biler, hvoraf den ene koster ca. 2100 kr. om måneden, uden at have kørt en meter.

Så tanken er, at jeg nu indretter Efternøleren, ud fra alle de erfaringer, som jeg har gjort mig, ved at bygge Arnold og Ulven. Selvfølgelig i samme stil.
Om 2 sæsoner, vil jeg så sælge Ulven og købe en bil, selvfølgelig 4x4, der kan fungere både som daily driver, og som eventyrbil.

Økonomisk ville det være urealistisk at anskaffe mig sådan en og bygge den, samtidig med at jeg har Ulven, og jeg har virkeligt savnet et projekt hele sidste vinter. Men det har vi jo snakket om. :)

Som det ser ud nu, er planen til den tid, at købe en T5 4x4 fra efter 2010 og indrette den lidt mere simpelt, end De to foregående, så der kan sove to på kortere ture, og når vi så skal være af sted i længere tid kan vi tage Efternøleren med.

Den indvendige del af projekt Efternøleren er nu også startet op. Alt undtaget den forreste siddegruppe, er revet ud, og vil senere blive bygget op med 2+1 soveplads, toiletrum, siddegruppe og køkken. Køleskabet vil igen blive 12V, og varmen vil igen komme fra en Webasto. Ikke noget gas system til mig tak. Der vil være en hundvask med vand fra dunke, og direkte afløb samt et dåsegasblus.
Af hensyn til vægten, vil der komme et mindre forbrugsbatteri end det i Ulven, til gengæld vil der komme mindst 200WP solceller på hævetaget.

Nøjj, hvor det dejligt at have et projekt igen. :D

Før:

[attachment id=1 msg=129784]

Nu:

[attachment id=2 msg=129784]

[attachment id=3 msg=129784]
« Senest Redigeret: 21. Juni 2017 kl: 11:30:15 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #12 Dato: 29. Juni 2017 kl: 21:35:27 »
Skærmene skal muligvis modificeres lidt, men nu er de foreløbig blevet malet.

[attachment id=1 msg=129852]

Den indvendige byggestil bliver noget spinklere end den i Ulven, fordi det i Efternøleren er mere kritisk med vægten.

Her skelettet til en seng på tværs, bag i vognen med god bagageplads under. De lange vinkelbeslag er nødvendige fordi jeg skal ind og have fat i de steder hvor der er stålrør i væggen.

[attachment id=2 msg=129852]
« Senest Redigeret: 29. Juni 2017 kl: 21:42:31 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #13 Dato: 11. Juli 2017 kl: 16:08:29 »
Det tager tid at tilpasse på dobbeltkrumme overflader, men det går da fremad  :)

Sengen er færdigbygget og første væg til "wellness rummet" er tilpasset.

[attachment id=1 msg=129957]
« Senest Redigeret: 11. Juli 2017 kl: 16:11:14 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #14 Dato: 14. Juli 2017 kl: 20:08:10 »
Mockup for reservehjuls- og jerrycanholder.

Jeg skulle finde en placering til en brændstoftank til Webastoen, og for ikke at ødelægge den fine frihøjde på 28 cm (svarer til en godt hævet syncro) skulle den ikke sidde under vognen.

Derfor ideen med et par jerrycans på fronten. Den anden kan bruges som reservedunk til enten bilen eller Webastoen.

[attachment id=1 msg=129991]

[attachment id=2 msg=129991]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen