Forfatter Emne: Forbremser - Nej vent: Trækaksler  (Læst 7788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Dato: 12. Maj 2008 kl: 21:43:05 »
Hey alle

Intro:
 Efter at have brugt det meste af denne afslappende dag paa at laese i Bentley og Haynes om forbremser maa jeg jo konstatere at det ikke bare er 2 gamle nisser som sidder og presser paa en skive med deres skaeg (hvilket jeg ellers var sikker paa var tilfaeldet).

Forbremser er lidt mere kompliceret end det.

Hvorfor?:
 Jeg har en rumlen fra h0jre forhjul som bedst kan h0res naar jeg accelerere. Den forsvinder naar jeg har naaet 4 gear (altsaa +80km/t) men dette kan jo ogsaa skyldes at den bare drukner i alle de andre sjove lyde. Jeg pillede hjulet af og hev og dunkede lidt i det hele og der var ikke noget som sad l0st eller kunne rokkes. Jeg hev ligeledes i traek akslen og den har under 1mm sl0r op/ned. Jeg foretog en overfladisk inspektion af det hele og sammenlignede med den anden side og der er intet som ser kriminelt ud - paa overfladen.
Hjulet kan ikke rokkes op/ned, det larmer ikke naar man k0rer det rundt ved haandkraft, der er ingen vaade pletter eller andet suspekt omkring fort0jet.

Hvordan:
 Min plan er at skille bremserne ad og se om der er noget indeni som skulle vaere slidt/defekt. Hvad skal jeg specielt kigge efter? Jeg havde taenkt mig at checke caliprene, bremseskiven, bremse klodserne og den der beskyttelses plade.
Hvordan lyder en skaev bremse caliper? Ville dette banke maerkbart i rattet (jeg kan ikke maerke noget)?

Hvad ville i s0ge efter hvis i havde en rumsteren i fort0jet?

Traekakslen er mistaenkte nr. 2 simpelthen pga. det vil vaere meget mere besvaerligt og dyrt at skaffe en ny af dem : ). Dette skal forstaas som at jeg til at starte med at kigge paa bremserne og hvis dette ikke giver resultat saa vil pr0ve traekakslerne.
Det kunne vel ogsaa vaere et leje som er gaaet - men dette ville vel larme hele tiden saa?


Alle fif modtages (som saedvanlig) med kyshaand.

 : )

PS: Jeg aendrede overskriften.

Mølle

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #1 Dato: 12. Maj 2008 kl: 22:54:39 »
jeg tror ikke at dine bremser giver rumlen. Hvis lyden ændrer sig, når du kører med jævn hastighed ud ad landevejen, og slingrer let fra side til side så er det hjullejet den er gal med. Er der rumlen når du accelerer og forsvinder lyden når du slipper gassen kan det meget vel være trækakslerne.

Du skal ikke løsne den midterste møtrik, som sidder i enden af trækakslen. Den skal kun ud, når du skifter hjullejer eller trækaksler. Der falder ikke noget ud hvis du gør det. du skruer kun trækakslen løs. Du må dog ikke køre uden møtrik på trækakslen, da trækakslens ende holder hele hjulophænget sammen i hjullejet.

adskillelse af bremser foregår uden at løsne midtermøtrikken.

Det kan aldrig skade at adskille bremserne og give dem lidt fedt på spindlerne og der, hvor klodserne hviler på bremseågene.

held og lykke.

Herr_Jensen

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #2 Dato: 12. Maj 2008 kl: 23:37:52 »
Aev. Jeg haabede at det ikke ville vaere traekakslerne.

Hvor laenge har man typisk naar de begynder at give lyd fra sig?

Ved godt det er et lidt teoretisk sp0rgsmaal. Det jeg vel mener er om det har omsiggribende konsekvenser hvis det ikke bliver skiftet med det samme?

De skal vel skiftes parvis?

Pis - Hvis det er dem bliver det ca. EUR 700 + det l0se : (

Mølle

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #3 Dato: 13. Maj 2008 kl: 09:52:11 »
Hvis det er trækakslerne, så vil de bare begynde at skramle mere og mere, ved skarpe sving og ved belastning.  Du kan sagtens nøjes med at skifte den defekte.

Hvis du er i tvivl, så kan du få en tur i brandbilen. Højre trækaksel fik dødsstødet i Niels Eriks grusgrav. DET kan høres. (jeg havde selvfølgelig ekstra med på turen, hvis det blev helt skidt).

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #4 Dato: 13. Maj 2008 kl: 10:23:52 »
Hvis det forholder sig sådan at din viscose er helt blød og dermed ikke kobler forhjulstrækket til.. så er der kun det minimale slid på akslerne som der kommer ved skarpe sving f.eks.

Jeg ved ikke om de forreste trækaksler er lige så nemme at renovere som de bageste men det er vel de samme på en 14" som en 16" når vi snakker fortøj? De bageste er snydenemme at husmandsrenovere siger min erfaring mig..

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #5 Dato: 13. Maj 2008 kl: 11:37:28 »
I 2002 havde jeg besøg hhv. fik et nødråb fra Stefan fra Bullikartei med hans T3 Westfalia Atlantic Syncro JX ... som stod i Lyksborg på en parkeringsplads pga. af samme fejl ...

Samme problem, endnu mere farligt ... endte i min garage ... der var lyde, der var det kendte problem med tørre trækaksler.

Trækakslen var løbet tør, det var umuligt for os at løse møtrikken for at fedte på skidtet, den der Gearkasse i fronten blev helt koblet fra. Fejlen kunne ikke engang repareres med fedt, masser og fedt i trækakslens lejer. Vi prøvede enda en rigtigt medicinisk sprøjte ind gennem gummiet af trækakslen, men det hjalp ikke.

Han skiftede trækakslen ud på et senere tidspunkt. Bussen kom hjem med autotrailer og den tyske ADAC.

Værktøjet brækkede (min knarre?!) og nødden slog bule i skærmen på min cabbi :-( Nå men scheisse mit das, håber i retter fejlen omgående. Det ser ikke ud til at hjullejerne?! er defekt, bremserne tror jeg ikke på.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Herr_Jensen

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #6 Dato: 13. Maj 2008 kl: 15:45:04 »
Tak for jeres svar.

Tak for praecisionen M0lle. En lettelse at jeg kun skal rumstere rundt med den ene.

Renovere siger du Jan... Hmm... Det ville da vaere sk0nt. Jeg har siddet og kigget paa VagCat. Hvad er det egentlig som kan gaa i stykker paa saadan en traekaksel?  Kunne maaske vaere som Jens skriver at den er k0rt t0r for fedt? Hvordan checkes det?

Hvordan renovere man saadan en faetter? Kan det g0res paa en dag?

Der er vist st0rrer bolte og lidt andet som forskel paa 14" og 16".


 : )

Mølle

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #7 Dato: 13. Maj 2008 kl: 16:29:47 »
du skal bruge nr. 18.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #8 Dato: 13. Maj 2008 kl: 18:44:37 »
Med fare for (atter) at blive hængt ud som fusker 8) :

Prøv at bytte dine trækaksler altså højre til venstre og venstre til højre så slider begge aksler på den anden side end de hidtil har gjort og de kommer til at føles som spritnye.
Jeg syntes ikke at operationen er klamphuggeri det er en operation i stil med at skrive på begge sider af papiret før man smider det ud.
I dit tilfælde kan du for 00,00kr få undersøgt om det vitterligt er trækakslerne eller om du skal se et andet sted hen.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #9 Dato: 13. Maj 2008 kl: 19:05:54 »
Klamphugger! :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #10 Dato: 13. Maj 2008 kl: 19:23:51 »
det kan jo være fint nok at bruge det som fejlsøgning at bytte trækakslerne, men funktions mæsigt tror jeg det vil vare kortvarrigt, men det koster jo ik andet end din egen tid og to splitter :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #11 Dato: 13. Maj 2008 kl: 19:25:57 »
okaj det ser ud som om der ik er splitter på en syncro, jeamen så er det bare igang 8)
det eneste der kommer af sig selv er rust og lommeuld :lol:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mølle

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #12 Dato: 13. Maj 2008 kl: 19:29:44 »
Citat fra: "dokajønne"
Med fare for (atter) at blive hængt ud som fusker 8) :

Prøv at bytte dine trækaksler altså højre til venstre og venstre til højre så slider begge aksler på den anden side end de hidtil har gjort og de kommer til at føles som spritnye.
Jeg syntes ikke at operationen er klamphuggeri det er en operation i stil med at skrive på begge sider af papiret før man smider det ud.
I dit tilfælde kan du for 00,00kr få undersøgt om det vitterligt er trækakslerne eller om du skal se et andet sted hen.


Det gad jeg ikke at bruge tid på. Lad os i stedet køre en tur, og se om ikke vi kan lokalisere lyden. Det skulle være til at høre. Jeg har en gang prøvet ovenstående råd og kommet til den konklution, at en defekt trækaksel er en defekt trækaksel.

Mølle

  • Gæst
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #13 Dato: 13. Maj 2008 kl: 19:31:00 »
Citat fra: "verner"
det kan jo være fint nok at bruge det som fejlsøgning at bytte trækakslerne, men funktions mæsigt tror jeg det vil vare kortvarrigt, men det koster jo ik andet end din egen tid og to splitter :)


ingen splitter her tak.....

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Forbremser - Nej vent: Trækaksler
« Svar #14 Dato: 13. Maj 2008 kl: 19:54:27 »
fuld regulator rundt i rundkreds venstre og højre om på en park platz og så se hva der sker.. sorry fuldt spjæld... det jo ikk en oliebrænder 8)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911