T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: bos1 efter 28. September 2008 kl: 20:44:57

Titel: audi gearkasse
Indlæg af: bos1 efter 28. September 2008 kl: 20:44:57
jeg fik sådan en med da jeg fik en 5 cyl audi 2,0 benzin motor og nu har jeg gået og kigget lidt på den
den ligner jo lidt en t3 gearkasse men kan den komme ned i en t3 eller kan den evt bruges hvis man byggede audi motoren ned i
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: WBX Manden efter 28. September 2008 kl: 21:00:34
Du skal i hvert fald finde ud af om man kan vende diff'et 180 gr. ellers får du 1 fremadgående gear og 5 bakgear  :lol:
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: bos1 efter 28. September 2008 kl: 21:02:38
Citat fra: "WBX Manden"
Du skal i hvert fald finde ud af om man kan vende diff'et 180 gr. ellers får du 1 fremadgående gear og 5 bakgear  :lol:


jaa selv om det kunne være meget sjovt bliver det nok lidt trættene i længden  :D
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: POLLE955 efter 28. September 2008 kl: 21:03:47
Hej !
Ja det har jeg også tænkt på , men Casper siger man får 5 bakgear  :lol:  :lol:  så der skal rodes lidt i rytmeboxen , læs tandhjul .
hilsen poul
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: bos1 efter 04. Oktober 2008 kl: 11:03:24
efter hvad jeg har kunne læse mig frem til kan man ikke vende diffen i en audi gearkasse og så bruge den på en t3 da diffen er asymetrisk (hedder det ikke sådan )monteret inde i kassen
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: Mølle efter 04. Oktober 2008 kl: 11:24:41
Citat fra: "bos1"
efter hvad jeg har kunne læse mig frem til kan man ikke vende diffen i en audi gearkasse og så bruge den på en t3 da diffen er asymetrisk (hedder det ikke sådan )monteret inde i kassen



Så må løsningen være at vende gearkassen på hovedet??? ja ja... grin bare....
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: WBX Manden efter 04. Oktober 2008 kl: 12:39:40
Citat fra: "Mølle"

Så må løsningen være at vende gearkassen på hovedet??? ja ja... grin bare....


Problemet er at så skal motoren også vendes på hoved, med mindre man bevæger sig ud i en adapterplade.

...også er der smøreegenskaberne når den vender på hoved... ikke sikkert det har nogen betydning overhoved, hvem ve'  :roll:
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: Herr_Jensen efter 04. Oktober 2008 kl: 17:28:47
Findes der ikke en slags universel liste over hvad for nogle gear kasser man kan bruge? Det undre mig egentligt lidt siden der er så massiv en fan skare verden over.

Der er et canadisk firma som specialisere sig i Subaru swaps og de siger at original kassen godt lige kan klare den store EG33. Hvis original kassen kan klare 240+ heste hvoffor vil man så skifte egentlig? Med mindre man kiggede på en Chevy 350'er eller sådan noget : ).

Hvis det er for at få anden gear ratio er det så ikke nemmere 'bare' at skifte tandhjul? [husk på jeg spørger ud af ignorance - ikke overbevisning]

Hvis man har en Syncro er det vel ikke rigtigt muligt at skifte til anden gearkasse med mindre man fravælger sin Visco. Eller?

 Gearkasser er spændende men det er bare overraskende lidt der står om dem for os newbies : ).
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: T3Anders efter 04. Oktober 2008 kl: 18:25:28
Citér
Så må løsningen være at vende gearkassen på hovedet??? ja ja... grin bare....


Citér
Problemet er at så skal motoren også vendes på hoved, med mindre man bevæger sig ud i en adapterplade.

...også er der smøreegenskaberne når den vender på hoved... ikke sikkert det har nogen betydning overhoved, hvem ve'


Det bliver nok lidt sværere at foretage olieskift uden nogen modifikationer -men man kan selvfølgelig også bare vende køretøjet på hovedet inden man løsner bundproppen :D
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: Jarl efter 04. Oktober 2008 kl: 18:47:32
Der findes INGEN andre gearkasser, der passer på T3, end gearkasser fra T3. Så let er det.

Men alt kan lade sig gøre, og derfor kan nogle gearkasser ved betydelige modifikationer op gerakasse og køretøj bringes til at passe. Det drejer sig f.eks. om Renault UN1, som Rasmus har i og Porsche G50, som enkelte tyskere har i. En salig drøm var, at man også kunne få en Audi-kasse i - særligt idet man derved løste problemet med adaptorplade til 5-cyl.-blok. Men diffet sidder nemlig asymmetrisk og derfor skal man forandre så megt på diff.-huset, at de fleste alm. perlegrusmekanikere er sat af for længst.

T3-gearkassens svaghed er - udover den evindelige korrosion fremfor alt skiftemuffen (synkronhovedet). Synkronhovedet har tre udsparinger til gearlåsene. Disse tre udsparinger er fræst med retvinklede hjørner, hvilket bevirker tydelige stresspunkter. derfor ses også begyndende revner på faktisk alle ældre synkronhoveder. Disse revner vokser og resulterer tilsidst i et kollapset synkronhoved (symptom: Bilen sætter sig fast i ét gear). Gearkasser efter '90 og alle reservedelssynkronhoveder har rundede hjørner i udsparingerne. Derfor er problemet næsten elimineret der. Så står der kun tilbage, at lejer og synkromesh er underdimensionerede...
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: Herr_Jensen efter 04. Oktober 2008 kl: 21:42:44
Citat fra: "Jarl"

T3-gearkassens svaghed er .... Disse revner vokser og resulterer tilsidst i et kollapset synkronhoved


[Editeret lidt pga. Caspers årvågenhed]

Jeg skrev noget som egentlig ikke har relevans for hvad der tales om her  : ). Beklager forstyrrelsen.

Jeg lader billedet stå så folk har noget at kigge på hvis de keder sig.
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: casper efter 04. Oktober 2008 kl: 21:59:41
har du ikke haft billedet i en anden tråd ? jeg synes Mølle har udtalt sig om de revner og deres betydning ?
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: Herr_Jensen efter 04. Oktober 2008 kl: 22:02:24
Citat fra: "casper"
har du ikke haft billedet i en anden tråd ? jeg synes Mølle har udtalt sig om de revner og deres betydning ?


Jeg har editeret mit indlæg. Du havde nemlig ganske ret. Ved ikke hvoffor jeg lige havde overset det.

 : )
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: WBX Manden efter 04. Oktober 2008 kl: 22:42:09
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "Jarl"

T3-gearkassens svaghed er .... Disse revner vokser og resulterer tilsidst i et kollapset synkronhoved


[Editeret lidt pga. Caspers årvågenhed]

Jeg skrev noget som egentlig ikke har relevans for hvad der tales om her  : ). Beklager forstyrrelsen.

Jeg lader billedet stå så folk har noget at kigge på hvis de keder sig.


Det er da ikke revner, det er da kun fordi det er dårligt støbt! rolig det har ingen betydning
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: WBX Manden efter 04. Oktober 2008 kl: 22:51:01
Citat fra: "Herr_Jensen"

Der er et canadisk firma som specialisere sig i Subaru swaps og de siger at original kassen godt lige kan klare den store EG33. Hvis original kassen kan klare 240+ heste hvoffor vil man så skifte egentlig? Med mindre man kiggede på en Chevy 350'er eller sådan noget : ).

Hvis det er for at få anden gear ratio er det så ikke nemmere 'bare' at skifte tandhjul? [husk på jeg spørger ud af ignorance - ikke overbevisning]

Hvis man har en Syncro er det vel ikke rigtigt muligt at skifte til anden gearkasse med mindre man fravælger sin Visco. Eller?


Jeg tror ikke på at en std. gearkasse holder særlig længe med en EG33, hvis den får lidt gas :shock:

Muligvis hvis du laver de fornødne upgrades med lejer, ölleitung plader, tandhjul, synkronhoveder osv. kan den holde til normalt brug med en EG33.  :roll:

Samme fyr som inspirerede mig til UN-1 ombygningen, har lavet en Renault Quadra (4x4) ombygning på en Syncro. Desværre har den ikke "granny" gearet.
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 00:56:33
Egentligt lidt fouroligende at det "pludseligt" kommer som en overraskelse for vag koncernen at skarpe hjørne uden radius er kærv anvisere.... Noget der allerede i 70'erne (og før) burde være std viden inden for de kredse  :shock:
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: BlackChart efter 05. Oktober 2008 kl: 10:55:39
Citat fra: "WBX Manden"
Samme fyr som inspirerede mig til UN-1 ombygningen, har lavet en Renault Quadra (4x4) ombygning på en Syncro. Desværre har den ikke "granny" gearet.


Hvor stor operation mon der skal til for at man kan gøre det samt kan den drivline holde til større moment end en normal T3 Syncro kasse?? :)

Nårh ja, hvad med fortøjet er det også fra en Renault så og hvordan er forbindelsen til forhjulene lavet der, også med visco kobling som vi kender det??
Titel: audi gearkasse
Indlæg af: Jarl efter 05. Oktober 2008 kl: 14:09:16
Citat fra: "wilson"
Egentligt lidt fouroligende at det "pludseligt" kommer som en overraskelse for vag koncernen at skarpe hjørne uden radius er kærv anvisere.... Noget der allerede i 70'erne (og før) burde være std viden inden for de kredse  :shock:


Ja, du har helt ret! Og det er egentligt et rigtig spændende emne at grave lidt i, men først et par billeder til at illustrere problemet:

Sådan her bør det se ud (bortset fra alt skidtet :wink: ):

(http://i37.tinypic.com/2edw1he.jpg)

Men med tiden ender det måske sådan her:

(http://i35.tinypic.com/30ngf1j.jpg)

Egentlig ville jeg også gerne have vist mellemstadiet, hvor man kan se revnerne begynde at vokse ud fra stresspunkterne, men det synkronhoved, har jeg desværre kylet ud, og jeg gider ikke lige åbne en ny gearkasse for at tage et billede...

Hvad skal vi så gøre? Sidde og bide negle og vente på, at det sker for os? Nej, det synes jeg ikke. I stedet kan vi vha. vores kørestil søge at forebygge problemet. Mantraet her er: Undgå kraftige momentreaktioner i transmissionen. Når man kobler til, kan man gøre det enten som en ko eller med lidt større forsigtighed. Men haktisk er tilkoblingen i de lave gear ikke de værste. der er momentet på synkronhovedet ikke så stort. Det er langt værre i de to topgear. Der er udvekslingen hård, og samtidig er den kinetiske energi i bilen enorm. Derfor gælder det om at bruge kobling og speeder med hjernen der. Pas på ved lastveksel - når man går fra medløb til påløb og omvendt - så træd roligt på speederen indtil motoren er "med igen". Har du en sølle kobling, hvor de små fjedrer, der skal optage momentbevægelserne, er slaskede, så pas særligt på. Mange er også af den opfattelse, at man kan betjene koblingen i lyntempo mellem de to topgear. Det er ikke klogt! Overholder man sådan nogle små regler, så lever synkronhovedet længe og lykkeligt. Og når uheldet så er ude, så er symptomet som sagt, at bilen låser sig i ét gear, og så slutter festen. Inden da vil man tit have oplever, at den periodisk kan være svær at tage ud af et af topgearene. Så er det bare i med et nyt synkronhovet - det koster en ca. 1200 bask i D, og det tager noget tid at skifte. Hvis man er rutineret og har det rigtige værktøj, så kan man gøre detuden at tage gearkassen ud, men det er ikke noget man skal kaste sig ud i før man har tager det store gearkasserenoveringskørekort. Og når man så er der inde, så snup også lige syncromeshringene med - de er så billige.