0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
@Alle:Er der nogen overhovedet som har en officiel godkendelse på papir af en T3 med række-4 motor? Det vil gøre det meget nemmere for andre at gøre samme show.
Jeg havde fat i en flink herre ved fstyr om sådan en godkendelse for noget tid siden. Han nævnte, at der ikke skulle en særskilt godkendelse til. Hvis der benyttes originale VW stumper ved konverteringen, er det jo stadigvæk fabrikanten (VW) der bære "ændringen". Jeg antager så "egenrådigt" dette er gældende for konfigurationen: JX + 20%; dvs. 70 hk + 20% HK = 84 HK; men har ikke spurgt videre til dette hos fstyr.Mht, forurening gælder "lempelsen": "For biler med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (medstandardudstyr) på over 685 kg er der ikke krav om katalysator."Hinze
1) Jeg har en anelse vanskeligt ved at se, hvordan fabrikanten - VW - skulle "bære" konverteringen al den stund, at de aldrig har bygget den bil. Ville de så også hæfte for ombygningens sikkerhed og egnethed, hvis jeg puttede en WBX'er i en Lupo? Næppe. Men den flinke mand i Færdselsstyrelsen har nok ikke lige paratviden om, hvad VW gennem tiderne har motoriseret T3 med, og måske tror han derfor, at der foreligger en typegodkendelse med en række-benz'er.
Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW. Hinze
Citat fra: "Hinze"Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW. Hinze... også alligevel. En T3 er vel godkendt til 112 hk +20% = 134,4 Hk
mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.Hinze
Citat fra: "Hinze"mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.HinzeJeg vil så mene motor ophængene aldrig bliver et problem med motorer i den størrelse og effekt.Bremser er LANGT større problem, hvis vi ser det ud fra en objektiv sikkerheds synsvinkel.Jeg har prøvet med fuldt læs at skulle bremse ned fra 140-150, det er hverken sjovt eller problemfrit!Rent typegodkendelsesmæssigt skulle det ikke være noget problem op til 134,4 Hk. .... eller tænker du her på et hjemmelavet motorophæng ?
Jeg forstår klart dine betragtninger og er enig, men problemet opstår når det skal dokumenteres. Den flinke synsmand kan jo ikke "retfærdiggøre" hverken tro, følelser eller kundens personlige meninger, men er nød til at holde sig til dokumenteret fakta. Ellers ender det jo med det rene ragnarock.....( det kunne selvfølgelig også være sjovt nok).Netop derfor skal vi have gravet SA VW data frem fra gemmerne. Det må kunne anvendes til dokumentation for lidt sjov og ballade.Hinze
Jeg ved naturligvis ikke, hvad Hinze tænker på, men de ophæng en 2E'er skal hænge i, er jo til en diesel, og det kan principielt kun dokumenteres, at de kan tøjle 70 hk.
Jeg mener, man har jo før hørt om folk, der endda har skåret en tværgående hjulbærende vange over uden dårlig samvittighed... :wink: