Forfatter Emne: Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring  (Læst 1900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring
« Dato: 11. September 2009 kl: 09:26:17 »
I tråden om spise is træf står der noget om at afmelde bilen om vinteren for at spare afgift m.m. samt at have den klasisk forsikret. Det vil jeg meget gerne have lidt mere uddybet.

Hvad er proceduren egentlig helt nøjagtigt herved? Er det bare ligetil af afmelde om efteråret og så købe nye plader om foråret for 1.100kr?

En anden ting, hvis man henter en bil i f.eks. Tyskland med øje for renovering og indregistrereing, vil det så være muligt og smartest at indregistrere den før renoveringen, således at skattemanden ikke vurderer den for højt, eller hvad er erfaringerne?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring
« Svar #1 Dato: 11. September 2009 kl: 09:42:21 »
det kalder jeg sgu overskud
du sidder i et fremmed land flere tusinde km væk (i en drømmeverden for os andre :D  )
og så sidder du og drømmer om at importerer/renoverer en bil   :lol:  :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring
« Svar #2 Dato: 11. September 2009 kl: 09:44:38 »
hvis man har en bil over 25/35år kan man få henholdsvis klassisk-/veteranforsikring til en billigere pris, men de kræver tit at man aflevere pladerne hos dem om vinteren, derskal dog stadig betalles vægtafgift.

man kan også vælge at afmelde bilen helt, så skal bilen bare være synet indfor 2år og maks have været afmeldt 1år for at købe nye plader til 1180kr.

hvis jeg skulle importere en bil ville jeg kun gøre den synsklar og betale afgift, da en fin lak vil trække prisen og afgiften op.
men tit vil de jo ikke se bilen, hva jeg har hørt, dog skal synsmanden skrive om den er over eller under middel stand, til toldsynet.

ps. jeg har aldrig selv importeret en bil, så det er andenhånds erfaring :-)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

B3ac0n

  • Gæst
Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring
« Svar #3 Dato: 11. September 2009 kl: 09:48:20 »
Når en bil er indregistreret som en klassisk bil er det merre eller mindre som en veteran, den er bare ikke så gammel. Dvs. man skal være medlem af en klub have ildslukker i bilen mm. Kravene svinger lidt fra selskab til selskab. Forskellen ligger bare i at bilen kun er over 25år gammel istedet for de 35år, som en veteran skal være.
Man spare ikke på vægtafgiften (så vidt jeg har kunnet forstå) men alene forsikringen der falder når den er i stilstand, hvis man eventuelt skal tage pladerne af er det vidst også til forsikrings selvskabet man aflevere dem og ikke motorkontoret (eller hvad det nu hedder nu om dage)

Jeg vil også mene det er en go idé at få den toldsynet før restaurering. det foregår ved en almindelig synshal hvor synsmanden skønner dens stand og orginalitet. da jeg købte min forrige jeep var det ihvertfald sådan det foregik. Selve skat havde intet med vurderingen at gøre kun prisen.

Med venlig hilsen
Beacon

Edit: som i nok kan se er jeg ikke den der skriver hurtigst :S

Eva

  • Gæst
Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring
« Svar #4 Dato: 11. September 2009 kl: 10:46:47 »
Citat fra: "verner"
hvis man har en bil over 25/35år kan man få henholdsvis klassisk-/veteranforsikring til en billigere pris, men de kræver tit at man aflevere pladerne hos dem om vinteren, derskal dog stadig betalles vægtafgift.

man kan også vælge at afmelde bilen helt, så skal bilen bare være synet indfor 2år og maks have været afmeldt 1år for at købe nye plader til 1180kr.

:-)


Ikke helt korrekt, man kan ikke aflevere pladerne til forsikringsselskabet om vinteren mere, men der er klausuler på, at man ikke må køre i bilen om vinteren, for så dækker forsikringen ikke.

For at ha' bilen forsikret som klassiker, kræver det man har en personbil til daglig kørsel ved siden af det klassiske/veteran køretøj.

Man må kun køre ca 6000 km/år i en klassiker/veteran.
Det må kun være til hobby.

Plus en masse andre klausuler

Biler ombygget til camping kan  i øvrigt ikke forsikres som klassiker/veteran fordi det kræves, at bilerne står i hel original stand (og det ved jeg, for jeg har selv for 3 uger siden forsøgt flere steder, at få forsikret sådan en som klassiker)

ibber

  • Gæst
Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring
« Svar #5 Dato: 11. September 2009 kl: 12:37:53 »
med en klassik forsikring , er der krav om at man har det forsikrede køretøj som køretøj nr to , og at den kun bliver anvendt lejlighedsvis , dvs feks til søndagskørsel i godt vejr , man afleverer ikke pladerne , men i vinterhalvåret er bilen kun forsikret mod tyveri og mod brand , dvs der feks ikke er
nogen ansvarsforsikring på , og så er køretøjet jo ikke lovligt at køre i på gaden , det er korrekt at
bilen skal være orginal , dvs man nok godt kan få forsikret en org westfaliacamper , men feks ikke
en ombygget gulpladebil der er bygget om til camper , der er sænket med brede alufælge , anden motor mm. også er de fleste selskaber generalt ikke ret glade for gulpladebiler , da de ofte betragtes som erhvervsbiler , men der er opstramning på vej fordi feks en gammel golf2 snart er egent til klasssisk bil - og det mener selskaberne snart er ved at være for meget. Jeg ved ikke hvad stramningerne indbærer , men kunne forestille mig at aldersgrænsen måske bliver flyttet igen til feks 40 år.
der er grænsen feks for 8 års synsintervaller. så der går lidt tid endnu med T3.