Forfatter Emne: Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!  (Læst 14525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pho2graph

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Dato: 23. Januar 2012 kl: 16:56:32 »
Nå, man opdager hele tiden nye ting på disse biler. Sprinkleren stoppede med at virke for et par måneder siden. Og så har man ikke lige haft tid til at kigge på det, eller ville hellere ligge inde i varmen og drikke kaffe og se...de unge mødre, ha ha. Men nu med tør frost, lav skarp sol og salt på vejene kan man ikke se en skid ud af forruden uden sprinkler væske, så nød har tvunget mig i kedeldragten

Har skilt beholder og pumpe ad. Har målt på stikket og der kommer 12 volt når jeg aktiverer kontakten. Pumpen ser ikke beskidt eller snasket ud, så der er vel kun tilbage at bestille en ny pumpe? Hvor får man sådan en til jydepris?

P

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #1 Dato: 23. Januar 2012 kl: 17:02:36 »
Her! Send mig din adresse på pm nu. Lige nu!!! Så ligger den i din postkasse i morgen.
 Prisen får du når du har modtaget. Tør du?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

pho2graph

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #2 Dato: 23. Januar 2012 kl: 17:08:46 »
HA HA, du er pm´et. Tak :-)

Mølle

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #3 Dato: 23. Januar 2012 kl: 17:10:15 »
Tør man underbyde???? Ku godt bruge lidt udskiftning i sprinklerbeholdermedpumpebestanden.....

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #4 Dato: 23. Januar 2012 kl: 18:16:17 »
Sendt.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline holmquist

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 140
    • Vis profil
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #5 Dato: 24. Januar 2012 kl: 09:23:00 »
Citat fra: "pho2graph"
Nå, man opdager hele tiden nye ting på disse biler. Sprinkleren stoppede med at virke for et par måneder siden. Og så har man ikke lige haft tid til at kigge på det, eller ville hellere ligge inde i varmen og drikke kaffe og se...de unge mødre, ha ha. Men nu med tør frost, lav skarp sol og salt på vejene kan man ikke se en skid ud af forruden uden sprinkler væske, så nød har tvunget mig i kedeldragten

Har skilt beholder og pumpe ad. Har målt på stikket og der kommer 12 volt når jeg aktiverer kontakten. Pumpen ser ikke beskidt eller snasket ud, så der er vel kun tilbage at bestille en ny pumpe? Hvor får man sådan en til jydepris?

P


har selv prøvet samme problem, der var strøm på stikket, prøvede så pumpen den virkede også. samlede hele systemet, satte mig ind i bilen og tænkte så, nu virker det. :( men nej,  lavede så en ny stelforbindelse, så virkede det..
Mvh.

Kim

1. gangs ejer af en.....

VW Caravelle 1,6 TD årg. 1988

pho2graph

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #6 Dato: 24. Januar 2012 kl: 15:47:47 »
Har modtaget et ny skøn pumpe i dag. Tak Jønne :-)
Men den gav desværre ikke noget. Øv. Men den er meget rar at have i reserve.

Den nye stelforbindelse du lavede, Holmquist, var er det kun til sprinklerens pumpe? Bilen har jo mange større stelforbindelser og alt andet el virker.

P

pho2graph

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #7 Dato: 24. Januar 2012 kl: 16:41:44 »
Er det mon stelforbindelserne bag sikringsboksen der kan være årsagen? Nogen der ved hvor mange der er, hvor de er og skal jeg pille batteriet fra inden jeg roder med at rense dem?
Sidder lidt febrilsk og kigger i min Haynes og forsøger at blive klogere til selvhjælp. Men jeg bliver faktisk bare mere forvirret, fordi jeg ikke kan gennemskue disse wiring diagrams og lige det med el forklaringen synes jeg ikke er særlig logisk og billedligt fortalt som resten i bogen. Eller jeg mon bare lidt blondine?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #8 Dato: 24. Januar 2012 kl: 19:08:10 »
Det er altid en god forholdsregel, at frakoble batteriet når man roder - og især op ad sikringsboksen. En vildfaren stelledning eller en skruetrækker kan medføre en masse ekstra arbejde, hvis pludselig det smælder og ikke mindst smelter. Hvis du kan måle + 12 volt i stikket har du stelledningen siddende modsat.
Prøv om du kan følge den, eller du kan føre en frisk ned i nærheden og lodde sammen med den eksisterende. Træk en gang krympeflex over lodningen - også selvom det "bare" er en stel.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #9 Dato: 24. Januar 2012 kl: 19:54:52 »
Prøv da lige at sætte en plus og en stel på den nye pumpe og se om den overhovedet virker
 eller om du har modtaget katten i sækken.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline holmquist

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 140
    • Vis profil
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #10 Dato: 24. Januar 2012 kl: 21:08:50 »
Citat fra: "pho2graph"
Har modtaget et ny skøn pumpe i dag. Tak Jønne :-)
Men den gav desværre ikke noget. Øv. Men den er meget rar at have i reserve.

Den nye stelforbindelse du lavede, Holmquist, var er det kun til sprinklerens pumpe? Bilen har jo mange større stelforbindelser og alt andet el virker.

P


Jep den fik lige en ny ledning fra pumpen og så en kabelsko og en selvskærende skrue ved siden af beholderen, det virkede..
Mvh.

Kim

1. gangs ejer af en.....

VW Caravelle 1,6 TD årg. 1988

pho2graph

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #11 Dato: 25. Januar 2012 kl: 13:19:33 »
Takker, disse gode råd vil jeg flux kaste mig over i eftermiddag. (Brrrr k-k-koldt ude på fortovet)

Nu hvor jeg er i gang med sprinkler. Har I nogen erfaring med at skifte sprinkler dyser? Findes der evt. nogen dobbelte med noget go´ dav i?

Dem jeg har nu er en fesen tynd stråle der enten skyder hen over bilen eller ned i underkanten af forruden :-)

P

pho2graph

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #12 Dato: 25. Januar 2012 kl: 16:35:24 »
Billeder af stelforbindelserne inden af-iring. 8+6 stel ledninger og lidt trang arbejdsplads :-)
Men det hjalp sgu heller ikke!! (Men meget fedt at få ordnet uanset)

Men nu har jeg i stedet kastet mig over visker kontakten og masseret stangen kraftigt (undskyld udtrykket) og jeg kan få pumpen til at reagere på dobbelt hastighed hvis jeg presser "hårdt" op i stangen. Så noget tyder på der mangler ordentlig forbindelse inde i kontakten.

Nogen der har erfaring med at komme derind? Er det svært?
(Det her lyder som en artikel fra de grå sider i ugens rapport)

P

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #13 Dato: 25. Januar 2012 kl: 17:52:43 »
Selve kontakten til pumpen minder lidt om et par knallert platiner og kan godt slibes lidt med et lille stykke sandparpir. Måske kan du komme til uden at tage plastikket af ved ratstammen. Udskiftning af hele visker/vasker og lys kontakten tager ikke mere end en halv time og de findes brugte derude hos slagterne.
Mht støre dyser, så har jeg engang boret sprintkler dyserne op på min tror jeg brugte et 1mm bor, det har virket fint for mig.

pho2graph

  • Gæst
Sprinkler system virker ikke. Edit: Problem fundet og løst!!
« Svar #14 Dato: 25. Januar 2012 kl: 18:26:28 »
Her var den så, banditten!!

lufttryksrenset, rengjort og bøjet på plads så der kom kontakt.
Den ene dyse virkede ikke, men en gang opvarmning med en føntørrer og godt gennemspulet med ny sprinklervæske der kan gå ned til -21. Så skulle sprinklersiden være vinterklar :-)

Tak for al den uvurderlige hjælp. Jeg har som birdrag forsøgt at tage billeder undervejs og håber de kan hjælpe andre newbies med samme problem i fremtiden.

Pho2graph