Forfatter Emne: Ombygning af personbil til camper  (Læst 9853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gram

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Ombygning af personbil til camper
« Dato: 01. December 2014 kl: 15:33:51 »
Hej t3nettet.

Jeg kom til at poste besked under forkert emne, så poster her istedet.

Jeg er ny herinde og også ny hvad angår camperer.

Jeg påtænker at købe, eksempelvis en caravelle. Den er indregistret som personbil med 7-9 passagerer.

Jeg vil ombygge til camper uden, at indretningen dækker for vinduer. D.v.s. Jeg fjerner nogle af sæderne.

Da den forsat skal være indregistreret som personbil, vil gerne spørge om følgende:

Bliver indretningen betragtet som last, eller en del af egenvægt?

Skal den omvejes eller omregistreres?

M.v.h
JS

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Ombygning af personbil til camper
« Svar #1 Dato: 01. December 2014 kl: 17:08:54 »
Når den er indregistreret som personbil vil det sige at den har fået fuld skrald på registreringsafgiften i sin tid.

Camper og gulpladebiler (og 10 personers busser) er basalt set et krumspring for at undbå 180% beskatning.
Derfor er der også regler og begrænsninger i hvad man så må bruge disse til.

Men når den er indregistreret som personbil, så er der "frit slag i bolledejen". Så må du gerne tage sæder ud, du må også gerne montere campinggrej m.m.

Dog skal der være frit udsyn ud af bagruden på en personbil. Hvilket der ikke absolut skal være i en camper eller gulpladebil.
Ingen grund til omsyn eller omvejning.

Mary er indregistreret som personbil med 7 sæder.
Hun er nu ombygget med både camper og multivan indretning.
Har stadig 7 sæder
Vi kan sove 5 mand i hende og der er køleskab, køkken, vand og alt muligt andet med.
Og vi behøves f.eks. ikke have et fast monteret køkken eller at køre rundt med campingudstyr konstant.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Ombygning af personbil til camper
« Svar #2 Dato: 01. December 2014 kl: 17:19:04 »
Citér
Dog skal der være frit udsyn ud af bagruden på en personbil. Hvilket der ikke absolut skal være i en camper eller gulpladebil.
 Ingen grund til omsyn eller omvejning.


Ulven ( min Mercedes Sprinter) er synet som personbil uden bagruder sååå.....

men ellers er jeg enig. Arnold, min  Syncro camper, som oprindeligt var en caravelle,  er synet som personbil og ingen har nogensinde interesseret sig for interieuret.

.....og i ørigt velkommen til T3Nettet ... :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Ombygning af personbil til camper
« Svar #3 Dato: 01. December 2014 kl: 22:42:43 »
Citat fra: "porteren" post=116741
Citér
Dog skal der være frit udsyn ud af bagruden på en personbil. Hvilket der ikke absolut skal være i en camper eller gulpladebil.
 Ingen grund til omsyn eller omvejning.


Ulven ( min Mercedes Sprinter) er synet som personbil uden bagruder sååå.....


Fedest, så behøves jeg ikke bygge Mary om hver gang at hun skal synes
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Ombygning af personbil til camper
« Svar #4 Dato: 01. December 2014 kl: 22:55:18 »
I min synsattest på Ulven, står der under supplerende oplysninger: Lukket kasse.

For at blive synet som personvogn skulle den synes med et sæde i varekassen. Det blev monteret lige før syn, som et tværstillet klapsæde uden sikkerhedssele. Det må der åbenbart ikke være, når sædet er tværstillet.

Tjae de regler er ikke nemme at gennemskue, men Dennis, prøv dog at køre gennem  det næste syn med tildækket bagrude og se hvad der sker.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Ombygning af personbil til camper
« Svar #5 Dato: 02. December 2014 kl: 05:49:47 »
Jeg har synet min doka med lukket alusingen bagpå, og bad synsmanden (FDM) specifikt undersøge om jeg måtte køre sådan. Han oplyste mig at det var der intet i vejen for, jeg skulle bare have to sidespejle.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline gram

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Ombygning af personbil til camper
« Svar #6 Dato: 02. December 2014 kl: 20:09:31 »
Tak for svaret. Jeg har søgt efter svar på google, men her var ingen hjælp at hente.

Så spørger jeg her og får svar i løbet af få timer. Det er sku' ikke så darligt.

Da jeg skal bruge den som bil nr. 1. er det også tage sæder ind og ud som det passer mig.

Men som sagt, tak for svaret.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Ombygning af personbil til camper
« Svar #7 Dato: 02. December 2014 kl: 22:10:29 »
så længe du indregistrere bilen som personbil, kan du gøre med sæder og køkken som du vil.

er den derimod indregistreret til beboelse (som camper) skal alt udstyr til beboelse være i bilen under kørsel. dvs køkken, vandtanke mm.

til spørgsmålet om vægt, er alt udstyr/indretning der er fastmonteret en del af bilens egenvægt, og ændrer du egenvægten med mere end 50 kg, skal den vejes om!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline gram

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Ombygning af personbil til camper
« Svar #8 Dato: 03. December 2014 kl: 16:00:26 »
>> Verner.

Ang. det med vægten. Så havde jeg tænkt at montere nogle beslag og/eller rammer, hvor lasten (køkken, seng o.s.v.) kan fastspændes eller fastholdes.
Så er det jo ikke monteret, i ordets egenlige forstand.   :)

På denne måde kan reglen om omvejning vel omgås?