0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hej Herinde.Jeg er en ny og vaskeægte rookie inden for VW T3 verdenen. Har haft min bil nu i godt en måned, men har allerede lært rigtig meget om denne fantastiske charmerende bil, og fundet ud af, at pæne rene fingre nok er fortid så længe jeg er ejer af en VW T3.Velkommen og tillykke med din nye livsstil, hvor du nu anser ejere af moderne plasticsmåbiler for opportunister, der lige så godt kunne have et skilt om halsen med påskriften: "Jeg kan ikke tage stilling til en skid."Efter at ha hakket mig igennem "so wirds gemacht" på tysk som er et hrrmpf...sprog, og andre tyske forums, var det nærmest en åbenbaring da jeg fandt dette danske sted og ligesindede med samme passion, glæder, problemer og vwolie under neglene. Og man fornemmer en god atmosfære herinde, blandt dygtige folk med erfaring.Vi takker og bukker for de pæne ord, og byder dig igen velkommen til en livslang forelskelse i teknisk tysk.Ud over de problemer/udfordringer jeg er stødt ind i, vil jeg også gerne fortælle om mit køb af T3eren som er en lidt udsædvanlige måde jeg endte med at få T3 på / måske købte den for lidt for dyrt på?Har kærlighed en pris?Del 2.LISTE MED UDFORDRINGER:Nå, men her er så de ting jeg står tilbage med og ikke selv har kunnet finde ud af:1. Bilen bruger stadig meget vand. Og har i følge ejeren gjort det siden før den blev testet og ordnet af "bib" i Ribe. (måske oprindelig årsag til den brændte sammen...?) Har hørt at årsagen til stort vandforbrug kan være topstykket, men det er jo netop skiftet ud med et nyt...Kør en tur i bilen, så den er varm, og der er tryk i kølesystemet. (PAS PÅ - kølervæsken er skoldende!!!) Kast dig i gruset under den med en lommelygte og kig på a) underkanten af køleren, b) samlingerne af rør og køleslanger umiddelbart bag køleren (ved siden af reservehjulet), c) ditto ved motorrummet. Umiddelbart lyder det som om din ekspansionsbeholder kunne være utæt - det bliver de. Kig kritisk på omgivelserne ved det blå låg. Et særlig kritisk sted er - som skrevet - overgangene mellem de lange plast rør, der render under hele bunden og køleslangerne. I plastrørene sidder der en metalbøsning. Med tiden går den løs og skubber sig ud. Det bevirker, at man ikke kan få slangerne spændt ordentligt fast. Jeg gætter på, at det er sket første gang, den smed vandet. Blotlæg disse samlinger (2 for og 2 bag) og se, tilstanden. Er metalkraverne på vej ud, så riv dem helt ud og sæt slangen på med DOBBELTE! spændebånd.Tænd al varmen i bilen, og brug næsen. Lugter der af kardemomme? Så er der en lækage indendørs.Er alt indtil nu ok, så vent til bilen er kold. Åben det blå låg på ekspansionsbeholderen. Start motoren. Han lidt vand til at toppe op med. (Ja, der render lidt over - fred være med det.) Lad den blive varm igen. (Husk: Kølevand er skoldende!!!) Top beholderen helt op. Giv lidt gas. Kommer der bobler i vandet? Ser vandet oliefilmsagtigt ud? Har den tendens til at skyde vandet om i den lille bagerste ekspansionsbeholder? Hvis ja til disse spg., så ny top.Motoren bliver meget varm. Ved kørsel omkring de 90-100 km/t i 15-25 minutter bliver den så varm, at jeg må sætte farten ned for at få temperaturen ned. På et tidspunkt i Sverige begyndte den røde vandlampe at blinke. Holdt ind og fyldte vand på. Blæseren kørte videre et halvt minut efter jeg havde slukket. Så den virker umiddelbart. Det er for varmt. Noget er galt. Er den overhovedet udluftet? Eller er det forbrændingstryk, der fortrænger kølevæsken?En lille kontakt/temperaturmåler sidder og har knækket sin kabelsko af. Den sidder på vandslangen lige inden topstykket. Er den vigtig ? Kan den ha noget med overophedningen/vandforbrug at gøre? Noget den ikke åbner lukker for? Der hænger en ledning blå/hvid som vi ikke ved hvor hører til.Den styrer den elektriske pumpe, der kan cirkulere vandet efter stop. Den bruges når man stiller bilen efter lang tids hård belastning. Den betyder ikke noget i det konkrete scenarie, men skift den da, så den virker næste gang, du kører fra Autobahnen for at få en Böcklunder.2. Bilen ryger masser af blå røg ved koldstart og hakker på 3 cylindre. Efter ca 10-20 sekunder går den fint igen. Er det normalt med nyt monteret topstykke ?Nej. Dårlige dyser? Dårlig timing? Dårlig kompression?3. Bilen hakker/ryster i koblingen ved igangsættning.Fedtet kobling grundet utætte shimmerringe ved krumtap og/eller højgearaksel. Sæt bilen i topgear. Start motoren. Giv godt gas. Fil hårdt på koblingen 30 sek. Slip gassen og kobl ud. Vent et par minutter med at slippe koblingen, så fedtstoffet kan fordampe. Nu er problemet løst, men det kommer igen grundet utæthederne.4. Der drypper med olie ned på gulvet foran pedalerne. Men kun engang i mellem...?Bremsevæske!!! Få det skyllet væk NU. Det er hygroskopisk og suger fugten ud af lakken -> lakken falder af. Det er enten koblings- eller hovedbremsecylinderen, der er utæt. Bilen er grounded indtil nærmere vides. I øvrigt skønt til en afveksling med et menneske, er har sat sig ind i tingene, læst indlæg her og andre relevante steder og kaster sig ud i arbejdet på et fagligt funderet grundlag. Igen hjertens velkommen - og btw.: Tab ikke modet - vi har alle haft vores ilddåb med T3 - lidt ligesom i gamle dage i Grønnedal, men det skal nok ende godt!P
Dit varmeproblem kan måske afhjælpes, hvis du blænder slangerne af til det bagerste varmeapparat, i stedet for at sætte de to slanger sammen. Er de to slanger sat sammen, løber vandet, som er på vej mod køleren for at blive afkølet, over i den anden slange, som er returrøret fra køleren, dvs at det varme vand fra motoren løber uden om køleren og retur til motoren igen uden afkøling. Det er den korteste vej.... hvilken vej ville du vælge hvis du var vand??
Citat fra: "Mølle"Dit varmeproblem kan måske afhjælpes, hvis du blænder slangerne af til det bagerste varmeapparat, i stedet for at sætte de to slanger sammen. Er de to slanger sat sammen, løber vandet, som er på vej mod køleren for at blive afkølet, over i den anden slange, som er returrøret fra køleren, dvs at det varme vand fra motoren løber uden om køleren og retur til motoren igen uden afkøling. Det er den korteste vej.... hvilken vej ville du vælge hvis du var vand??Jeg troede egentligt det var to forskellige kredse adskildt af termostaten. Således at der kan løbe varmt vand til varmeapperaterne inden termostaten åbner til køleren. Ellers ville det være svært at få varme i bilen om vinteren.Men måske kan det hjælpe alligevel - dunno