Forfatter Emne: 1,6 td pickup med blødene motor  (Læst 3290 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Dato: 04. Oktober 2006 kl: 13:49:48 »
Høp Hey folkens

Det virker som et forum med en stor akkumuleret viden og mange gearheads der er dedikeret til t3, og det skal jeg nok få glæde af og prøve at bidrage til så godt jeg kan.

Jeg er selv igen blevet indehaver af en t3 pickup 1,6 td med hvide plader, så der er plads til de tre børn. For et par år siden havde jeg en tilsvarende blot med 2,0 luftkølet.

Nu er det bare det at min nyindkøbte røde td'er har mistet evnen til at holde olietæt. Så vidt jeg kan se (har ikke skilt ad endnu) smider den olien fra den aksel som driver nedesrste tandremshjul og vel også nedereste kilremshjul. Det er sådan meget vandhaneagtigt: Olien fiser ud når jeg starter den og stopper når motoren ikke kører. Den har ikke kørt uden olie, da jeg stoppede med det samme.

Kan det være pakdåsen - og hvorfor? Er det ikke noget med for stor under kompression, måske i form af hul i stempel el. bare generel slitage?

Motoren går fint uden mislyde, dog har jeg noteret at den i ca. 1 uge før nedbrudet virkede lidt for træg ved morgenstart - lidt i stil med min tidligere gamle norton, når den vådsumpede.

En anden ting der undrer mig er at forvarmerlampen i starten var længe om at slukke, men dette blev bedre efter et par ugers kørsel???

Oprindeligt har der ligget en 1,9 benzin i, som som den tidligere ejer flåede ud. Jeg har motoren hvis nogen skulle være interesseret :shock:

Men nu skal jeg finde en god løsning mht. denne td'er.

Først og fremmest kunne jeg tænke mig at få tjekket om der blot skal skiftes en pakdåse og at intet andet er galt (tvivlsomt), og dernæst finde ud af om den kan/skal fikses. Hvis den skal skiftes kunne det være en idé at få en med lidt mere power - og hvad vil så være godt og ikke rocketscience. Er det en 1,9 td fra passat eller hur??


...Og et sidste spørgsmål i denne omgang: Hvordan hulen skaffer jeg en god manual. Haynes har ikke lavet noget der dækker denne tilsyneladende:

Smider lige et billede på af mukkebikken

Keep rocking.
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #1 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 13:59:16 »
Citat fra: "kasper"

Oprindeligt har der ligget en 1,9 benzin i, som som den tidligere ejer flåede ud. Jeg har motoren hvis nogen skulle være interesseret :shock:


Hved er det for en 1,9'er ? DF, DG eller noget med indsprøjtning ?

DF= 60 hk single Solex karb.
DG= 78 hk register (2 huller) karb. fra Pietsburg (eller hvordan det nu staves)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #2 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 14:02:12 »
Pickup på hvide plader. Hmmmm
Hvad skulle ideen være i det.

Mener du ikke en dobbeltkabine bil.

VH KHS
Kurt - 25115788

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #3 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 14:11:47 »
Du har så evig ret. Fangede den godt - men for sent.

Det lykkedes mig heller ikke at smide billedet på, er der et godt trick?

Kasper
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #4 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 14:16:25 »
Har netop konstateret at at det er en single solex.

Kasper
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #5 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 22:19:11 »
Citér
smider den olien fra den aksel som driver nedesrste tandremshjul og vel også nedereste kilremshjul.


Altså fra krumtappen. Ja, der sidder en shimmerring, der sikkert skal skiftes.
Det er ikke helt ukompliceret, fordi du skal løsne den store bolt, der holder takthjulet på plads. Den er spændt med 180 nm og har sikkert fået Locktite. Derfor skal du have hold på krumtappen (og du skal ikke engang få tanken om at sætte bilen i gear og trække håndbremsen hårdt og parkere en bulldozer foran - det kvaser gearkassen, allerede inden bolten er løsnet). Hvis du har noget passende værktøj til at låse et tamndremshjul, så er det fint - ellers konstruerer du et af en gammel tandrem og et vandrør, som du bolter sammen som en løkke. Hvis det er for træls, så er det af med bundkarret og en forlænger fra et ½" topnøglesæt, som skal lægges i vejen for et af krumtapsslagene. Når takthjuletet er væk kan du se shimmerringen. Den er let at skifte. Når du sætter takthjulet på igen, så brug en 12.9 bolt - det er ikke lige et sted, man vil have en bolt, der er støbt af frossen smør.

Jeg tror ikke, at det er underkompression, der kommer ud der. Vil den sende olie ud gennem oliepinden? Bruger den olie? Ryger den blåt?

Hvis der er hul i et stempel, så tror jeg ikke man er i tvivl om, om der er noget galt - så vil den tabe kraftimpulserne på den pågældende cylinder.  

Forvarmerlampen styres af en termoføler, der sidder på vandstudsen i topstykkets endegavl - ind mod bilen. Der sidder to identiske. Den ene giver signal til termometeret, den anden altså til gløderelæet. Af med ledningerne, puds rent med smergellærred, rens kabelskoene omhyggeligt, så virker det igen - Hvis nej, så i med ny føler - koster småpenge i Hovwdiaudi
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #6 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 22:38:02 »
Det er jo i virkeligheden ikke så svært at have med TD at gøre... Man skal bare gøre hele tiden  :lol:

Jarl den smører (og mange andre) har du skrevet et par gange før !

Mon ikke det var tid til at samle dine std. svar  i en "how to become a dieselexpert" tråd ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #7 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 22:55:43 »
Jo, du har ret. Vi skal have en veludbygget FAQ.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #8 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 23:11:40 »
Tak for tippet Jarl

Og nej den bruger (brugte) ikke olie. Ingen tryk gennem olierøret og ingen mislyde ellers.

Så nu vil jeg finde frem til lidt rør og komme ind til åstedet.

Jeg glæder mig til den kører igen, så jeg kan komme væk med alt det rod der ligger i vejen for det nye hus jeg skal bygge.

Jeg købte bilen fordi jeg gennem denne sommer har bygget et midlertidigt hus i et smølfereservat i Sydhavnen. I denne sammenhæng vurdererde jeg at audien måtte ud og så skulle der en praktisk bil til. Lidt som at købe en god skruemaskine. At audien så ikke er røget endnu er noget helt andet.


Hvordan er det egentlig den wastegate fungerer - og hvornår. Er det ved et bestemt ladetryk at den åbner?

Prøver lige med et bilede igen

Hilsen Kasper
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #9 Dato: 04. Oktober 2006 kl: 23:13:23 »
@Jarl
Jeg har en del ideer til noget lignende, jeg kan prøve at lave en demo når solow kommer videre med at overdragelsen

Ja wastegaten åbner ved et bestemt ladetryk
Mvh. Casper

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #10 Dato: 06. December 2006 kl: 00:31:06 »
Nu har den røde urdu-slæde, ex. udu-slæde ud at kørt problemfrit en rum tid.

Det viste sig at være pakdåsen ved oliepumpen som var gået? umiddelbart efter gik forvarmerrelæet.

Men nu hvor det er lidt koldt er den igen tung ved morgenstart. Føler lader til at virke, så kunne det være der skulle nørkles nogen gløderør ud og ind :?:

Tænkte faktisk på at få svoger til at optage lyden og smide den ind her, til en omgang "gæt en lyd".

Hvis nogen ligger inde med et spitze dobbelt-pasagersæde er jeg købeglad, for der mangler lige et sæde til svigermor :D
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Claus N.

  • Gæst
1,6 td pickup med blødene motor
« Svar #11 Dato: 06. December 2006 kl: 01:14:25 »
Jeg købte et ved krogsgård, han havde et mere til at ligge, så prøv at sende en pm til ham. :wink: