Forfatter Emne: 0.74 - 0.69 i gearkassen - nogen der har prøvet?  (Læst 1156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

  • Gæst
0.74 - 0.69 i gearkassen - nogen der har prøvet?
« Dato: 19. Marts 2010 kl: 20:41:59 »
Hejsa,

Er der nogen herinde der har erfaringer med 0.69 gearingen i 5 gearet lagt i en ASS'er??

Jeg har sparet sammen og havde overvejet at få lagt et 0.74 5 gear i min ASS (trukket af en AZZ'er). Meeeeen så kom jeg til at tænke...hm well....måske 0.69 er bedre? Bliver springet fra 4 til 5 gear for stort?? Er sådan set ligeglad med acceleration men vil meget gerne have omdrejningerne ned ved motorvejskørdsel.

Har fundet en lokal mekaniker der vil sætte gearet + "sydafrika oliekølings blik" i for 150 euro - det kan jeg godt leve med.

Carsten

pawel

  • Gæst
0.74 - 0.69 i gearkassen - nogen der har prøvet?
« Svar #1 Dato: 20. Marts 2010 kl: 10:21:45 »
Jeg har ikke prøvet de gearhjul du nævner, men jeg har fået skiftet det sidste gearhjul i min ass (magen til din kasse blot med spær) til et o.78. Det er mærkbart men ikke voldsomt overhovedet. Synes at det er et geodt setup til en jx. Men efter at have fået 1.9td, så savner jeg nu endnu højere slutgearing. Så et 0.74hjul ville være bedre.

Men med 0.69 tror jeg at springet mellem 4 og 5 bliver for stort.

Var jeg i dit sted og skulle bygge mig en customkasse, så ville jeg få fat i en aap-gearkasse og proppe et 0.74hjul i. Synes det er lidt spild af penge at ofre så meget på en ass-kasse. Men det er blot min opfattelse. :wink:

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
0.74 - 0.69 i gearkassen - nogen der har prøvet?
« Svar #2 Dato: 20. Marts 2010 kl: 13:35:39 »
Hmm.. Den der sydafrika oile køle brik er edt en der kan kopieres??
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

pawel

  • Gæst
0.74 - 0.69 i gearkassen - nogen der har prøvet?
« Svar #3 Dato: 20. Marts 2010 kl: 15:36:53 »
De sydafrikanske olieplader koster 37euro, så motivationen til at kopiere dem er vel begrænset.. Det ville være sjovere hvis nogen havde mulighed for en masse-fremstilling af 0.74 og 0.69gearhjul. :)

Er der forøvrigt nogen som ved om 0.765 gearhjul fra DX-gearkasser passer ind i de nye gearkasser? Der er jo forskel i gearvælgeren på de gamle og de nye gearkasser. Er dette en hindring for at kunne bruge gearhjul fra en DX?

@Carsten. Du kan prøve at tage kontakt til dieseldavid herinde. Han kører med 0.70gearhjul på sin syncro med TDI. (så vidt jeg husker korrekt)

Carsten

  • Gæst
0.74 - 0.69 i gearkassen - nogen der har prøvet?
« Svar #4 Dato: 20. Marts 2010 kl: 17:21:08 »
Hejsa,

Tak for info. Hælder mest til 0,74 men checker lige videre. Jeg har set renoverede ASS/APP med forlænget 5 gear til 0,765 - så det kan man vel godt. Jeg var af den opfattelse at ASS og APP var det samme - blot til benzin og diesel set-up...jeg checker lige inden det helt stor sættes igang..

pawel

  • Gæst
0.74 - 0.69 i gearkassen - nogen der har prøvet?
« Svar #5 Dato: 20. Marts 2010 kl: 20:28:04 »
Diffen i din ass er 4.83, men du kan finde kasser som har et differantiale som giver en endnu højere gearing. Det er blandt andre aap som har en diff på 4.57.

Du kan se de forskellige gearkasser i nedenstående link:
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Du kan osse købe sådan et differantiale fra nyt ..-men det koster en del mere end et gearhjul.
Diffen fra aap er en 32/7 (4.57). Der er osse custom-diffs på 29/7 (4.16).
Bla Bernd Jaeger har sådan noget:
http://www.vw-t3-bus.de/tdi-umbauten/19-tdi-umbauteile/index.html

Gid man havde lidt euro tilovers.. :(