Forfatter Emne: \"Dr. Diesel\" søges  (Læst 8173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Dato: 11. August 2011 kl: 23:13:04 »
Hej

Jeg har på min maraton-tur til jylland opdaget at min bil generelt kører virkelig fint, og brændstoføkonomien (11,3 km/l) er jeg okay tilfreds med ligesom min march-hastighed på motorvejen ikke fejler noget (105 - 110 km/t)

Men der er lidt ugler i mosen... Periodisk kan jeg ikke holde gang i motoren når jeg kobler ud, for ned-bremsning eller ned-gearing.. Jeg tror der er en sammenhæng når jeg kobler ud efter forholdsvis høje omdrejninger men dog er dette ikke hver gang..

Er der nogen på Fyn med stor viden om Diesel motor, som vil prøve at give et bud på hvad min motor fejler??

Jeg skal også nævne at motoren bruger i omegnen af 1 L olie (10/40) pr. 500 km, og den sveder tillige en del.
Bilen ryger en del, og med varm motor er det ret tydeligt i tomgamg, og naturligvis mere tydeligt med kold motor.

Jeg håber på at der er en venlig og diesel-klog T3 entusiast, som vil hjælpe mig..

Jeg bliver pludselig usikker på min bil  :-(

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #1 Dato: 11. August 2011 kl: 23:16:52 »
Dr Thing fra Sydfyns Autocamper er din lokale diesel.guru
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #2 Dato: 11. August 2011 kl: 23:32:59 »
Start med at skifte dit dieselfilter, og sørg for, at alle slanger fra tank via filter til pumpe er 100% tætte. Motorolieforbruget er ikke usædvanligt for en JX'er med nogle km på bagen. Prøv at søge lidt på JX her på forum, så har du læsning til mange, mange timer...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #3 Dato: 11. August 2011 kl: 23:34:48 »
Citat fra: "thomasfyn"

Jeg bliver pludselig usikker på min bil  :-(


Motoren er relativ let at udskifte på bilen, og de fås billige.
F.eks. en motor fra en golf2 diesel.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #4 Dato: 12. August 2011 kl: 06:18:49 »
Er LDA-dåsen gammel og udkneppet?
Den kan godt være så slidt at der er et punkt den døjer med at komme over, så den feks. kun regulerer halvt ud selvom turboen lader det den skal.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Mølle

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #5 Dato: 12. August 2011 kl: 09:14:28 »
Er der ikke noget med at der ligger en 1,9D i bilen???

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #6 Dato: 12. August 2011 kl: 09:21:42 »
Jo en 1,9 TD

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #7 Dato: 12. August 2011 kl: 09:22:27 »
Hvad er LDA dåsen??

Hvordan knepper man den slags dåser??  :-D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #8 Dato: 12. August 2011 kl: 10:16:12 »
LDA-dåsen er en lille reguleringsdåse, der sidder på JX-dieselpumper, som sørger for, at der doseres lidt mere diesel ind, når ladetrykket fra turboen stiger.

Men jeg har min tvivl om, det er dit problem - den styrer nemlig ikke tomgangen. Til gengæld passer dine symptomer spot on til et stoppet filter eller utætte dieselslanger. Når du lige har haft stor belastning (høje omdrejninger og stort forbrug) så opstår der stort undertryk i pumpen, fordi filteret blokerer passagen, eller også suges der luft ind, som ophobes i pumpen, og så skal den lige lufte sig ud, før den kan gå ordentligt igen. Derfor synes jeg lige, at det var klogt at skifte dieslefilteret og tjekke alle slanger inden himmel og jord sættes i bevægelse.

Og til det generelle: Både 1,6 og 1,9 TD har et hårdt liv bag i en T3. Motorerne passer fantastisk i en Golf eller en Passat, men når frontarealet og vægten fordobles, så kommer de til kort. Læg dertil, at der ikke er nogen fartvind bag i bilen, og at gennemsnitsalderen for kølere i T3'ere er 25 år, så begynder vi at have en varm cocktail. Nogle finder ligefrem på at smaske en campingkasse ovenpå... ;-)

Jeg har haft T3 i hænderne siden 1986 og elsker dem overalt på jord. Bedre bil allround findes efter min bedste overbevisning ikke. T4 kommer tæt på, men når de fleste af dem er rustet væk, så er der stadig ikke svejset i vores gamle T3'ere. Men motormæssigt - og især på dieselsiden, der har vi vores kors at bære på. Man kan sagtens få en diesel til at holde i T3, men så skal man køre og passe den med indersiden af hovedet. En marchhastighed på 90 er rigeligt til en diesel, og koldstarteskørsel foregår med et råddentæg mellem speeder og fod. Desuden er ekstern oliekøler og hyppige olieskift pligt. Jeg har ikke selv disciplin til at overholde disse forhold, så efter at have brændt en perlekæde af nyrenoverede dieselmotorer af, har jeg valgt at skifte til rækkebenzin fra en Golf 3 - beslutningen blev godt hjulpet på vej af en årlig vægtafgift på 11250 kr.  

AAZ (som din motor sikkert hedder) er momentstærk og varm. Hvis jeg var dig - og du insisterer på at beholde diesel - så ville jeg sørge for oliekøler, tjekke, at min vandkøler fungerer optimalt, skifte olie for hver 4000 km, få tjekket dyser, tandrem, indsprøjtningstidspunkt og bolten på krumtappens takthjul - det er de klassiske achilleshæle på den motor.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #9 Dato: 12. August 2011 kl: 18:21:05 »
Hej

på opfordring fra anden tråd (og for ikke at forurene den anden tråd) så poster jeg lige mit "typemærke" her..

Jarl, får du noget klogt ud af dette??

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #10 Dato: 12. August 2011 kl: 18:28:27 »
Her kommer lige en hjemmevideo så I kan se røgudviklingen ved tomgang..

Er det normalt?

http://www.youtube.com/watch?v=yedML5Epn8Q

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #11 Dato: 12. August 2011 kl: 19:17:31 »
Billeder siger mere end 1000 ord ;-)

Din bil er produceret i maj 1987 i Hannover. Den er leveret med en JX motor (1,6 TD 70 hk) og en firetrins ABH-gearkasse (den "langbenede" dieselgearkasse med et enoooooormt spring mellem 3. og 4. gear). Den er leveret i farven Danish Army Grün mat L67M (sikkert gammel milibil?). Den er udstyret med aflåseligt tankdæksel, halogenforlygter samt varme under bagsædet.

Og så til motoren: Nej, det er ikke normalt, at den ryger sådan. Det er lidt svært at vurdere på en video, men min oplevelse er, at der er en cylinder, den ikke går rent på. Det kan skyldes flere ting - kompression, dyse, timing, dieseltilførsel bl.a. Jeg kan også se på bagklappen, at den slasker olie ud.

Jeg tror, at du står dig bedst ved at opsøge en fynsk T3-dieselmand, for umiddelbart tror jeg, at der skal arbejdes lidt på at afklare en præcis diagnose.

Og tillad mig så lige en sidekommentar: Du har en anden tråd om spøgelser i dit elnet. Vær sød og kigge på kablingen ved batteriets +terminal, og spørg dig selv, om det er mærkeligt... Bilel er i forvejen fra fabrikken en elendig standard. Hvis folk så efterfølgende udbygger det med en endnu mere kaotisk orden og kvalitet, så kan man lige så godt få trykt en t-shirt med påskriften "Jeg venter på den næste nedsmeltning." Gode ledningsdimensioner, gummityller, gennemføringer, selvvulkaniserende tape, krympeflex med lim, loddekolbe og fremfor alt overblik - så kan man tillade sig en spinkelt håb om, at strømmen virker.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #12 Dato: 12. August 2011 kl: 19:24:16 »
Hej Jarl

Tusind mange tak for disse info, det er meget brugbart..

Jeg må igang med at finde en lokal diesel-mand..

Og til elnettet.. .. .. Du skulle bare vide et via-var der er i denne bil.. flere steder er der "strømtyve" og ledninger ligger (eller lå) halvt afisolerede alle vegne, en tidligere alarm sad der rester fra og jeg har lige fjernet en forkert monteret centrallås..  Det har værer monteret meget ligegyldigt lir, som jege r ved at få styr på..

Og ja der skal trækkes nye kabler fra batteriet, men jeg ventet lidt da jeg er ved at finde ud af hvordan jeg vil montere (og hvor) mit forbrugsbatteri.. Det er et vinter projekt...

Tak igen

Mølle

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #13 Dato: 12. August 2011 kl: 19:38:05 »
Hvis det kunne have din interesse, så ved jeg at Poul "Poot" har et 100% intakt ledningsnet liggende. Der er vist klippet et sted. Ellers komplet til hele bilen... Det ku være et fedt udgangspunkt hvis du er klar på at trække nyt hele vejen rundt...

Ellers er jeg enig med Jarl (som for øvrigt ved meget mere end mig om diesel) i at det er svært at udtale sig om motorens helbred før de elementære ting er tjekket. Brændstoffilter, luftfiler, dysser og timing. Der ud over kunne en kompressionstest vise meget...

Olie på bagklappen er tit tegn på slidt turbo. Det betyder ikke så meget så længe du bare sørger for at den ikke kører tør for olie (og så er det selvfølgelig irriterende med bussemænd på bagklappen) -men turboen skal nok yde det den skal vedr. ladeluft.. det kan du være rolig for..


Du skal lige tjekke, at koldstartsarmen på pumpen (sidder på siden ind mod motoren) bevæger sig frem og tilbage, når du hiver i håndtaget inde i kabinen. Hvis det står fast i "trukket" position vil det også give fejlagtigt indtryk af motoren i tomgang.

god fornøjelse.. Erik

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #14 Dato: 12. August 2011 kl: 20:05:52 »
Et helt "nyt" ledningsnet med diverse opgraderinger ville fanme være fedt...
Det er jo ikke bare lavet på en weekend, og da der er vores daily-driver så kan det blive svært... men vil absolut ikke udelukke det..

Tror jeg kontakter poot og hører om pris  ;-)  tak for anbefaling